Jeg er veldig opptatt av at maten som sønnen min spiser skal være sunn og næringsrik. Det skal være bra for blodsukkerbalansen, rikt på næringsstoffer og antistoffer og rent for E-stoffer (gjerne også økologisk).
Så lurte jeg på om ikke vi kan starte en tråd hvor vi forteller hva barnet vårt spiser.... for å gi hverandre ideer og inspirasjon.
Min sønn på 16 mnd har i dag spist:
Frokost: Fruktsalat med eple, klementin, banan, druer, cottage cheese, malte mandler og valnøttolje
Lunsj: Havregrøt kokt på vann tilsatt malte nøtter/mandler, usukret fruktmos (eple/mango fra Helios), Udo`s choice og D-vitamindråper.
Middag: Ovnsbakt kyllingfilet marinert i oliven og krydderurter, blomkålstuing (med litt rømme, fløte og krydder) og brokkoli.
Mellom: Aprikoser klippet i strimler, gulost i staver
Drikke: Vann til alle måltidene og ellers når han ønsker
Hva har ditt barn spist? Noen kommentarer til hva min sønn har spist?
Noen ganger har vi litt vitamin C pulver i, noen ganger litt fruktose, noen ganger bytter vi ut eggeplommen med cottage cheese. Men den over er den som er vanlig. ;)
Det er gluten i havre mofedilla ;) Er det ikke gluten i bokhvete altså? Bokhvete har kanskje ingen ting med hvete å gjøre :confused: Er det næringsrikt og har lav GI?
Så flott HP og Lise.... hmm.... noe nytt vi må prøve tror jeg :D
Ja, ja... Da kan jeg fortsette med mine 3 barn da.... :)
[center]Frokost
[b][/b] [/center]
[left]Jonas: 1 bolle fra i går med smør og hvitost..... Linnea: 1 bolle fra i går med smør og brunost.... (Jeg VET!!!!! Dårlig samvittighet? JA! Det skal IKKE gjenta seg!!) :o :( :cool: Hedda: 1/2 eple, 5-6 peanøtter, 3-4 skjeer av min frokost (yoplait 0,1% m/ div. oppskåret frukt, nøtter og psylliumfrø)
[/left]
[center]Lunsj
[b][/b] [/center]
[left]Jonas: 1 skive grovbrød med smør og gulost + 1 kiwi Linnea: 1 skive grovbrød med smør og servelat + 1 kiwi Hedda: 4 biter grovbrød med smør og salami + 1/2 eple og 1/4 pære
[/left]
[center]Middag
[b][/b] [/center]
[left]Alle spiste wok av: Biffstrimler, minimais, issalat, paprika, avocado, agurk + Basmatiris. Hedda og jeg hadde i tillegg en god "dæsj" Cottage Cheese på.
Bokhvete er visst et urkorn fra kina, og har overhode ikke noe slektskap med hvete ;)
Bare store havregryn gir en løs havregrøt, dårlig smak synes jeg :snill: sammen med bokhveteflak får vi en grøt som er passe fast, og har en mer søtlig smak en ren havregrøt. Kjempegodt synes jeg :snill: og poden :_punk:
Hvis du gjør det for kalsiumet så trenger du å kjøpe dem med skall ;) Du kan jo prøve.
Om jeg husker rett så inneholder sesamfrø med skal 900mg kalsium per 100g, og uten skall inneholder 70g kalsium per 100g :) Forskjellen var i alle fall enorm :p
Det dukket opp en tanke i hodet mitt da jeg leste "tørkede aprikoser" - synes jeg har lest (et sted her inne?) at små barn ikke skal ha for mye av det , pga høyt innhold av ett eller annet?
Noen som kan hjelpe meg å huske? ( Hvis jeg ikke husker aldeles feil, da....)
Lillegutt får fedonbrød/Ingers rugbrød med kaviar, kjøttpålegg , gulost eller kjøttpålegg. (Svigermor synes veldig synd på han som ikke får brunost....)
Hos dagmammaen får han vanlig brød, og jeg har en følelse av at det vanker litt kjeks og kaker stadig vekk.
Han er glad i frukt.
