< Tilbake til oversikten

Omregning av bakst

Pruttilutt sa for siden:

Hei!

Har bakt noe som var uten informasjon om karboinnholdet.
Har prøvd meg fram, men er ikke helt stabil på mattekunnskapene.

Kan noen titte på dette?

[LEFT]Sesamfrø 74 gram 3,33 kb
Solsikkekjerner, malt 36 gram 2,61 kb
Kruskakli 1 spiseskje 1 kb - cirka
Egg 3 stykk 1,8 kb – cirka [/LEFT]
Fløte 2 desiliter 5,742 – nøye regnet
Kremost 75 gram 2,25 kb
[LEFT]
Vekt totalt: 388 gram
Karbohydrater totalt: 16,732
Ble 16 biter av formen.

Er det bare å dele totalen av karbohydratene på antallet?
I en annen formel fra Gerd så stod det karbohydrat:100xvekt, men den forstod jeg ikke...

Håper på svar :rolleyes:[/LEFT]

oNora sa for siden:

karbohydrater * 100/vekt

16,732 * 100/388 = 4,312 karbohydrater pr. 100 g

Er de 16 bitene ca like store/tunge er det i overkant av 1 kh i hver av dem.

Var dette til hjelp?

Gracella sa for siden:

Ja, hvis hele varen inneholder 16 g karber, så har hver bit 1 g karbo. :)

Jeg bare lurer på hvilken kremost du har brukt som inneholder hele 2,25 g karbo på 75 g ost?

Gracella sa for siden:

Hmm, hvis du skal regne ut hvor mye karber det er i det du spiser, så er det antall gram karbo delt på hundre (du finner ut hvor mange garm karbo ett gram vare inneholder) og så ganger du med antall gram du spiser.

(Xg karbo/100)*gram vare

Pruttilutt sa for siden:

takk for hjelpa, alle! Da så jeg at måten jeg regna det ut på var korrekt. Fikk nemlig to forskjellige tall utfra to formler nevnt her inne. :D

www.matvareguiden.no/matvare.asp?Id=4665
Vanlig kremost naturell fra Tine :) 75 gram kremost inneholder 2,25 gram karbohydrat.

Gracella sa for siden:

Ah, så klart :o

Pruttilutt sa for siden:

Hvis noen vil prøve;
Knus solsikkefrøene (skal egentlig være 110 gram knuste solsikkefrø, men vi var fri, så måtte blande i med litt sesamfrø). Bland alt det tørre med egg, fløte og kremost i til slutt. Et minimalt snev av bakepulver i helt til slutt. Cirka 1/8.
Has i et middelt stort stekebrett, må sprayes eller has i bakepapir, på 175 grader i cirka 40 minutter midt i ovnen.
Passer greit også med kremoster med smaker, gjerne den med krydder, da ble det kanon!
Brukes som brødskiveerstatning, dæsj på med pålegg :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.