< Tilbake til oversikten

Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Bestemamma sa for siden:

Hei, jeg er ny på forumet og lurer på følgende:
Hvorfor trenger vi i det hele tatt karbohydrater i ketodietten?

Greit nok, vitaminer, mineraler og fiber fra grønsakene, men også alle de karbohydratene vi skal ha kommer fra de. Men disse kunne vi jo like godt fått fra piller? Så derfor, hvorfor?

Kan noen vise meg til hvor svaret på spørsmålet mitt ligger? :o
(ja, jeg har lett) ;)

Sugarpill sa for siden:

Fordi grønnsaker, bær etc ikke bare er bra for deg, mye bedre å få næringen på naturlig vis enn via piller, det bidrar også til å gjøre kosten mer varier, hvilket hindrer at du går lei. Jeg har i perioder levd uten tilførsel av grønt overhodet, og har det mye bedre med.

Effektivt tilførsel av fiber i pilleform har jeg også til gode å finne.

Hvorfor ikke, vil heller mitt spørsmål være? De færreste nyter noen fordeler av å gå under 15-20 kh om dagen, det er ikke noe poeng i å gjøre det.

Rin sa for siden:

Det er mange som finner at de fungerer fint med minimalt av karbohydrater i kosten, mens andre fungerer best med mer.

Hvorfor ikke bare spise piller? Av samme grunn som det ikke anses som supersunt å bare bruke barer og shakes og andre måltidserstattere, vel. Det er kunstig, og de aller fleste er ikke komfortable med såpass ensformig kosthold i lengden. For meg har det vært viktig å innse at det ikke er likegyldig hva jeg spiser så lenge "sluttregnskapet" er riktig; kroppen "ser" forskjell på en porsjon brokkoli og en atkins-bar... tross alt. :cool:

Bestemamma sa for siden:

Tusen takk for svar...

Jeg har ikke sagt at jeg ikke bruker grønsaker, for det gjør jeg og liker det.

Men det er mulig at jeg formulerte spørsmålet litt feil. La meg stille det på en litt annen måte da; I ketodietten skal man så lavt i karbohydratinntak at en like godt kunne vært uten. Kan en være uten karbohydrater på denne dietten? Blir dietten kanskje ikke å funke om en kutter karber fullstendig?
Håper dette var mer forståelig..... :)

Cherry sa for siden:

Joda, det går an å sløyfe karbsa totalt. Det finnes noen som utelukkende spiser kjøttdeig og smør eller kun koteletter, eller lignende. Kun kjøtt/fisk og kanskje litt smør. Når man ikke spiser karbser skjer det noe mildt sagt interessant i kroppen :p. Du vil antakelig begynne å lukte kloakk. Du vil bli slapp. Du vil kanskje svette og du vil føle deg overkjørt. I en uke eller så. Så får man mer energi enn noensinne. Dette er en finfin, og mye bedre, mye sunnere detox-kur enn det man får på helsekosten ;)

For noen vil også svaret i vektplåter ligge i å gjøre dette en stund.

Kitt sa for siden:

Nei, man skal ikke så lavt ned som mulig på ketolyse. Man skal ha 15g eller mer, og målt i grønnsaker er det faktisk ganske mye grønt!
Jeg går ikke ned i vekt om jeg ligger under 20g, da går kroppen min i sparemodus og jeg føler med elendig. Øker jeg til et snitt på rundt 30, går vekten ned og jeg har det flott!
Men karbohydratgrensen er svært individuell og kan nok ikke generaliseres sånn uten videre!

Bestemamma sa for siden:

Tusen takk for svar..... så snille dere er :D

Det jeg har sitert høres interessant ut...må ta en svineribbe opp av frysen....Folk sier alltid at en blir dum og feit av å spis kjøtt med mye fett.. ie. svineribbe, men jeg går alltid ned i vekt i jula jeg, for jeg elsker svineribbe... he,he

Jeg har litt problemer med å få i meg all den maten som skal til i denne dietten. Jeg er ikke vandt med å spise så mye. Spesielt er det vanskelig å få i seg nok fett. Og hvilket fett skal jeg velge.... blir mye leting rundt omkring....

trude.lutt sa for siden:

Bruk smør på det meste. Stek i smør. Jeg bruker også ost, fløte og CF. Klarer ikke rømme.... H-melk i kaffe,eller ennå bedre fløte:D Majones (hjemmelaget) er også godt! Feta og olje i salaten. Se litt på oppskriftene her inne, her er det mye godt!

