< Tilbake til oversikten

Xtra god eplekake

xtra sa for siden:

Ingredienser:

1 stort eple
5 medium egg
8-10 dråper vaniljeessens
150 g smeltet smør
2 ss (30 g) rømme/CF (el fløte)
70 g kokosmel (Aman Prana)
1 ts NuStevia (kan erstattes av annen søtning)
1 ½ ts bakepulver
120 g nøytral hvitost, f eks Norvegia
Sukrin til strø
Kanel til strø

Smør en springform, 22-24 cm. Skrell og del opp eplet i tynne skiver. Dynk epleskivene i en skål vann med sitron i, og legg på papir slik at de kan renne av seg. Riv hvitosten så fint du kan.

Visp egg, fløte/rømme, vaniljeessens og smør. Bland det tørre, tilsett og rør om til en jevn og glatt masse. Tilsett den revne osten og bland godt. Fordel røra i smurt form, legg på epleskiver og strø på rikelig med Sukrin og kanel. Stekes ved 180 grader ca 25 minutter. Røra inneholder mye fett, så vær sikker på at formen er tett.

Dette smaker til forveksling som en vanlig eplekake – saftig og faktisk litt smulete og helt nydelig! Det var sååå verdt arbeidet med alle de halvveis vellykkede prøvekakene :)

Totalt innhold i hele kaka (den på bildet er laget med 130 g eple) er 23,3 g karbohydrater. Enkleste måte å kutte karber i denne oppskrifta er opplagt å redusere eplemengden for den som ønsker det. Det blir passelige stykker om jeg deler den i 12 – det gir 2 g karbo pr kakestykke. Ikke tilsett salt, smør og ost er nok.

Denne røra kan være utgangspunkt for en rekke kaker, trenger jo ikke være eplekake. Uten epler inneholder bunnen 10,3 g karbo, det er ikke mye :D

Regnestykke:
330 g egg = 3
130 g eple = 13
70 g kokosmel = 2,8
120 g ost = 0,6
150 g smør = 1,5
30 g CF/rømme/fløte = 0,9
1,5 ts bakepulver = 1,5

sirimor sa for siden:

Oi! Dette var en spennende oppskrift. Tusen takk!:D

Hamster59 sa for siden:

Dette må prøves! Har begynt å finne norske epler i butikkene, og da frister det å lage eplekake, det er favorittkaka til mannen min. Håper han kommer til å like denne!

Biggie Small sa for siden:

Ah, kokosmel er bare best (men dyrt!). Jeg er gått tom men skal virkelig prøve denne, eplekake er bare vakkert godt :D

mvh
BiggieS

krio sa for siden:

Har ikke kokosmel, kan jeg bruke noe annet? f.eks maismel, soyamel??

xtra sa for siden:

Jeg tror kokosmelet bidrar både til konsistens og smak, men du kan jo prøve?

Carisma sa for siden:

Maismel vil nok trekke opp karbene noe veldig, siden mais absolutt ikke er lavkarbo.

Hamster59 sa for siden:

Bakte denne idag, men de andre syntes den ble litt besk. Hadde ikke vaniljeessens el. ekstrakt, hadde i 1 ts ekte vaniljesukker istedet. Brukte vellagra Norvegia, kanskje derfor den ble litt "besk". Kunne kanskje ha bytta ut rømmen med fløte da. Syntes sjøl den var OK, spiste litt is og en klatt rørte bær til.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.