Til middag forlanger han pølser hver dag ( "pøse ti middad????" ), men det får han jo ikke. De gangene han får det, spiser han MASSE - til vanlig er han småspist til middag, dessverre...
lunsj: Jonas: 1 skive rugbrød med kokt skinke + 1 kiwi, Linnea: 2 grove knekkebrød med servelat, 1 skive rugbrød med brunost :cool: , Hedda: 1 Danino yoghurt med fruktose!! + 4-5 biter rugbrød med salami.
Middag: "Nissegrøt" med fruktose og masse kanel.... :eek:
Mellom: 1 rå gulrot
Kvelds: Grove knekkebrød og rugbrød med salami og servelat.....
Altså IKKE en BRA dag i dag! Men så lenge jeg klarer å holde SUKKER mest mulig på avstand er jeg fornøyd! Akkurat i dag har de spist MYE mindre frukt og grønt enn de pleier (pga "middagen", hvis jeg kan kalle DET middag!)
Jeg synes du er flink jeg! Sunt brød med sunt pålegg og frukt. Det er bra barnemat det. Man behøver jo ikke styre så mye og gjøre det så flott og avansert, bare det ikke er usunt! (Du kan jo sende med noe litt sunne greier til dagmamma'n...hvis du vil gjøre det enda bedre) :)
Er det svovelen du tenker på, kanskje? Det er det som er tilsatt for at aprikosene skal holde seg gule og lekre... Skal ikke være så bra å få i seg for mye av. Men på helsekosten får du tak i brune aprikoser uten svovel. :)
Det har også vært diskutert her inne om tørkede aprikoser ikke har veldig høy GI, men det har de altså ikke. GI på 31 (veldig masse fiber). Kan det være det du tenkte på? :snill:
Jeg er skikkelig fornøyd med kostholdet til sønnen min om dagen :D Vi har Au pair og hun er kjempeflink til å følge opp det kostholdet vi vil at han skal ha. Jeg viste henne her en dag hvordan jeg lager smoothie og nå lager hun er smoothie lignende sak til ham hver dag som hun gir ham med skje. Den består gjerne av egg, mandler, udo`s, cocosa, bær og frukt (f.eks eple, avocado og banan).
Jeg bare kooser meg med tanken på at sønnen min får i seg mat som er så næringsintensiv (hmm.... lagde jeg et nytt ord nå :confused: :cool: ) og samtidig er snilt mot blodsukkerbalansen :D
Ellers så spiser han jo hver dag den havregrøten jeg har beskrevet over, kankskje ett brødmåltid (brød av beste sort selvsagt ;) ) og kjøtt eller fisk med grønnsaker til middag.
Det eneste jeg lurer på er om han får i seg for mye frukt (blir en del innimellom) i forhold til grønnsaker. Vi strever en del med å få i han grønnsaker..... og middag generelt egentlig. Jeg har også litt dårlig samvittighet for at bærene han spiser nok er sprøytet.
Frukt og bær er veldig fiberrikt, rikt på antioksidanter og like viktig som grønnsaker, mener nå jeg. Barn tåler mye mer karbohydrater enn voksne, pga. de har høyere forbrenning, er mer aktive. Det ække mange barn med aldersdiabetes vet du...;)
[color=teal][/color]
Du er kjempeflink og jeg tror sønnen din har den aller beste forutsetning for å leve et langt og friskt liv. Ikke stress med forholdet grønnsaker/frukt du... :snill:
[color=teal][/color]
La ham få frukt! :D
Marianne og Elian: Tusen takk det var kjempehyggelige kommentarer!
Det med frukt har kanskje litt å gjøre med at blodtypedietten vaker litt sånn i bakhodet mitt, og prinsen og jeg har blodtype 0 :o
Vi hadde en time hos fastlegen vår i høst for å diskutere prinsens kosthold. Det var hun som geleidet meg inn på Fedons litteratur og jeg har stoor respekt for henne. Jeg ville derfor ta en prat med henne. Hun syntes at vi er kjempeflinke, men da jeg presenterte en del av problemstillingene mine for henne sa hun: " Det er bra at du er så bevisst og flink med kostholdet hans, men du må ikke bli nevrotisk"..... og hun hadde kanskje et poeng :rolleyes:
Jeg vil jo egentlig at han skal spise næringsrik, økologisk, lavkarbomat, som er etter blodtypedietten og fullstendig fri for E-stoffer og sprøytemidler :eek: Litt høye ambisjoner kanskje.....