Cherry sa for siden:

Er ikke så vanskelig. Hiv en skvett fløte i kaffen, eller som jeg ville gjrt om jeg skulle drikke kaffe ...en skvett i kaffe i fløten:p, eller en skje cocosa i kaffen. Spis feit mat som laks, ribbe, koteletter etc. Ha litt olje på salat, spis ren ost etc.

krio sa for siden:

Nytt produkt fra Vesterålens Naturprodukter er Cellavie Fiber, kosttilskudd for magen.

Supera sa for siden:

Du skriver "ketodiett"... Mener du ketolyse eller ketogen diett?

Som i mange andre sammenhenger så er jeg lite "jentete" i denne sammenhengen. Vi trenger minimalt med grønnsaker, men det er så lenge vi spiser innmat også. Lever er jo proppfull av nesten alle vitaminer og mineraler! F.eks. har 100g lever ca 45 ganger så mye a-vitamin som 100g gulrot! Og vi trenger i alle fall ikke fiber, det er bare bullshit. De så at det var sunnere å spise grovbrød enn loff, og siden karbohydratene i seg selv er helt uskyldige (:rolleyes:) måtte det jo være noe annet. Grovbrød har fiber, og det har ikke loff. Aha, da måtte det være det som var sunt. :rolleyes:

Men uansett om vi ikke spiser innmat, så er det ikke mye grønnsaker vi trenger for å dekke dagsbehov av vitaminer og mineraler når vi spiser kjøtt.

Hvorfor skal du tilføre fiber? Vi klarer oss fint uten.

Jeg kan spise vLCHF (egg og bacon, biff og bearnaise og sånt) uten å føle at jeg forsaker noe. Og jo, det er poeng i å gjøre det. Jo færre karbohydrater man spiser, jo fortere går man ned i vekt. Kroppen må produsere mer glukose og flere ketoner, og det krever energi. Med mindre man føler seg helt elendig og stresser da, fordi da kan kroppen bremse. Jeg skal prøve lever snart, og håper at det er spiselig.

Jeg har hatt perioder med tilnærmet null g kh, og jeg opplevde kun litt ketoselukt etter ca en måned inn i ketolysekuren og da spiste jeg ca 25-30g til dagen. Men denne overgangen du beskriver her høres bare ut som starten på ketose, ikke starten på 0C. Bortsett fra detox-effekten da.

Sparemodus? Høres ut som du sliter med å få i deg fett...

Kitt sa for siden:

Neida, fett er ikke noe problem!:D
Men kropper er forskjellige og min liker seg dårlig uten litt karber. Jeg blir ikke dårlig av å være i ketose, men sliter bigtime med for lite karber! Sånn er det bare, og det gjør ikke meg noe! Er glad i grønnsaker også, jeg!;)

Zincite sa for siden:

Jeg er enig med Kitt i at alle kropper ikke er like :)

Noen trives med vLCHF som det kalles i Sverige. Her har svenske kostdoktorn intervjuet Mats Forsenberg om hans erfaringer. Det ble en lang diskusjon etterpå.

Det er vel også en annen og ganske ny tråd her om en som kanskje ville prøve? Skal se om jeg finner den også :)

.... og her er den.

herregud sa for siden:

Ja, det var meg :) Jeg har prøvd å spise 0 karbo i ca 2 uker nå, og samtidig begynt å spise få, men veldig store måltider istedet for mange små.. De siste dagene har det kun blitt ett måltid pr dag.. Da spiser jeg ca 1/2 kg entrecote med masse smeltet smør over. Sultfølelsen og tankene på mat har endret seg mye bare på 2 uker. Og jeg har fått merkbart flatere mage og mistet noen extra kilo.

