< Tilbake til oversikten

Lerums blåbærsyltetøy

Anna Ananas sa for siden:

.. uten sukker og 80% bær...

Er dette ok å spise når man er i ketose?

NæringsInnhold 100 gram
Energi 223 Kj/53 Kcal
Protein 0,8g
Karbo 18,5 - av dette 9g sukkeralkohol og 9,5 fra bærene
Fett 0,7 g
kostiber 2,6

For meg ser jo dette ganske så fint ut.. ?
Eller er det noen skjulte bomber og granater her også?

( håper ikke det - for de 3 vaflene med dette syltetøyet jeg nettopp spiste med øynene igjen og et stor smil - ja de var veldig gode! ) :/

Debz sa for siden:

Å yummmmm! Jeg venter spent for svaret jeg og! :spent:

Kitt sa for siden:

Det er jo over 9 karber pr 100g da, og om man skal holde seg til matvarer med mindre enn 5g blir det litt feil!:p

Men, en sjelden gang er det sikker helt greit, bare man husker på å la det telle inn i dagens karbo- kvote!;)
Og man må jo ikke tømme boksen på en vaffelplate, liksom!:rolleyes:

Anna Ananas sa for siden:

En sjelden gang må det bli!
:)

Takk for svar.
Det er jo ikke så mye man trenger heller. Ren og god blåbærsmak i dette syltetøyet.. mm

Det er jo fredann! ;)

Debz sa for siden:

a

Jeg bruker en 1/3 ts oppi .5 dl fløte og pisker krem av det. Jeg bruker det til dessert....god måte å få inn fett (jeg er ikke noe spesielt glad i fløte);)

MAR sa for siden:

Jeg ville ligget unna blåbærsyltetøyet, synes 9 gram karber er litt avskrekkende.. Men Lerum har ett syltetøy med bringebær/eple og ett syltetøy med jordbær i samme serie, som jeg har brukt. Inneholder henholdsvis ca 5 og 6 gram karber, om jeg ikke husker feil :)

plastbox sa for siden:

Nå risikerer jeg å starte den evindelige diskusjonen om sukkeralkoholer her, men sjekket næringsinnholdet på dette blåbærsyltetøyet selv i går og synes å huske at sukkeralkoholene (den "kunstige" søtningen") som er brukt er av typen som forbrennes som sukker. Kan det ha vært maltodextrin, mon tro? I så fall må man regne alle de 18,5g som er i syltetøyet, desverre. =/

Debz sa for siden:

Jeg har lest at mange bruker "Heistad ?" syltetøy - er dette noe som er ketose vennlig? (i små mengder?) Noen som vet hvor det kan kjøpes? De har det i hvert fall ikke på Meny her jeg bor...

sirimor sa for siden:

Heistads produkter får man ikke tak i lenger tror jeg.

drizella sa for siden:

Spisdegslank.no har syltetøy i forskjellige varianter, ca 5 Kh pr 100 g. De har blåbær, tyttebær, jordbær og bringebær i hvert fall:)

Kitt sa for siden:

Dette står det på hjemmesiden:
Syltetøyet er søta med isomalt og sucralose.

Isomalt gir litt blodsukkerstigning, men ikke mye.
Jeg mener fortsatt at en gang i blant er dette helt ok å bruke!;):D

ada-emilie sa for siden:

Isomalt gir halvparten så mye kcal som farin. Altså 2.

Ferskenbeinet sa for siden:

jeg har brukt disse syltetøyene en del uten at jeg gikk ut av ketose av den grunn. Helst lager jeg syltetøy selv med bær og litt stevia. Da veit en nøyaktig hva en får! Mye bedre er det og! ;)

Debz sa for siden:

Jeg var på helsekost i dag for å kjøpe stevia - hun sa at det er ikke lov å selge den i norge! Går ikke an å bestille sa hun...dette for på en "Life" butikkk. Hvordan får dere tak i det?? Kan jeg bruke noe annet i stedenfor?

Hamster59 sa for siden:

Er skeptisk til å bruke produkter med sukralose. Det er et søtstoff som etter min mening ikke har vært tilstrekkelig testa ut på før det ble sluppet ut på markedet. Sukralose har en kjemiske forbindelse som ellers bare finnes i en giftig sopp. Det brytes ikke ned i naturen slik produsenten hevder.

Stevia er ikke blitt godkjent som næringsmiddel, til tross for at japanerne har brukt det i årevis. Det er imidlertig godkjent for salg, men som dyrefor! Kan bestilles fra impo.no

Amerikansk sukkerindustri er livredd for stevia, de er redd det skal gå utover produksjonen av sukker! Jeg mistenker dem for å stå bak produksjonen av sukralose/splenda.

Carisma sa for siden:

Jeg kjøpte i København....

Debz sa for siden:

I don't know, I can always ask next time I go home...;)

Debz sa for siden:

Takk :)

Morgenstjerna sa for siden:

Nå er jo bærsesongen på hell for i år, men dersom du ikke har fått plukket noe selv, så kjøp frosne bær i butikken og lag eget syltetøy. Søt med Sukrin!!! Det blir helt nyyyydelig :D

her kjøper jeg, www.friendlyshop.nu/ den er billig, smaken er super og jeg mottar varene etter 2 dager! ;)

Debz sa for siden:

Takk så mye for tipset! :)

kineserbolle sa for siden:

WOW!! Hvordan tilpasse dette da! Kjenner jeg meg rett klasker jeg på som vanlig og kreperer av søtsmak :eek:

Kan denne "strøs" på rømmegrøt f.eks? :o

vanskelig å strø den på grøt ja, bruker heller sukrin til det! Men i bakverk osv er Stevia super!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.