Lurer på hvordan jeg reagerer hvis han som tenåring bare heller innpå cola og grandiosa :o ..... kommer sikkert til å bli rasende for at han ødelegger det gode verket jeg har skapt :p
Jeg tror han da har et sånt vanvittig sunt utgangspunkt at det vil ikke skade. Når han er oppvokst med sånne gode matvaner, vil han gå tilbake til det igjen når han blir litt eldre og klokere ;)
[color=#008080][/color]
:klem:
Frukt skal vel ikke akkurat være dominerende i kostholdet til oss O er :rolleyes: .... men en del av det er greit...... ikke mye er supergreit. En soneterapeut som jobber på Helios her, mente at vår viktigste c-vitaminkilde f.eks er kålrot..... og ikke frukt.
Måtte bare innom her for å fortelle at det er så gøy med prinsens kosthold for tiden. Mammaen har ikke spist brød og poteter på 3 uker og nå spiser jammen meg ikke han heller noe særlig brød/potet. Han er så glad i mammas frokostpannekake, så den spiser han en del av nå. I tillegg lager Au pairen hans smoothie hver dag. Havregrøten med alskens sunne greier har han jo spist hele tiden. Så får han kjøtt/fisk og grønnsaker til middag..... ikke mer potet ;) .
Det som også er ustyrtelig festlig er at Au pairen og prinsen har blitt en del av en gjeng med mødre/barnepassere og barn fra åpen barnehage, og de andre barna er så glad i prinsens mat at Au pairen min nå driver og deler ut oppskrifter. Foreldrene kjøper inn nøtter, bær, cocosa og greier :D
Hehe..... snart er hele bøgdas barn på lavkarbokosthold :p
jeg blir så inspirert når jeg leser hvor flinke dere er med barnas kosthold!! :)
når jeg får barn (regner med at det kommer;)) så håper jeg at jeg klarer noe lignende!!
Ja da vil jeg nesten anbefale deg å starte med Au pair (når barnet er 1-3 år f.eks), for da har en voksen person ansvaret for bare ditt barn hele dagen og kan lage skikkelig mat til barnet. Selv kommer du sikkert til å være sliten med full jobb og barn vettu ;)
Alternativet er jo barnehage hvor det er bursdagskake annenhver dag eller no slikt :eek:
:eek: har ikke planlagt så langt ennå ;) først mann, så barn... langt inn i fremtiden engang ;)
jeg kommer til å være hjemme med barnet (såpass mye har jeg planlagt :p) har blitt litt inspirert av Elian når det gjelder å bli dagmamma. uansett dette er ting man ikke kan bestemme seg for 100% før man er i situasjonen tror jeg :)
Hedda spiser ofte veldig dårlig, og det bekymrer meg ekstremt til tider. Ikke at den maten hun spiser er gal, men hun spiser alt for lite. 1-2 små brødbiter til frokost å sånn.... :confused:
Men i dag har hun spist så mye, at jeg bare MÅ føre det ned et sted og da gjør jeg det her:
Nei det er det ikke. ;) Havre er glutenfritt. Grunnen til at det selges glutenfri havregryn er at det kan komme rester fra andre glutenholdige kornsorter i havregrynen når den høstes. :)
Men havre i seg selv er glutenfritt. (Kjenner 12098248748 cøliakere hehe).
Jenta mi har dårlig matlyst for tiden, så måltidene er ikke helt faste.
Men hun pleier å spise dette til frokost:
En tallerken med staver av hvitost, staver av agurk, ca 10 grønne oliven (livretten hennes), 1/2 paprika i strimler og en Lindbergskive med smør.
Hun spiser som regel aldri skiven, kanskje en bit eller to.
Til middag får hun det som vi voksne spiser, men hun og mannen får feks kikerter og linser til, mens jeg spiser grønnsaker istedet siden jeg skal ned i vekt.
Poteter og vanlig pasta har vi aldri! Sukker finnes heller ikke i huset til vanlig. Så her er hele familien egentlig på lavkarbokosthold, men i variert grad. :)
Ble litt stresset av denne tråden jeg... Barna mine spiser som regel grovbrødskiver, havregryn, frukt eller youghurt. De drikker som regel vann eller melk. Samme type mat får de til kvelds, men ikke det samme som til frokost.
Til middag får de vanlige middager som fiskeboller, kjøttkaker, fiskepinner, tomatsuppe, kylling og ris o.l. I blant får de grøss og gru Grandiosa, Spaghetti a la capri eller hot dog.