Så så langt har det virket kun positivt, men 2 uker er jo ikke mye da... Men jeg kommer til å skrive mer om ev positive og negative effekter av dette kostholdet når jeg får litt mer erfaring med det. :)

Sugarpill sa for siden:

Uhhm...speaking of bullshit, kan du gi meg en seriøs, pålitelig kilde som bekrefter det du påstår om fiber? Vi kan sikkert overleve uten fiber, men fiber er veldig, veldig bra for kroppen, jeg vil ikke utsette fordøyelsessystemet mitt for en kost blottet for fiber.

Photobscura sa for siden:

Jeg spiser ganske så likt som deg. Grønnsaker kanskje tilsvarende 5-10 gr kh om dagen, om i det hele tatt. Det er også fiber i kjøtt, så magen funker fint som snus! Med det sagt, så er det sånn JEG trives. Kroppen har det like godt med lite som mye grønnsaker, og på vektnedgangen min har det lite å si. Faktisk er jeg litt lei av å tilberede mat, samt at økonomien ikke er på topp, så det passer meg på flere måter ypperlig å leve mer vLCHF enn gjennomsnittet. Men liker du grønnsaker, så kjør på! 15-20 gram om dagen fra kilder med lite karbohydrater utgjør VELDIG mye, altså :)

Ellers stiller jeg meg bak det at ikke alle kropper er like. Eller, de er jo like i utgangspunktet, men man har gjerne forskjellige forutsetninger grunnet helsetilstander og what not. Og så handler det selvfølgelig om preferanser. Man må finne et kosthold man kan trives med over tid, for det er jo snakk om livsstilsomlegging, og ikke bare en isolert slankekur ;).

Festina lente sa for siden:

Hvorfor trenger vi i det hele tatt karbohydrater i ketodietten?

Er det ikke for at hjernen skal fungere da? :veitikke:

Jeg har forstått det slik at hjernen sitt drivstoff er karber, men kanskje jeg har misforstått. Hvordan fungerer konsentrasjonsevnen når en ikke spiser karb i det hele tatt??

Licota sa for siden:

Hjernen sitt drivstoff er glukose, som den omdanner fra karbohydrater dersom det kommer tilstrekkelig av karbohydrater i kosten. Dersom det ikke er nok karbohydrater i kosten, som f.eks. på en ketogen diett som ligger veldig lavt på karbohydrater (15g om dagen), vil hjernen bruke ketoner for å dekke sitt energibehov. Ergo, hjernen klarer seg fint på glukose OG ketoner. Den har to ting å velge mellom :).

Correct me if i'm wrong. :)

Supera sa for siden:

Hva med for eksempel Kostdoktorn (Andreas Eenfeldt)?

Fibrerna har sin främsta effekt i att bromsa upptaget av kolhydrater från tarmen, men eftersom man vid LCHF äter så lite kolhydrater spelar de då ingen större roll. Den lilla mängd kolhydrater man äter bromsas minst lika bra av lite mer fett och protein, vilket ger en väldigt långsam och snäll påverkan på blodsockret. Fibrerna i sig tas ju inte alls upp, och har alltså ingen effekt utöver i tarmen.

Förr trodde man att fibertillskott skyddade mot tjocktarmscancer – det har man nu gjort stora studier på, vilka inte kunde visa någon sådan positiv effekt. En bonus med att inte äta så mycket fibrer är att de tenderar att för vissa ge mycket gasbildning, och därmed magknip, när det kommer ner i tjocktarmen och blir mat till bakterierna där. Det slipper man ofta utan dem.

Og så skal visst denne studien vise det (fant bare link, har ikke lest den). Jeg fant også denne tråden her hvor man teoriserer litt om hva fiberet gjør. :eek:

Hva er igjen som fiberet skal være så bra for da?

Supera sa for siden:

Kroppen lager det sukkeret den trenger selv og hjernen bruker også ketoner som brensel. Vi trenger IKKE å tilføre karbohydrater i kosten for at hjernen skal fungere fint. Vi har essensielle fettsyrer, essensielle aminosyrer, men så langt har de ikke funnet ett eneste essensielt karbohydrat. Essensielle stoffer er stoffer som kroppen trenger men ikke lager selv, så vi MÅ tilføre det i maten. Kroppen lager alle de karbohydratene den trenger av fett og proteiner.

