Pga ananasen, så blir den nok ikke helt lavkarbo, men det er vel lov å prøve...
2 kopper sukker 1 1/2 kopp Splenda
2 kopper mel 2 ts (???) johannesbrødkjernemel eller fiberhusk. Kanskje 2 kopper mandelmel??
2 ts bakepulver
2 små bokser most ananas med juice bruk helst tilsvarende fersk ananas
2 egg
1/4 ts salt
1 kopp kakkede valnøtter/hasselnøtter
Glasur:
2 kopper melis bruk sukrin melis eller splenda, natreen pulver
2 pk kremost naturell
110 gr smør
1 ts vaniljesukker. bruk vaniljeessens eller en vaniljestang (?)
Jeg er ikke sikker på hvor mye JBKM man bruker for å erstatte mel, det kan du prøve å lese deg fram til på de andre kakeoppskriftene.
Sjokolademousse er lavkarbo når man lager det selv med kakao eller minst 70% mørk sjokolade. Og uten sukker, selvfølgelig :).
Regnet med at ananas ikke var så bra.. Men mulig jeg prøver.. For har blitt spurt om å bake akkurat denne kaken til bursdags selskapet.. Så får vi se. Ja ser det er mange bra oppskrifter her, så kommer nok til å prøve ut noen av de etterhvert.:)
Fant den opprinnelig oppskriften i Norsk Ukebland for noen år siden og den ble en av favorittkakene til mannen min. (Som sier han ikke liker kaker med ost!) Vet at det er en del karber i ananas, men vi spiser så sjelden kake at vi unner oss en versjon uten mel og sukker av den. Jeg lager den med halvparten lavkarbo proteinpulver med vaniljesmak og halvparten sojamel i stedet for vanlig mel. Hvis du ikke vil bruke sojamel kan du bruke ketolyse bakemiks. Ellers bruker jeg sukrin eller splenda og fersk ananas og den blir kjempegod.
Alle ingrediensene blandes godt sammen. Hell røra i en liten langpanne med bakepapir. Kaka skal stekes i ovnen på 175-180 grader i ca 45 min.
Lag fyll. Osten og smøret bør ha romtemperatur. 1/3 del av fyllet smøres på kaka varm, resten når kaka er blitt kald. God fornøyelse:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.