Heisann
Jeg er ny her inne og ny med Ketosekuren. Leste en del før jeg bestemte meg for å prøve. Det tok ikke mange dager før jeg merket at eneriginivået steg og jeg følte meg mye piggere. Sultfølsen gikk mer eller mindre bort og jeg fikk skikkelig tenning.
De siste fire ukene har jeg veid meg og jeg går ned rundt en kilo i uka som jeg er meget fornøyd med. Jeg har også lagt på med mere trening siden jeg føler at jeg har overskudd til det!
Men nå til problemet. Jeg kjøpte keto sticks på apoteket for tre uker siden for å sjekke om jeg var i ketose, det var jeg! Jeg ble jo super happy for at det var "så lett"! Jeg var så i ketose helt frem til for ca en uke siden så pluttselig så var jeg ikke i ketose...
Jeg spiser mye egg til frokost, legger på ost å har i en del grønnsaker eller/og sopp. Spiser kjøtt eller egg til lunsj med salat. Middag går i kjøtt og salat av ulik type. Koteletter, noe pølser (6 gr karbo per 100g) kjøttdeig eller karbonade deig med tacopulver ost, oliven, salat, feta ost.
Jeg hadde en misstanke på at grunnen var at jeg hadde spist jorbær og bringebær med fløte...og så røyk jeg på fruktsalat med fløte. Ikke store mengder med en skål.
I dag har jeg KUN spist egg, hjemmelagde kjøttboller, ost og vann. Trent en time men nei da...ingen ketose.!
Har noen noen stalltips til meg??
Skal jeg bare drite i ketosen og holde lavkarbo så lenge jeg går ned?
Skal ned 20 kg til...håper jeg:)
Glad for svar
Nansen:)
Ikke bry deg så mye om stixene, de er bare en indikator.
Og det er kostholdet som gjør nedgangen, ikke stixene. Faktisk kan man bli så stressa av å sjekke de stixa at vekta stopper opp :)
Takker for svar!
Jo jeg går ned i vekt men hvis ikke jeg er i ketose så er det jo "noe" som gjør det....
Er det kanskje for mye protein og for lite fett??? Bare en tanke. Men jeg ser det litt utfordrende å øke fettinholdet og senke proteinene når jeg spiser kjøtt, egg, ost og fisk... Forslag?
Ikke stress med det så lenge du går ned i vekt og føler deg bra, men er det viktig, så kutt ut pølsene (det finnes lavkarbopølser, kjøpepølsene har masse stivelse og dritt i seg) og tacokrydderet (ofte sukker i det, går an å lage eget)
Bare sørg for å finne mer rene kjøttpølser, å kalle dem lavkarbopølser handler vel mer om at de er lavkarbovennlige. Men Ketolyse har pølser som selges på enkelte meny-butikker. Ellers har Rema 1000 en grill-serie med pølser som er mer rene, du kan kjøpe rene kjøttpølser hos slakter f.eks. De koster gjerne noe mer, men smaker også deretter :).
Om du går på oppskriftsdelen av forumet og søker på tacokrydder, så skal det finnes opp til flere oppskrifter på det! :)
Hvis du tester deg mer eller mindre rett etter at du har trent, så er det heller ikke sikkert at du har utslag. De ketonene som måles i urinen er jo nettopp "overskuddsenergi" og det kan være at du har brukt alle ketonene til treningen...
To timer etter dagens siste måltid er beste tiden for måling.
Stixene er dessuten veldig følsomme for bl.a fuktighet, og de kan være ødelagte hvis f.eks lokket ikke har vært skikkelig lukket.
Heisann
Det var hjemmelaget fruktsalat.
Takker for alle svar. Får bare se det positive ved oplegget!!
Har masse mere energi, spiser mindre, kan trene mere...
Planen er å ha samme vekt som da jeg var inne til førstegangstjeneste....og det er noen år siden:)
Nansen
Jeg lurer på noe igjen og tar det under samme tråd...
Det ble sagt at hvis jeg tester meg rett etter trening så er det ikke sikkert jeg får utslag....
Men hvis grunnen er at jeg spiser for mye karbo ( Noe jeg tviler sterkt på, ligger på under 20 g om dagen) og så trener. Vil ikke karboen bli "brent" under trening først. Jeg mener det lille jeg spiser av karbo er jo ikke nok til at jeg på kvelden ikke skulle ha tomme glykogen lagere...
Jeg drikker noe helt syke mengder med vann, både for å ikke være dehydrert og fordi jeg ofte føler at jeg er tørst. Er det sant at jeg kan vanne ut urinen så mye at jeg ikke får utslag??
Jeg går ned i vekt så det er ikke noe problem, men jeg merker også at jeg har mere vann i kroppen nå en før. Er det normalt?
Jeg har tidligere trent moderat ca tre ganger i uken. Nå har jeg lakt på treningsmengden til ca 4 ganger i uken og intensiteten har jeg økt betraktelig. Det kan jo være det jeg går ned i vekt av tenker jeg???
Det som gir utslag i urinen, er RESTER av ketoner, altså det som ikke blir brukt til brennstoff i kroppen!
Rett etter en treningsøkt er det slett ikke sikkert at det er noen RESTER igjen. Kanskje du har trent så hardt at alt har gått til "bensin"?:D
Ja, urinen kan fint bli så utvannet at du ikke får utsalg. Krever jo en viss konsentrasjon av ketoner for at det skal slå ut!
Mange blir veldig tørste på ketolyse/lavkarbo. Husker du på å få i deg litt salt etc også. Dr. Torkil anbefaler Farris for å få i seg nok salter. Dersom altfor mye salter og mineraler skylles ut av kroppen, kan man føle seg litt full av vann i kroppen!
Trening har ikke så mye å si for vektnedgang! Kostholdet står for i hvert fall 90%!;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.