Jeg har verken besvimt av for lavt blodsukker, blitt for slapp til å trene (bare i viljen :geip:), eller blitt hjernedød av å spise ca 10-15g karbohydrater til dagen i 10 måneder. :geip: Dette er vel noe mange kunne funnet på å påstå at jeg ville ha gjort. :geip:

Supera sa for siden:

Å, du hadde svart du også. Ja, den bruker ca 50/50 ketoner og glukose. Jeg har hørt at hjernen trenger ca 200g brensel til dagen. Og vi som skal gå ned i vekt vil jo spise mindre sukker enn hjernen trenger, for det er det som er noe av grunnen til at vi går ned i vekt. Glukoneogenese (nydannelse av sukker fra andre stoffer enn karbohydrater) krever mye energi. Så jo færre karbohydrater vi spiser, jo fortere går man ned i vekt. Fortsatt med forbehold om de som føler seg helt elendig på ett slikt kosthold, fordi stress er en stor partystopper.

Så to små rettelser på deg: kroppen lager sukker selv om man spiser 0g karbohydrater. ;) Og hjernen kan ikke jobbe utelukket på ketoner, men fungerer fint på 50/50.

Licota sa for siden:

Ok, takk for rettinga. :)

Festina lente sa for siden:

Å søren, da kan jeg ikke skylde på dietten lenger når jeg er ukonsentrert på jobb! :D Men godt å få oppklart det!

Borghild sa for siden:

Veldig godt å lese Aeryth. Må holde meg til 10-12 gr karber om dagen om jeg vil være helt medisinfri for Diabetes 2. Har det supert og fortsetter nok med den mengden. Takk for fine opplysninger. :)

Kanutten sa for siden:

Jeg føles meg megadårlig av for lite karber. Jeg tenker som så at "motoren" min er gammel og trenger choke i form av sunne karber. Mitt største ubehag av for lite karber er at jeg får tunnellsyn og liksom blir i en boble for meg selv og bare hører/registrerer andre i det fjerne.

Bestemamma sa for siden:

Jeg følger ingen av dem slavisk...prøver å gjøre min egen vri på dette ved å bruke matvaretabeller og regne meg frem til hvor mye av hva som trengs...

Jeg opplevde at da jeg fikk for lite fett ville ikke følelsene mine la seg vekke... selv ikke med en deilig ny kjæreste.... (knis) Men etter at jeg hadde fått i meg mer fett våknet jenta til liv igjen... Noen som føler seg kallet til å forklare hvorfor det fungerer slik? ;)

Tusen takk for at jeg ble så vel mottatt på forumet, føler allerede at jeg hører hjemme her.......:)

Borghild sa for siden:

He he. Godt vi ikke er like alle sammen, det hadde vært kjedelig. :)

Supera sa for siden:

Det var det jeg trodde siden du har skrevet "egendefinert" som kostholdsfilosofi. Jeg bare reagerte at mange hadde svart som at du mente ketolyse. Ketogen diett er bare en samlebetegnelse på en diett hvor man er i ketose. Ketolyse er en av dem.

Gjerne. ;) Høykarbo betyr mye blodsukker som også betyr at kroppen må produsere mye insulin. Insulin er et anabolt hormon. Kroppen streber etter hormonell balanse, det vil si en balanse mellom anabole (oppbyggende) hormoner og katabole (nedbrytende) hormoner. Se på det som en vippe med anabole på den ene siden og katabole på den andre siden. Mye insulin betyr at det er mer anabole hormoner. Da må enten produksjonen av katabole hormoner økes, eller produksjonen av de andre anabole hormonene senkes. Kroppen velger den siste. Hva er de andre anabole hormonene? Veksthormon og kjønnshormon (testosteron og østrogen). ;)

Det bør også nevnes at ikke alle kropper klarer å få denne hormonelle balansen, og man får sykdommer som f.eks. PCOS.

Bestemamma sa for siden:

Tusen takk for svar Aeryth :D

Men er det riktig at jeg opplevde en økning i libido da jeg inntok mer fett?

