< Tilbake til oversikten

Ketolyse-sticks

torgn sa for siden:

Jeg har kjløpt Keto-Diabur-Test. Resultatet viste negativt på glukose, mens 50 ketoner mg/dl. Betyr dette at jeg er i ketose og forbrenner fett?

Kitt sa for siden:

Det betyr at kroppen din forbrenner fett og danner ketoner!
Stixene viser hva som finnes i urinen din, noe som forhåpentlig speiler prossesser i kroppen!

Det ville ha vært rart om du hadde fått utslag på glukose, selv jeg med en uregulert dia2 må langt over 12 i blodsukker for å få utslag.

Når det gjelder ketoner er alle farveforandringer utslag! Man kan liksom ikke være litt i ketose!

Mørkeste farge på stixen kan fortelle deg at du drikker for lite. Drikker du veldig mye, kan det hende du ikke får utslag fordi urinen er så uttynnet!

torgn sa for siden:

Ok, takk for svar. Kan ikke fargen også gjenspeile hvor mye du forbrenner? Jo mørkere jo mer forbrenner du ?

Kitt sa for siden:

Nei, egentlig ikke!
De ketonene du kan påvise i urinen er de du ikke har brukt som brennstoff. Etter en hard treningsøkt feks vil du som regel ikke finne ketonet i urinen fordi du har brukt opp alle til å holde kroppen i gang under trening!

Urinsixen viser bare hva som finnes i urinen din, ikke nødvendigvis hva som skjer i kroppen hele tiden!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.