Mandelmasse:
50 g mandler
1/2 dl Sukrinmelis
Litt eggehvite
Pynt:
Mandelflak
Sukrinmelisglasur
Fremgangsmåte:
Start med eggekremen så den blir avkjølt før den skal på kaka.
Rør ut JBK i litt fløte. Tilsett deretter litt og litt fløte under omrøring. Ha resten av ingrediensene i kjelen og varm opp mens du rører, til kremen tykner. Den må ikke koke. Avkjøl i kaldt vann.
Smelt smøret til kakedeigen, tilsett vann og Skyr og rør til en glatt røre. La det bli fingervarmt.
Smuldre gjæren i en bakebolle og hell den lunkne væsken over. Når gjæren er oppløst tilsettes Fiberhusk. Rør om og la svelle i 10 min.
Rør inn eggene og deretter resten av ingrediensene.
Arbeid deigen godt sammen og sett den tilside under plast i ca 30 min.
I mens lager du mandelfyllet.
Mal mandlene og tilsett sukrinmelis og eggehvite. Rør sammen så det blir mandelmasse.
Ta deigen ut av bakebollen og elt den godt sammen på bakebordet.
Trill den til en lang pølse, ca 50 cm lang. Klem den ut eller kjevl den til en flate på ca 15 cm.
Fordel eggekremen og mandelmassen langsetter midten av deigen. Brett deigen sammen og legg den i kringlefasong på bakepapir, med skjøten ned. Hev kringlen under plast på et lunt sted i ca 30 min.
Pensle med eggehvite og dryss på mandelflak.
Stek kringlen midt i ovnen ved 200 grader i 20-30 min.
Avkjøl på rist. Rør sammen sukrinmelis og eggehvite til melisglassur og smør over kaken.
Kan fryses.
Totalt karboinnhold i deigen (uten fyll) er 39 kh.
Fremgangsmåte:
Lag deigen etter oppskriften over.
Del deigen i to emner, og trykk eller kjevl de ut til avlange leiver.
Jeg laget en stang med sukkerfritt eple- og pæresyltetøy fra Lerum (8 g effektive kh pr 100 g), vaniljekrem, kanel, sukrin og mandelflak og en skolebrødstang.
Alternativ 1:
Smør et tynt lag syltetøy på leiven. Brett en kant rundt hele leiven, og sett til heving på et lunt sted i ca 30 min.
Fyll eggekrem i midten, pensle med eggehvite og strø over sukrin, kanel og mandelflak.
Alternativ 2:
Brett en liten kant rundt hele leiven, og etterhev i 30 min.
Fyll eggekrem i midten og pensle kanten med eggehvite.
Stekes midt i ovnen ved 200 grader i 20-30 min.
Avkjøles på rist.
Når skolebrødstangen er avkjølt blander du sammen melis og eggehvite til melisglasur og pensler over stangen. Strø deretter over revet kokos.
Fremgangsmåte:
Lag deigen etter oppskriften over.
Del deigen i to emner, og trykk/kjevl den ene til en tynn leiv, ca 25x25 cm.
Legg den på en bakepapirkledd stekeplate og smør over vaniljekrem. Brett opp kanten rundt.
Kjevl/trykk ut resten av deigen til et rektangel, ca 20x30 cm. Smør på mykt smør og strø over sukrin og kanel.
Rull sammen fra langsiden og skjær rullen i ca 20 skiver. Fordel skivene med snittflaten opp på vaniljekremen, med litt mellomrom.
La kaken etterheve i 30-40 min.
Stek kaken midt i ovnen ved 200 grader i 20-30 min.
Avkjøl.
Rør sammen sukrinmelis og eggehvite og smør over kaken.
Fyttikatta, dette så nyydelig ut :sikle: :sikle: :sikle:
Hvis mann og barn fremdeles er borte i helga, må jeg prøve denne oppskrifta!!
Tror du jeg kan bare bruke kokosmel?
Har en søster med cøliaki (og på lavkarbo) og denne oppskriften på "hvete"bakst passer egenlig veldig bra bortsett fra glutenmelet... Hun har bursdag snart og da hadde det vært morsomt å overraske henne med
Glutenmelet gjør så deigen hever, så jeg vet ikke hvordan det går med bare kokosmel. Prøv med en bitteliten deig først. Og du må nok redusere endel på melmengden, siden kokosmel trekker mye væske. Og kanskje også redusere litt på sukrinmengden, siden kokosmelet er ganske søtt. Og kanskje bruke mer fiberhusk..