Om ikke, må jeg karbe meg opp for å ha skikkelig lysst når vi skal være sammen da? Hjeeelp i så fall......:(

Supera sa for siden:

Jeg tror du må lese det jeg skrev en gang til. Det er ikke inntaket av fett som har gjort at libidoen din har økt, men inntaket av karbohydrater. Altså mangelen på det. ;) Så mindre karbohydrater betyr mindre insulin, som betyr mer kjønnshormon. ;) Så fortsett med lavkarbo, du. ;)

Bestemamma sa for siden:

Jeg har ei veninne med PCOS så jeg vet godt hva det er...de strever veldig... :-(

Så du mener at jeg bare kan slappe av og vente en ytterligere bedring i "ytelsen" på det spesielle området om en tid? :p Gleder meg i så fall.....:D

Jeg har bare holdt på med dette siden mandag i forrige uke...har gått ned 5 kilo allerede. Ja, jeg vet det er for mye, men jeg kunne ikke noe for det. Det skjedde av seg selv på sett og vis............:o Jeg skal legge om kostholdet for alltid og holde meg frisk i maaange år til....;)

Supera sa for siden:

Om libidoen vil øke enda mer er vanskelig å si. Ikke aner jeg hvor lang tid det normalt tar for å få hormonell balanse heller. Og så må man jo regne med at det er ganske store variasjoner fra person til person.

De første kiloene som forsvinner er vann. Det er vanlig at man mister 1-2-3 kg vann de første dagene. Og hvis du spiser når du er sulten og spiser til du er passelig mett og du føler deg bra, så ville jeg ikke bekymret meg for vektnedgangen din. Jeg ser selv at min vektnedgang går i rykk og napp. Typisk er at jeg går ned 2-3 kg på en uke og så står jeg stille i 3 uker.

Hun vennninna di med PCOS kan godt få tips om lavkarbo hvis hun ikke allerede spiser lavkarbo. ;) Høykarbo er i alle fall ikke noe for henne... Det vil bare gjøre vondt verre. Med lavkarbo har hun en sjanse til å reversere PCOS over tid. Jeg har hørt flere si at de har prøvd å få barn i åresvis, og så blir de gravide etter få måneder med lavkarbo.

Bestemamma sa for siden:

Hei igjen

Nå har jeg gått ned ytterligere 0,8 kg og begynner å bli litt småredd......:(

Jeg føler at jeg kommer til å bli en pest og en plage for familien min da jeg som nyfrelst lavkarbo er gira på at andre skal hive kneipen og kaste seg over kjøttgrytene like ivrig som jeg......:p
Dere har muligens vært der alle sammen....;)

Jeg sier bare Takk, takk og takk igjen til de som fikk meg på ideen.......:D

jae-ols sa for siden:

Kan jeg spise mye majones på lavkarbo? Det er jo godt og det er fett. :)

Bestemamma sa for siden:

Ekte majones inneholder 2,5 karber per 100g og lettmajones mye mer........ Jeg liker majones jeg óg........Men jeg elsker seterrømme....:D

jae-ols sa for siden:

Da blir:D det seterrrømme. En boks om dag. :)

TrillTrall sa for siden:

CF og rømme er det samme da, nøyaktig samme næringsinnhold også. :) Men CF er behandlet på en måte som gjør at den tåler varmebehandling bedre, tror jeg det var...

Bestemamma sa for siden:

Og Seterrømme har 1,6 karber per 100g. ifølge matvaretabellen.
Men på rømmeboksen står det 2,9g karbohydrat per 100g... :confused:

Jeg spiser bare en halv boks jeg...så supplerer jeg med Avocado...elsker avocado.....:)

Kitt sa for siden:

Desverre er det det som står på boksen som er riktig ang rømmen!:p

Majones er helt ok på ketolyse/lavkarbo. Finnes noen som har nesten tilnærmet 0karber. Noen stresser med at det er feil olje etc, men hvor mye majones spiser man liksom!:)

For de mer avanserte kan man lage majones selv med extra virgin olivenolje etc da!;)

Supera sa for siden:

Ja, det har jeg tenkt å prøve på en gang. :ja: Men det er fordi jeg ikke liker smaken av kjøpemajones og har aldri smakt hjemmelaget. Så jeg håper at hjemmelaget er spiselig.

