< Tilbake til oversikten

Kan noen gi meg en liten pekepinn?

Anna Ananas sa for siden:

Jeg er i ketose, holder meg til ca 15 karbs for dagen slik jeg skal.
Jeg mistenker at jeg får for lite fett i meg i løpet av en dag.

SKisserer en vanlig dag:
Frokost: Lolipoppbrød med enten setersmør, hvitost, kalkunskinke, Baby bell, fårepølse.
1 til 2 skiver. Dette varierer. ( i dag orket jeg bare en skive.)

Lunsj:
Saltat fra salatbar på jobb.
Grønn salat, tomater, agurk, osteterninger, fetaost, reker, oliven og 1 stor spiseskje med rømme på toppen.

Mellom:
2 Babybell. eventuelt en Lollipopskive med pålegg. ost og skinke.

Middag:
Kylling/fisk med gratinerte grønnsaker. Brokkoli, Blomkål med smør, fløte og et par spiseskjeer rømme.

Kvelds:
Litt ost og spekemat, reker i rømme, et par skjeer rekesalat med ekstra reker i. Et par håndfulle med paranøtter/mandler.( ikke alt på en kveld, men dette er varianter)

Det er vanskelig, synes jeg - å vite om jeg spiser for mye i løpet av en dag.
Spiser jeg for mye fett? Hvor mye spise dere i løpet av en dag utover karbsene?

En annen ting er at jeg blir sulten - i motsettsetning til flere av dere ander her inne.
Jeg blir sulten på kvelden. En litt annen type sultfølelse enn den jeg hadde før, men likevel kjenner jeg at jeg vil spise noe.

Bør man unngå helst å spise på kveldstid?

Håper noen av dere har anledning til å se på denne! :)
Tusen takk, fine folk...

Gerd sa for siden:

Hei.

Jeg slo sammen trådene dine jeg, slik at svarene du får havner på samme sted ;)

Når det gjelder maten, så er vel den grei. Du går ned i vekt?
Sulten stopper du ved å spise. Spis deg mett til hvert måltid og spis når du er sulten. om det så er 2 eller 6 ganger om dagen...
Du skal ikke gå sulten.
Blir du fort sulten etter måltider kan den indikere på for lite fett i maten.
Det er også vanlig i starten å være sulten. Det står det om i boka :ja:

Gracella sa for siden:

Det er også vanlig å tro at man er sulten når man egentlig er tørst. Drikk nok vann.

Takk for svar!

Jeg går nedover i vekt, men det går ganske så langsomt.
Vann! Jeg drikker så mye vann. :) Sikkert mellom 3 og 4 liter for dagen.
Men jeg får prøve å spise oftere og mer fett.
Jeg går rundt og er redd jeg spiser FOR mye, om dere skjønner.
Jeg vet ikke helt hva som er mye og lite og vanlig her inne..

Om dere har noen eksempler på en vanlig dag hos dere, hadde det vært topp! :rolleyes:

Gerd sa for siden:

Som jeg sa, spis når du er sulten og spis deg mett :ja:
Du skal finne frem til det som en passe for din kropp. Både når det gjelder megde og antall måltid.

Det kan være lurt å ta utgangspunkt i menyene og oppskriftene i boka i starten, til du føler du er mer sikker. :)

TrillTrall sa for siden:

Det varierer fra dag til dag. Noen dager spiser jeg 3 ganger og er stappmett hele tiden, spiser bare fordi det blir for lenge til neste måltid om jeg hopper over lunsjen. Andre dager kan jeg spise 6 ganger og være sulten hele dagen. hehe Fete måltider metter mer enn magre da, det kan være greit å ha bak øret.

I dag spiste jeg frokost kl. 8:45 og da gikk det ned 3 kokte egg med smør, pepper og kaviar og en liten salat av hjertesalat, paprika, agurk og fetaost. I 12-tiden spiste jeg 2 biter tørket frukt (er ikke i ketose) og 4-5 valnøttkjerner, ikke fordi jeg var sulten, men fordi jeg hadde lyst på, og nå (kl. 14:05) må jeg vel se til å finne meg litt lunsj snart, er litt sulten, men vet ikke hva jeg har lyst på.

Ok!
Jeg spiser kanskje litt lite til frokost, jeg da.. Og dermed blir jeg fortere sulten utover dagen.

Jeg får fortsette med litt mer mat til hvert måltid, tror jeg.
Tusen takk for god hjelp!

:)

Det kan være lurt å ta utgangspunkt i menyene og oppskriftene i boka i starten, til du føler du er mer sikker. :)[/quote]

Takk, Gerd.
Jeg skal gå hjem å lese litt til i boken!
Den er jo en fin liten bibel.

:)

Gerd sa for siden:

Ja, det er en god bibel :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.