Kanskje du kan bruke soyamel eller lignende istedet for glutenmel..??
Begge deler, tror jeg.. Ihverfall i større matbutikker. Pass på at du får den som heter Soyamehl, som er i en blå pose.. den har 3,1 kh eller noe sånt, har sett andre med mye mer.
LAUPER!!!!!!!
Jeg kan lage en variant lauper av dette - wohoooo :heia::heia::heia:
Ja da blir det lauper på meg i helga dere - kommer tilbake med rapport senere :D
Sist jeg kjøpte kokosmel fant jeg det hos Naturligvis..ellers kan det bestilles her: www.super-nature.no/
De har også en butikk i Øvre Slottsgt 4 i Oslo, for de som bor i nærheten..
Oj, dette var en interessant tråd. Trodde jeg aldri mer skulle få smake gjærbakst. Kan jo også lage boller av denne deigen, eller horn, jippi. Ikke at dette blir hverdagskost for meg. Men i og med at ketogent kosthold har blitt min livsstil, er det kjekt å vite at jeg faktisk kan lage gjærbakst en gang i året eller noe sånt hvis jeg skulle ha lyst på noe godt.
Jepp - det er anis-boller med rugmel, og helt vanlig i Trøndelag :D
Her på vestlandet derimot er de ikke å oppdrive, men jeg har orginaloppskrift fra Ekne som jeg tidligere har brukt når behovet har oppstått.
Nammis med brunost på, men jeg må nok greie meg uten :rolleyes:
Nå står den i ovnen! Fulgte oppskriften i første innlegget, men brukte seterrømme istedet for yoghurt, hadde bare tørrgjær, og brukte 50/50 av ketolyse bakemiks og soyamel (den med 16 karber/100 gr) istedet for glutenmel.
Deigen hevet ikke, verken før eller etter utbaking. Jeg vet ikke om det skyldes for kald væske (tror den ble litt kaldere enn anbefalt), for kaldt rom, eller at jeg ikke brukte glutenmel.
Deigen ble også veldig klissete, og jeg smurte den ut på mitt silikonunderlag (istedet for bakepapir) med slikkepott. Brukte slikkepotten og ei skje og fikk sånn ca brettet deigen over fyllet etterpå, så det ble en stang og ikke kringle...
Veldig spent på det som snart skal ut av ovnen!!!
Det er nok glutenmelet som gjør at den hever.. og deigen skal ikke være klissete, den skal være sånn at du kan elte og rulle den på bakebordet.. Håper smaken blir god uansett da ;)
Da er kanelbollene og skolebollene mine klare :D (skikkelig impulsiv)
Har ikke skyr på butikken her så jeg brukte rømme istedenfor. Fulgte ellers oppskriften fram til utbakingen. Mine hevet seg heller ikke så mye.
Har akkurat gomlet i meg en kanelbolle nå. Smakte ikke helt som hvetebakst men nesten. Jeg kjente kokossmaken ganske godt. Neste gang tror jeg jeg skipper kanelboller og tar bare skoleboller. Der passer jo kokossmaken helt perfekt :D
Baksten var godkjent hos sønnen i huset på 4år også. Kanelbollen forsvant ganske så raskt ned i gapet hans :)
Den hever ikke like mye som vanlig hvetebakst..men litt hever den ;) Bruker man mer glutenmel i forhold til kokosmel vil den nok også heve enda mer, og da blir det også mindre kokossmak, selv om jeg ikke synes den er veldig fremtredende. Men siden kokosmel trekker mer væske må man i såfall kanskje bytte hvert 10 g kokosmel med 20 g glutenmel, og da øker karboinnholdet endel.. også må man vel kanskje også bruke mer sukrin..
Kjempegodt! Mannen og jeg har gomlet masse! Kokossmaken er bare litt tilstede, men sukrinsmaken ble litt mye. Jeg kommer til å ha mindre sukrin i mandelmassen neste gang.