Kitt sa for siden:

Vet du, det finnes så mange typer majones og mange smaker helt forskjellig!
Jeg kjøpte Salatmesterns majones på Rema en dag for å lage Hellmann- kylling, og den var jo mye bedre enn Mills sin. Og nå har jo Kavli kommet med flere nye typer, chilli:sikle: og pepper i hvert fall!
Så jeg gidder rett ogh slett ikke styre med å lage egen majones de gangene jeg trenger en liten dæsj!:p

Supera sa for siden:

Hehe, kan jo kanskje prøve den. Og så har vel strengt tatt smaksløkene mine forandret seg i løpet av alle de årene som har gått siden jeg sist smakte på majones. Men jeg likte verken majones, sennep eller dressing.

Kitt sa for siden:

Sennep er ikke godt og ferdigkjøpte dressinger smaker så og si likt, syntetisk og langt fra godt!:eek:
Men med litt prøving finner du nok en mild majones som smaksløkene dine fikser!:D

Bestemamma sa for siden:

Jeg liker godt majones...blander en hel pakke majones med en stor boks ferdigpillede reker og spiser det på brødskiva.....eh ja, det var det brødet da! Vel, får vel spise majonesrekene mine uten skive fra nå av da...nam, nam :D

Og 2,5 karber i 100g majones skremmer ikke meg...jeg er uansett langt under 20 per dag.

Jeg har gått ned 1,2 kg fra i går...her går det så det suser...skremmende - men deilig at klærne har begynt å slenge en smule......

Borghild sa for siden:

Så flott at du koser deg og går ned i vekt samtidig:). Dette skulle vi ha gjort for lenge siden.:p

Konkelimonke sa for siden:

Eg fungerer best på under 10 om dagen. Men, no skal det seiast at det var IKKJE slik forrige gong eg gjekk konsekvent på lav-lavkarbo. Då vart eg regelrett deprimert dei dagane eg ikkje åt meir enn 10 karbisar om dagen. Så det måtte eg berre slutta med, og måtte auka på opp mot 20 karbisar. Då var eg mykje betre!

Uansett, trur eg skal forsøkja meg på minimalt med karbisar ei stund framover no... eg føler meg great på minimalt :D

Bestemamma sa for siden:

For leeeenge siden, helt fullstendig enig....:):D:):D

Men våre myndigheter har sagt at dette er fy, fy, farlig - og blåøyd som jeg er har jeg trodd på det....

Borghild sa for siden:

Ja, skremmende hvor stor makt de har over oss. Har vel lært at "overmakta" kan det. :eek:

Bestemamma sa for siden:

Nå lurer jeg på om vekta mi trenger nye batterier (ny hjerne, om mulig :mad: )........eller om jeg snart får mensen. Den er noe uregelmessig...

Jeg økte nemlig 2 kg fra en dag til neste uten at jeg syns jeg tisset noe mindre. Drakk mine tre liter vann og spiste godt nok....
Til i dag har vekten min økt med ytterligere 0,3g....
I morgen kjøper jeg nye batterier til vekta så får vi se om det er det ene eller det andre som er feil...
Buksene er blitt nokså slaskete og en nydelig tunika jeg kjøpte i forrige uke er blitt løs og fin rundt bryst og armer.......
Jeg er i ketose, har det godt og er ikke bekymret.
Er bare litt irritert på meg selv som ikke skiftet batterier tidligere. Har jo ikke skiftet batterier på stakkaren siden den var ny for mange år siden. Og ikke har den blitt brukt så flittig før heller:D.... en gang om dagen veier jeg meg for å fylle inn i skjemaet som viser både hva jeg har spist og vektreduksjon/økning........

Bestemamma sa for siden:

Joda det var mensen som kom...ÅÅÅÅ jeg hater tante rød...ødelegger for så mye :p

Men nå har jeg mistet de 3 kiloene jeg gikk opp + 1 til...så nå går det rette veien igjen...
Føler meg helt topp og trimmer så smått opp muskler i buk og bekken... Skal begynne å gå tur med bikkjene igjen ...så nå blir det orden på sakene....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.