< Tilbake til oversikten

Måltidsrytme

MHM sa for siden:

Om alle nå tar på de hormonelle, steinaldergamle og evolusjonære brillene:

Vi er skapt til å jakte på maten. Det vil si at det er bra å løpe på tom mage, for så å spise (byttet). På morgenen har vi lite glykogen (sukker) i lagrene, vi har lavt insulin og vi har mye frie fettsyrer i blodet. Derfor får vi godt utbytte av trening på morgenen. Forbrenningen vår er lavest tidlig på dagen, og ved å spise riktig da, har vi stort potensiale for å øke forbrenningen. Studier har dessuten vist at nettopp frokostmåltidet er avgjørende for hormonbilde, blodfettstoffer og blodsukkersvingninger. Ikke bare de neste to timene, men resten av dagen. Den største feilen å gjøre med frokosten er ikke å spise for mye karbohydrater. Faktisk tåler man litt mer karbohydrater til frokost, fordi kroppen har brukt opp litt av lageret i løpet av natten. Men å spise for lite proteiner og fett til frokost vil gi større ringvirkninger. Kan du med hånden på hjertet si at frokost er dagens største måltid? Hvis ikke; det burde det være.

Vi har i Norge tradisjon for at middag er det største måltidet. Gjerne et måltid med mye poteter, ris eller pasta (eller pannekaker, pizza, grøt og andre godsaker). Dette gjør oss slappe og trøtte etter måltidet. Det er ingen grunn til at middag skal være det største måltidet, om du da ikke har trent rett før. Om du spiser middag klokka 17, og så skal på trening klokka 19, vil det være lurt å ta et mindre måltid klokka 17, for så å spise middag etter trening. Selv om man ikke skal spise et stort måltid sent på kvelden ideelt sett, så er det viktigere å ta hensyn til at man har trent, og fylle på med proteiner, sunt fett og litt karbohydrater.

Den største feilen å gjøre med kveldsmaten er å spise for mye karbohydrater. Etter at vi har sovnet skjer det en rekke hormonelle endringer i kroppen. Stresshormonet kortisol skal falle, mens veksthormon stiger, og hjelper oss med å reparere celleskadene som har skjedd i løpet av dagen. Kortisol øker fettlagring, så det er flott at dette faller om natten. Om man derimot spiser for mye karbohydrater i kveldsmåltidet, vil ikke disse positive hormonendringene skje i samme grad. Og resultatet er dårligere fettforbrenning, dårligere muskelvekst og dårligere helse generelt.

Oppsummering:

• Spis mest tidlig på dagen
  • Spis mye etter at du har trent
  • Det er store fordeler med å trene på morgenen
  • Det er viktig å spise lite karbohydrater på kvelden

Dette er hva jeg tenker på en torsdag kveld/natt... :o

Fedonisten sa for siden:

Tusen takk!

Veldig oversiktlig og fin forklaring - denne skal jeg printe ut. Fedonisten tenker
[color=royalblue][/color]
:klem:

Marianne sa for siden:

Vet du hva - jeg er så glad for at du skriver at det det er evt. om morgenen man kan spise noe mer karbohydrater. Jeg føler at nettopp dette er riktig for kroppen min også. Og i dag skal jeg jammen gå en tur etter at onga har kommet seg til skolen!
[color=#008080][/color]
Takk skal du ha!
:klem: marianne
[font=Verdana][/font]

aveline sa for siden:

Jeg også syns dette var informativ lesning*

Jeg har hatt en annen, og ulogisk tankegang, skjønner jeg nå. Har gjerne begynt på gå-turen min etter lunsj, med tanke for å sette i gang skikkelig forbrenning av maten...
Akk ja!!
Men trening på morgenen ser jeg langt etter. Riktignok er jeg et A-menneske, men et tregt sådan. Jeg sitter gjerne og venter på morgennyhetene (6.30) med te og frokost.
Men den første timen går gjerne med til å glane/kope på skjermen....Men ved 8-tiden er det gjerne full fart...Tror ikke jeg klarer å snu på dette, men gåturen skal bli rokert.
Takk!

Summer sa for siden:

Flott MHM!
Du må gjerne tenke mer en torsdags kvel/natt du, når det kommer slike resultater...:snill:

elian sa for siden:

Tusen takk for nok et innlegg med masse nyttig info, MHM!! :)

Aline sa for siden:

takk for flott innlegg.
jeg leste det før frokost, så jeg lagde meg da en stooor smoothie med olje :eek: og masse snacks ;) ble ca 600 kcal og 40 gram prot.. kanskje jeg overdrev litt...?? håper ihvertfall at den metter lenge!!!

:klem:

friflex sa for siden:

Flott innlegg MHM!

Vet egentlig at jeg burde ta gåturen min tidligst mulig om morgenen, men nå om vinteren er det lett og ta den på tredemølla når jeg er på senteret og trener vekter.... må skjerpe meg her:o

Men bedre og gå litt senere på dag, enn ikke i det hele tatt:p

Marianne sa for siden:

Har gått en tur på en time etter frokost!

mofe sa for siden:

Supert innlegg, MHM!! :snill:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.