< Tilbake til oversikten

Hvilket c-vitamintilskudd?

friflex sa for siden:

Nå er jeg straks tom for c-vitaminer, og tenkte og kjøpe meg nye i morgen.

Hvilken type/merke vil dere anbefale?

Leser at flere av tilskuddene reklamerer med bedre opptak enn andre, men blir ikke helt klok på hvilket merke jeg skal kjøpe. Tips mottas med takk:D

Aline sa for siden:

vet at mange (?) her bruker bio-c fra pharma nord.
så da er sikkert de bra :p (håper ihvertfall det for jeg bruker de selv :D)

friflex sa for siden:

Ok, kjøpte den, så får vi se om det er noe andre anbefalinger også;)

Synes det er interessant å se hvilke erfaringer folk har med de forskjellige tilskuddene. Selv brukte jeg "vanlige" Ester-C til i dag, greie nok så vidt jeg vet, men bare 200mg, så må ta flere per dag.

mofe sa for siden:

Noen her inne (aline kanskje?) - sa at noen andre hadde sagt her inne (....) - at det ikke var noen forskjell på opptak i kroppen om man tok syntetiske eller organiske c-vitaminer..

Noen som har noen formening om det? :) F.eks en eller annen webside å referere til? )

Summer sa for siden:

Jeg tror det er dem jeg bruker... gul pakke 750 mg.
Jeg tar 2-6 slike om dagen alt ettersom hvordan formen er. :)

Gamla sa for siden:

Jeg har også alltid trodd at det var lurt å pøse på med C vitaminer. Har hørt at en kvitter seg med overflødige vannløselige vitaminer gjennom urinen, så det var ikke så farlig ,- helt til jeg las dette:

www.dagbladet.no/pds/2000/04/16/201418.html

Kanskje ikke så lurt likevel?:rolleyes:

HP sa for siden:

16.04.2000 :confused:

Gammel kunnskap som er ute etter å "verne" befolkningen mot helsekostbransjen tenker jeg... :rolleyes:

mofe sa for siden:

komkari - det som er viktig når det gjelder vitaminer, er SAMMENSETNINGEN av det du tar. diverse vitaminer samarbeider sånn og slik. F.eks bør C og E tas sammen, osv osv..

Aline sa for siden:

det va'kke meg, men scilla :)

Gamla sa for siden:

Så også at innlegget var så gammelt,- men likevel!! Jeg kommer i alle fall til å tenke meg om minst 2 ganger før jeg pøser på igjen!:o

mofe sa for siden:

de som røyker, (evt. er passive røykere) - trenger mere c-vitamin enn andre. Mener jeg leste at om man røyker 10 om dagen, trenger man dobbelt så mye som andre. Altså.. kroppen tar ikke opp like mye når man røyker. Ellernoe sånt.

Og komkari.. c-vitamin skylles ut av kroppen om man får for mye av det. Og/eller man får diare.. :o

Gamla sa for siden:

Takk Mofedilla,... men det har jeg heldigvis ikke vært ute for enda!:)
PS, røyker ikke heller.

Summer sa for siden:

Ikke har jeg fått nyrestein, og jeg holder meg frisk når jeg tar det,- så da fortsetter jeg...;) opptil 2 g om dagen er hvertfall stuerent å ta. Større doser er vel fortsatt kontroversjonellt, men jeg velger å høre på dem som sier det finnes terapeutiske doser. Særlig så lenge det hjelper meg...:) Men jeg tar bare store doser når jeg trenger det (er forkjølet ol.) ellers så blir jo to stk på 750 mg bare 1.5g. :)

mofe sa for siden:

vet du Lise - om det stemmer at det er ett fett om man tar syntetiske eller organsike c-vitaminer? :)

themonk sa for siden:

Det beste jeg har kommet over er Solgar vitamin C. Det må bestilles fra Sverige. Ellers ville jeg kjøpt Crystal C i nødstilfelle. Men jeg ville aldri dratt på med ett gram om dagen bare sånn for moro skyld. Hvis du har kreft kan du spise en halvkilo, men hvis du er frisk kan c-vitamin føre til kobber-mangel og for høyt jern.

HP sa for siden:

Det er forskjell på C vitaminer da. Som askorbinsyre eller natriumaskorbat kan en godt ta gramdoser. Mens Crystal-C taes i langt lavere doser. Derfor den store prisforskjellen :) Et par gram er nok det optimale for de fleste av oss (askorbinsyre eller natriumaskorbat).

HP sa for siden:

Kildekritikk... ;) Etter å ha lest litt på endel undersider så er han nok en dyktig kar, selv om han virker ganske så alternativ. :snill: Psykolog og kiropraktor.

Askorbinsyre er etterhvert ute som C-vitamin, Natriumaskorbat er det som blir mest brukt nå. At dette ikke er like bra som naturlig vitamin C er ikke vanskelig å gå med på ;)

Crystal-C er bedre, men etter det jeg har hørt/lest så er natriumaskrobat jevngodt, men må tas i høyere doser 2x750mg eller mer.

Uansett - alt er best i naturlig form, gjennom mat. Men det er dersverre lite tilgjengelig i dette landet... :rolleyes:

mofe sa for siden:

Så vidt jeg ser er artikkelen skrevet av en psykolog/akupunktør/kiropraktor...

Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest hele artikkelen, men det første jeg tenkte da jeg så designet på siden, var... "humbug".

themonk sa for siden:

Ja, han er en del radikal, men han har et poeng: C-vitamin i naturlig form er bedre enn ren askorbinsyre eller natriumaskorbat. Solgar har et utrolig bra C-vitaminprodukt. Crystal C er ikke noe bra på den måten, men har høyere opptak enn askorbinsyre. Men på den andre siden... opptaket er ikke noe problem hvis man er syk. Da sluker kroppen c-vitamin! Jeg har tatt 50 gram i en sleng da jeg hadde kyssesyken, uten å merke noe til det.

Summer sa for siden:

Du mener vel 5 gram?

Remedy sa for siden:

NDS har etter min mening det beste C-vitaminet og det med høyest biotilgjengelighet.

themonk sa for siden:

Nei, du hørte riktig. 50 gram. :) Det funker fint.

NDS har de beste vitamintilskuddene ja. For friske mennesker med normalt c-vitaminbehov er dette perfekt. Men ved kronisk sykdom inneholder det ikke nok c-vitamin. I dette tilfellet er heller ikke opptaket noe problem, fordi kroppen sluker rett og slett c-vitaminet hvis du har stort behov.

JEDI sa for siden:

bump

Homeopaten sa for siden:

Siste jeg hørte om studier gjort på C-vitamin og toksisitet var at du må ha et inntak på 52 GRAM per dag over tid før du risikerer noe.

Et annet tema er hvor mye du faktisk har bruk for, eller hvor mye kroppen faktisk klarer å ta opp....

Jeg synes uansett det viktigste er å skille mellom kosttilskudd som har en vesentlig effekt i forhold til det du har behov for å påvirke, og det som har en marginal effekt.

Litt som forskjellen mellom å overhale motoren på bilen og å vaske den.

>homeopaten

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.