Er helt ny her, men etter å ha sett tante blitt tynn å pen vil jeg også prøve.
Men har sett litt oppskrifter og finner ingen der det ikke er noe jeg ikke liker. Så jeg lurer på om dere vil hjelpe meg litt med frokost, middag og kveldsmat? Her er det jeg ikke liker:
Egg, er dem innbakt i noe går det greit men ikke omelett eller bare egget.
Ost, går greit oppå mat dvs smeltet. Men ikke på brød, knekkebrød osv.
Også bare for å gjøre dette ekstra vanskelig så var planen å begynne i dag, men har omtrent ingen ting av det som står i oppskriftene, og ikke noe transport til butikken.. for langt å gå.:(
Hei,
I og med at du er så kresen så bør du jo konsentrere deg om det du liker å spise, man må ikke spise egg og ost på lavkarbo, det bare virker sånn!
Veldig ofte kan man med enkle knep gjøre favorittmaten lavkarbo vennlig.
De oppskriftene som det er egg i er vel egget som oftest "innbakt"? Hvis ikke det er omelett eller eggerøre eller noe sånt da. Ost er vel som oftest valgfritt, evt smelta.
Så velger du en filosofi som ser ut til å passe med det du liker å spise, setter deg GODT inn i filosofien (bestill boka, les på forumet, google) og setter i gang :)
Imens du leser alt det jeg har linket over kan du starte med lavkarbo på denne måten:
Ingen poteter, gulrøtter som vokser UNDER jorden, pasta, ris eller brød.
Spis kun ellers matvarer med maks 5g karbo pr 100gram - jepp, det betyr lese næringsinnhold i butikken :)
Spis når du er sulten - til du er mett. Det finnes alternativer for brød om du ikke kan klare deg uten - søk opp på forumet.
Når du så føler at du har litt mer kunnskap om ønsket filosofi - handle inn - planlegg for flere dager av gangen - og sett i gang! Lykke til!
Dette tar tid å sette seg inn i - velg å gjør det FØR du begynner med en ren filosofi - ellers blir du lett frustrert. Start generell lavkarbo du først - så får du litt feeling med temaet - så kan du strukturere mer når du har lest deg opp.
Men jeg synes ikke dét var for ille kresent, da! Jeg har sett langt verre. Uansett filosofi kan du spise alle typer kjøtt -storfe, svin, lam, vilt etc, fjærkre, fisk osv (men prøv å i det lengste å unngå veldig utspedd farsemat, som f.eks pølser), stort sett alt av grønnsaker som vokser over jorden, noen få underjordiske som f.eks løk, salater, krydder og urter, meiriprodukter som smør, rømme, creme fraiche, og følger du et litt mer moderat kosthold med mer karber kan du spise enkelte yoghurter, uten sukker selvfølgelig ;), og diverse belgefrukter for et moderat lavkarbokosthold.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.