I dag har jeg vært hos legen. Han tok blodprøver og tester av meg, og etter alt å dømme så er jeg faktisk i fantastisk fin form og ved god helse, da alle prøver var gode. Bortsett fra 1. Jeg hadde litt høy blodprosent for en dame. Jeg tror han sa den lå på 15,5 eller noe sånn. Alle de bakre prøver gjort av meg tidligere har bestandig ligget på 13-14 sa han, så det var ikke helt unormalt og han ville ikke gjøre noe med det foreløpig.
Men HVA gjør en for høy blodprosent og hva er farene med dette?
"Noen ganger finner man ikke noen bakenforliggende årsak til polycytemi, mens andre ganger vil sykdom eller andre faktorer føre til at blodprosenten blir for høy. Blant annet kan enkelte hjerte-, nyre- og lungesykdommer, og en sjelden gang kreft, gi polycytemi. Vanndrivende medisiner, lavt inntak av væske, oppkast, diaré, kraftig overvekt, stress, storrøyking, og hvis man oppholder seg høyt over havet over en lengre periode, vil også kunne føre til at blodprosenten stiger.
Ofte merker man ikke noe til at man har høy blodprosent, men noen får symptomer som hodepine, svimmelhet, øresus, samt hjertekrampe eller leggsmerter ved aktivitet.
Den største faren ved for høy blodprosent er at det kan oppstå blodpropp i en samleåre (vene) eller en pulsåre (arterie). For eksempel vil blodpropp i leggen kunne gi lokal smerte, hevelse, varme og rødhet, mens blodpropp i lungen blant annet merkes ved brystsmerter og pustevansker.
Du spør hva du kan gjøre for å forebygge for høy blodprosent. For det første bør du få sjekket ut hos legen din om det er noen spesiell årsak som ligger bak, blant annet med en serie blodprøver og en generell undersøkelse. Hvis det skulle vise seg å være en sykdom eller annen tilstand som kan forklare den høye blodprosenten, kan det være nødvendig med en spesifikk behandling rettet mot dette. Dessuten er det viktig at du er påpasselig med å få i deg nok væske, da dette kan bidra til å ”tynne ut” blodet. Det at du gir blod vil i seg selv også føre til at blodprosenten din synker, og dette brukes faktisk som behandling ved noen typer polycytemi.
Dette er kun snakk om en lett forhøyet blodprosent og er nok ikke skadelig i det hele tatt!
Men det finnes en sykdom som heter hemokromatose. Da har man veldig høy blodprosent og jernet blir faktisk avleiret i organer og ledd og kan på sikt være svært skadelig.
Er vanskelig å oppdage hos kvinner under overgangsalder, da vi blør vekk en del av overskuddet hver måned. Bruker man derimot prevensjon som hindrer blødninger, kan det debutere tidligere!
Dette er ikke riktig. Hemokromatose er avleiring av jern og for høye nivåer av jern, JA - men har ingenting med høy blodprosent (hemoglobin) å gjøre!
Du hadde en hgb på 15,5. Øvre referanseomr for kvinner er 15,0. Det skal sies at dette ikke er en meget nøyaktig test, så variasjoner opptil 7% er normalt. Det er derfor mulig at du egentlig har en hgb under 15. Ellers kan hgb stige lett ved dehydrering. Uten andre avvikende prøvesvar eller symptomer ville jeg ikke bekymret meg for en hgb på 15,5.
Nå er strengt tatt ikke høy blodprosent et symptom da...:p
Men fra spøk til alvor...
Hemokromatose er sjelden (0,7% av befolkningen) og ikke noe en automatisk tenker på ved høy Hb. Skjønner i grunnen ikke hvorfor du nevner det spesifikt? En kan få lett økt Hb ved hemokromatose, en kan ha normal Hb og en kan ha lav Hb. Så sammenhengen er ikke særlig spesifikk...
Det skal også sies at Hb kan bli falsk forhøyet ved høye triglyserider i blodet. Triglyseridene stiger etter inntak av måltid med mye fett, og siden jeg har sett flere som har nevnt høy hb i dette forumet er det en mulig link der, særlig dersom prøvene ikke er tatt fastende.
Min Hb ligger mellom 17-18. Da legene oppdaget det var hemokromatose det første de sjekket.. Men siden jeg har såpass lav normalvannbestand i kroppen ble det ansett som normalt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.