< Tilbake til oversikten

Jordbærsyltetøy!

JKBB sa for siden:

Jeg kjøpte meg litt jordbær i dag, for å lage syltetøy, men ser at hovedingrediensen i disse frysepulverene er sukker....

Noen her som har erfaring med å lage syltetøy?
Hva bruker dere for å få det litt tykkere, blir jo veldig rennende uten, blir det ikke det da??
Hva slags søtning bruker dere, og rører dere bare bæra, eller koker dere den??

kennygirl sa for siden:

Rørt syltetøy er best! (syns jeg i alle fall) Du kan bruke jbk for å få det tykkere... Men husk å vente i 10-15 min for å tilsette mer dersom det ikke blir tykkt nokk. Trenger litt tid for å "virke"

TrillTrall sa for siden:

Drysser du det bare rett i syltetøyet og rører rundt da? Blir det ikke lett klumpete? Hvor holdbart blir det? Er vel best å fryse det i små glass / beger uansett kanskje. :)

JKBB sa for siden:

Aha! Det har jeg jo faktisk! Har ikke tenkt på at det går an! :)
Takk for tips, er enig i at rørte jordbær er best ja! :)
Lurer også på det der, har du det bare rett i??

kennygirl sa for siden:

Da jeg lagde syltetøy dryssa jeg det bare i og brukte stavmikser for å mose bærene (liker ikke klumper) og da blir det ikke klumper fra jbk heller :) Holder seg ca en uke i kjøleskapet vil jeg tro så det lønner seg vel å lage små porsjoner eller fryse det ned kanskje?

Gjerne fortell hvordan deres resultat ble ;)

TrillTrall sa for siden:

Ah! Du er en knupp altså! Over helga skal det kjøpes jordbær og røres syltetøy med sukrin! Så får Lille Gubben lage sitt eget med sukker om han vil det. :) Han vil uansett ha det mye søtere enn det jeg vil så det passer i grunnen fint. Men hvor mye jbk til hvor mye jordbær tro?

Tunrida sa for siden:

Oh,dette må prøves :) Er jo lov innimellom.. ;)

kennygirl sa for siden:

Tror jeg brukte 1/2 ts på en pose med frossne jordbær, men det syns jeg ikke ble tykkt nokk. Men bedre å ta i mer etterhver. Har du i for mye kan det fort bli seigt og ekkelt... JBK trenger litt tid på å virke, så husk å vente før du evt. har i mer ;)

JKBB sa for siden:

I morra skal jeg prøve! :) Liker litt klumper i det, en jeg brukes stavmikser på halvparten tenker jeg, og tilsetter jbk der, også kutter jeg opp resten av bæra i små biter og har i! :)

Dette blir sikkert knallgodt på mandlevafler! :))

Pearl sa for siden:

Dette var en en virkelig god ide. :_prikk:til deg Kennygirl.

manne sa for siden:

Jeg deler jordbær i fire og fryser de ned... flatpakket i pose... På den måten kan jeg bare knekke av etpar håndfuller bær når jeg føler for å lage syltetøy. Nylaget syltetøy gjennom hele året... Nam! :D

JKBB sa for siden:

Det var jo kjempelurt det og! :))

Men! Nå har jeg laga syltetøy ja! :) Jeg hadde 4 kurver med jordbær. Renska to av de og moste med stavmikser, så det ble helt saus. SÅ tilsatte jeg en halv td jbkm. Lot det stå å godgjøre seg med jeg renska de to siste kurvene. De delte jeg bare opp i små biter, og tilsatte som de var, siden jeg synes det er godt med bær i syltetøyet! :) (les:kun i hjemmelaget!!) Brukte natreen som søtning, og mengde er jeg ikke sikker på...det avhenger jo veldig av bærene, og hvor søte de er, og de jeg hadde var store søte fine bær! :) Jeg stødder over ett tynt lag en fire, fem ganger, i den skåla jeg hadd syltetøyet i.... Det ble ikke så veldig mye å snakke om nei! :)

Håper at gubben vil lage mandelvafler i kveld! Mmmm! :)

TrillTrall sa for siden:

Jordbær som har vært frosne er ikke gode. :( Mulig det blir annerledes i syltetøy, men til desserter er de ikke gode i alle fall.

manne sa for siden:

Nei, når de bare tines er de ikke gode... men når de varmebehandles er det ingen forskjell på ferske og frosne... i alle fall synes ikke jeg det. ;)

tina therese sa for siden:

Jeg bruker fiberhusk til å tykkne syltetøy med!
Det fungerer kjempe fint :D
og man trenger veldig lite for å oppnå fin tykkelse!
Men viktig å la det få 10-15 min på å "svelle"
ellers ender man fort opp med "gelle" istede...:rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

Fiberhusk? Smart! Det er jo rimeligere enn jbk også om man skal lage en del! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.