< Tilbake til oversikten

Legetime på torsdag

mariana sa for siden:

siden jeg bruker insulin har jeg valgt å bestille meg legetime.
hvilke blodprøver bør jeg få tatt?
går på skaldemann-inspirert lavkarbo...

Borghild sa for siden:

Mener de tok prøver på tyroksin (stoffskifte), kolesterol og langtidsblodsukker på meg. :)

Sanney sa for siden:

legen min tok en hel haug, masse vitaminer, kolesterol og slikt. det jeg stusset på var at når jeg fikk tilsent prøveresultatene var verken blodsukker, urinsyre, folat eller jern med på lista.. jeg er diabetiker, og de tre sistnevnte har jeg hatt trøbbel med før.

så jeg vil anbefale at du prøver å få med verdier du vet har vært i ulage før, i tillegg til kolesterol, homocysteing, urinsyre, blodsukker, div vitaminer og mineraler. spiller jo ingen rolle om man tapper 2 eller 3 glass som regel, så jeg ville tatt hele sulamitten.

Kitt sa for siden:

Her er en tråd med mange gode forslag til blodprøver som bør tas!

Be legen om å ta alt dere kan komme på! :D
Trenger jo ikke gjøre det så ofte, men kan være fint å ha et sånt utgangspunkt til en annen gang!

Dere som har dia, vet dere hva slags?
Har hatt dia2 diagnose i 6 år, men har først nå fått en lege som gjerne vil vite hva slags type dia2 jeg har!:eek:
Skal ta masse blodprøver den 20.:spent:

Sanney sa for siden:

Jeg har dia2. jeg trodde det bare var dia 1 og 2 jeg... :p jeg fikk diagnosen for ca 4 år siden tror jeg. har planer om en kontrolltime i september engang, siden jeg ikke har levd helt lavkarbo i ferien må jeg gi kroppen litt mer tid, spesielt med hensyn til langtidssukkeret :)

Borghild sa for siden:

Det må du utdype nærmere Kitt.:confused:

mariana sa for siden:

de sier jeg har en blandingsdia som følge av pcos'en

Kitt sa for siden:

Altså, det finnes flere typer dia2 alt etter som hvorfor akkurat DU fikk sykdommen!
Arv er en faktor, autoimmunitet en annen, overvekt en tredje etc.
Har man fått dia2 fordi man har for lite insulin i forhold til størrelsen på kroppen, eller danner man lite insulin, eller virker insulinet dårlig eller er man insulinresistent? Noe går over i hverandre, da!

Diabetes Lada er en form for type 1 diabetes, men blir ofte diagnosert som type 2, fordi sykdomsforløpet går mye mer gradvis enn ved "vanlig" type 1. LADA står for Latent Autoimmune Diabetes in Adults.

Behandling og fremtidsutsikter avhenger til en viss grad av hva slags type dia man har. Jeg har fått vite at siden jeg fikk diagnosen som 37 åring, er sjansen for at jeg har en arvelig variant, ganske stor. Jada, jeg er stor, men myyyye større mennesker enn meg lever til de blir gamle før de får en sånn diagnose!

Diabetesen har oppført seg helt fint, den, inntil jeg sluttet å røyke og 12 kg ekstra kom ramlende ned!:eek: Da hadde jeg plutselig alt for lite insulin og blodsukkeret nådde nye høyder selv i ketose(over 16 og sånt:eek:). Var hos min nye lege første gang i går, og hun ville finne ut hva slags dia jeg egentlig har! Kjekt å vite!
Begynte på Amaryl i dag, spent på hvordan det virker!

Sanney sa for siden:

interessant, skulle likt å visst dette selv, men legene blir visst aldri enige om hva som er årsaken til hva hos meg.. hva kom først, hormonproblemer eller vekta lissom. jeg har en flink lege, men når det gjelder lavkarbo kan han ingenting, og jeg vet ikke akkurat hvor mye han vet om diabetes heller

Kitt sa for siden:

Legen som ga meg diagnosen, var helt lamslått, han!:eek:
Det eneste han kunne si var: Meld deg inn i diabetesforbundet!

Var totalt fremmed for han hvordan man behandlet en 37- åring med dia2. Godt man er sykepleier og vet hva man skal be om. Han hadde jammen meg ikke peiling!

Spesialisten på lokalsykehuset var bare opptatt av det lave langtidsblodsukkeret og mente bare at dette ville gå så bra så!:p

Virker som den nye legen er litt mer oppegående. Vi får nå se. Er ikke bortskjemt med gode lege i det siste!:(

Borghild sa for siden:

Interessant. Det var medisiner som utløste min dia 2. De samme medisinene som ødela bl.a. deler av hukommelse og ordforråd.
Aldri noen som har informert meg om noe rundt dette.

Lykke til med blodprøver den 20. Kitt. :)

Kitt sa for siden:

Uff, det hørtes ikke bra ut!:(
Er det ikke rart hvor lite de forteller oss vanlige dødlige om ting som angår oss? Skrekkelig irriterende innimellom!:(

Takk! Blir spennende!:)

Photobscura sa for siden:

Jeg er disponert for LADA, og det er arvelig.

Sanney sa for siden:

Hm, jeg er faktisk eneste med dia2 i familien, såvidt meg bekjent, både på mors og farssiden.. fikk diagnosen som 22-23 åring. finnes det noe nettlitteratur på disse forskjellige dia2'ene? sånn at jeg har noe å vise til hvis legen min skulle være helt blank mener jeg

Cherry sa for siden:

Hvilke prøver SKAL tas fastende og hvor lenge skal man faste? Tenkte meg en periodisk kjøretøyskontroll og se om jeg passerer lovlighet :p

Kitt sa for siden:

Det beste er å bestille legetime tidlig på dagen og så faste fra midnatt!:sove:Eller om du vil være helt korrekt, 12 timer før legetimen!

Er ikke så mange som MÅ tas fastende, blodsukker er en av de som er helt nødvendig, men det er INGEN som ikke kan tas fastende!:p

Sanney sa for siden:

mener jeg ble fortalt engang at man ikke skal spise og heller ikke drikke no særlig etter midnatt når man har legetime om morgenen. blodsukker skal hvertfall tas fastende, er ikke helt sikker på hvilke andre.
jeg måtta faste før en gastroskopiundersøkelse en gang, hadde time klokka 13:00... det ble mange timer uten mat...

Cherry sa for siden:

Fikk en time 08.30 så det passa jo bra :P
Torkil sier at kolestrol SKAL tas fastende dog :p

Kitt sa for siden:

Og Fürst laboratorie som analyserer prøvene sier at det trenger de så absolutt ikke være!
Derfor er det like greit å ta alle fastende, syns jeg!

Da jeg jobbet på lab på Radiumhospitalet slutten av 80- tallet, var det kun blodsukker som skulle tas fastende. :eek:

Og så er det noe som heter medikament- fastende. Det kan i noen tilfelle være lurt å ikke ta faste medisiner de siste 24 timene om man kan la det være!:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.