Vil helst ikke ha så mye hysteri rundt maten de spiser, jeg...
Det er jeg som er på slankekur, ikke dem.
Thula: ikke noe å bli stressa for. ;) Dere har et sunt og godt kosthold. Men husk at ingen av oss prøver å SLANKE barna våre! Vi gir dem den maten vi mener er sunnest. Ordet "hysteri" liker jeg ikke, syns ikke vi er hysteriske fordi vi ikke vil at ungene skal spise mat vi ikke mener er bra... Datteren min får det samme som andre på høytidsdager og feiringer, der gjør jeg ingen forskjell.
Dere er kjempe-flinke med ungene deres! Og jeg tror de får igjen for det senere i livet! Skulle ønske jeg hadde vært mer bevisst når knerten var liten, for det er vanskelig å gjøre så mye med det nå....Men jeg ble såå inspirert av denne tråden at det skal bli "andre boller" her i gården nå! Jammen skal jeg ikke prøve litt av det dere gir ungene, så får jeg se hva som faller i smak.Det store problemet er at knerten vil ha pasta HELE tiden! Han vil ha det til alle måltider(..noe han selvfølgelig ikke får...).Hva kan jeg gi han isteden for pasta? Noe som faller i smak...?
Jeg jobbet hjemme her en dag og da satt jeg og så på den smoothien Au pairen lagde som frokost til prinsen (og det lager hun stort sett hver dag nå), og det var en nytelse for mamma å se hva skatten får i seg. Den bestod av noe sånt som
1 egg, Udo`s choice, cocosa, jordbær, avocado, banan, eple, nøtter og blåbær. Dette elsker sønnen min og alt går ned på høykant! Ikke rart han stort sett er frisk, blid og energisk hele tiden. :D
Har lest igjennom alle innleggene i tråden her og synes dere er kjempeflinke som gir barna en fin start på livet med sunn og god mat:)
Ungene mine-jeg har fire-, er i alderen ni til femten, og det er ikke like lett bestandig å få dem til å spise sunt.
De er alle glad i å bake, og det er oftest ikke veldig sunn bakst som tilberedes inne på kjøkkenet. Likevel er jeg glad for at de har interesse for matlaging og så lenge det ryddes opp etterpå får de frie tøyler på kjøkkenet.
Jeg er nøye med frokost og matpakke, så de tre "minste" står opp til ferdigsmurte matpakker og frokost.
Her er det brødskiver det går på, vanlig hjemmebakt mellomgrovt brød.
Pålegget variererer og innimellom får de nugatti.
Eldstejenta ordner seg selv med mat, og her er det nok ymse hva hun spiser.Hun har imidlertid fått den gode vanen å spise grove knekkebrød så det er jeg glad for.
På skolen spises matpakken, pluss at de er med på fruktordning og får utlevert en frukt per dag.
Til middag har vi ofte flere sorter. Ungene har allergi mot enkelte matsorter så det er ikke enkelt å servere samme maten til alle.
Ungene mine spiser pasta og ris og det er greit synes jeg.
Jeg serverer alltid masse frukt og grønnsaker til middagen og de spiser en god del av dette.Nøtter og ost spiser vi hver dag til middagen.
Som tilbehør har jeg oftest rent kjøtt,kylling eller fisk. Stekt i ovn eller i vooken.
Unngår mest i størst mulig grad ferdigmat, lager det heller selv fra bunnen av.
Kveldsmaten er i stor grad den samme som frokost og lunsj. Brødskiver med valgfritt pålegg.
Ellers er de flinke å ta seg frukt som mellommåltid.
Hvis du er bekymret for den overdrevne pastaspisingen, kanskje du kan lete etter grov pasta? Da får han i seg fiber og flere sporstoffer. Akkurat som grovt brød det :)
Har prøvd speltpasta..-med bra resultat! Han mente det var den beste pastaen jeg noen gang hadde lagd til han! Så nå blir det nok mer speltpasta enn annen pasta heretter....For det er vel sunnere, eller...?
Ja spelt er sunnere enn hvete. :) Spesielt GROV spelt. I butikken jeg jobber har vi fått inn både pastarør (penne), skruer og vanlig spaghetti av speltmel. både grov og fin. Den grove (brun) smaker best syns jeg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.