Jeg syns ostekaken fra Toro er veldig god, men den har dessverre for mye sukker til at jeg kan kaste meg over den mens jeg er på lavkarbo-diett. Det jeg lurer på, er om jeg rett og slett kan bytte ut bunnen med en mandelbunn ala Gerds ostekake (var det ikke det den het?), mens jeg fremdeles bruker fyllet som følger med i Toro-boksen. For det meste av sukkeret må da holde til i kjeksbunnen?
Hei,
Her er næringsinnholdet i ostekake fyllet til Toro:
Ostekakefyll: Sukker, skummetmelk, vegetabilsk fett, gelatin, modifisert potetstivelse, yoghurt, emulgator (E472a), glukosesirup, syre (sitronsyre), aroma, farge (betakaroten). www.toro.no/index.php?mapping=300&id=11999
Sukker er nevnt først så jeg tror ikke du kan få den kaka lavkarbovennlig selv om du bytter ut bunnen med manler.
Jeg lager Gerd’s ostekaka med sukkerfri sitron og/eller bringebær og den går ned på høykant selv i høykarboleieren.
Lag kaken sent på kvelden før du skal legge deg, så sover du mens den stivner. :D
Æsj, hjemmebakte ostekaker og andre kaker er myye bedre enn Toro-ræl.
Ja det er det sikkert, jeg er nok bare litt "kake-nazi" og liker å lage sånt fra bunnen av. :D Ikke alltid da, men ostekake har jeg aldri laget fra pakke. Jo, forresten, en gang. Jeg fant en pakke på tilbud, husker ikke merket (kan det ha vært Toro mon tro?), den smakte litt prim-aktig og jeg kastet hele greia. Mulig det var Møllerens.
Ostekake er lett å lage lavkarbo. Creme fraiche er bedre enn rømme oppi, og man får kjøpt sukkerfri lime-gele noen steder (Confecta) som fint erstatter sitrongeleen. Sukrinmelis kjøpes i helsekosten og man lager nøttebunn (eller bunn av lavkarbokjeks). Eller man lager en skikkelig god, stekt ostekake ala New York, de er enda bedre. :nam:
tips til ostekake-bunn er spis-deg-slank sin mandelkake-miks (holder til TO ostekaker av vanlig rund-form størrelse) :) Den er kjempegod med litt større biter av mandel i - neste gang blir det med ostekakefyll på toppen! (Hjemmelaget selvfølgelig...)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.