Knegg Siden jeg bor i Trondheim blir det et dyrt kokosmel om jeg skal reise til Oslo for å handle! :p Ingen av de to helsekostene her (er på et mindre sted utenfor byen) hadde kokosmel, den ene hadde problemer med å finne en skikkelig leverandør (de hadde fått kokosmasse sist gang), men den andre bestilte en kg til meg. :) Men jeg får den ikke før om en uke da.
Denne må lagres til en senere anledning. Er nok veldig svak for gjærbakst. Ikke noe jeg kan sette igang med nå, siden jeg er i en litt skjerpingsperiode etter sommeren. Men vi gjerne prøve senere. Dette er jo genialt å ha i fryseren også, for å ha med seg når til seg selv når en skal på besøk til andre.
Ja, jeg har fryst den, i biter og med melisglasur.. Tinte den på kjøkkenbenken i en time (?) eller noe, og den var absolutt spisendes :) Det er nok egentlig enda lurere å fryse den uten melis, og gi den en lunk i ovnen før man pynter og serverer den :)
Laupe-rapport
Dette var bare SUKSESS!:D:ja:
Etter en heller dårlig dag med halsbetennelse og feber, kviknet jeg litt til nå i kveldingen.
Og siden jeg opprinnelig hadde planlagt baking, så fant jeg ut at det kunne jeg jo like greit bare gjøre :p
Lagde deigen som beskrevet, og tilsatte ca 1/2 pakke anisfrø.
Trillet ut til boller og la dem i hver sin muffinsform, noe som nok er unødvendig.
Lot de heve 30-40 minutter, og stekte dem på 200grader i ca 20 min
Veldig likt orginal framgangsmåte altså.
De hevet ikke så veldig mye, men litt - kan skyldes at jeg nå ser at jeg glemte å ha i bakepulver :rolleyes:
De smaker 98% som vanlige lauper, og det som mangler er maltekstrakt
Maltekstrakt er jo ikke særlig lavkarbo-vennlig, så jeg må se om jeg kan finne et krydder som kan erstatte den.
Bortsett fra det - SUKSESS :heia:
Så æres den som æres skal - tusen hjertelig takk Lisbeth, denne oppskriften kommer nok til å bli brukt når behovet for hvetebakst oppstår.
Legger ved noen bilder av resultatet hvis noen er interessert.
Så bra at du fikk det til :) Jeg skal prøve å lage lauper en dag, jeg også ;)
Jeg brukte bare noen få dager (med flere forsøk daglig ;))..tok utgangspunkt i vanlig kringleoppskrift med hvetemel og en lavkarbo-bolleoppskrift jeg har laget tidligere :)
Håper den faller i smak :)
I dag skal jeg prøve med å bytte ut noe av kokosmelet med finmalte mandler, og lage kanelboller :D
Jeg har ikke kokosmel, bare vanlig kokosmasse fra vanlig butikkhylle, så jeg prøvde uten.. Fant at du har helt rett ang. kokosmelet som suger væske. Jeg lagde en slik blanding:
140 gr. glutenmel
40 gr. sesamfrø kvernet
40 gr. kokosmasse kvernet
60 gr. mandelmel
25 gr. jyttemel grønn teff
10 gr. glutenmel på bordet
Selv da ble deigen ikke seig nok, og bare såvidt tørr nok. Det er tydelig at mandelmel "løser" opp mye av glutenbindingene.
Jeg jukset tilogmed og dytta i en teskje rent sukker i gjærvæsken og brukte bare vanlig blå tørrgjær istedenfor søtbakstgjæren.
Fant også ut litt sent at jeg hadde alt for mye eggekrem..
Så alt i alt mye gris og lite kontroll på karbohydratene, nå håper jeg bare det blir noe å nipse på mens jeg tester igjen neste gang som du anbefalte, SMÅ mengder for å sjekke hva som passer.. :rolleyes:
Jeg prøvde å bytte kokosmelet med finmalte mandler i dag, og sleit også med å få deigen tørr nok.. Etter å ha brukt 130 g finmalte mandler uten at deigen ble ordentlig tørr, slang jeg oppi 20 g kokosmel, det hjalp litt, men fremdeles var deigen litt klissete. Brukte plastfolie over deigen når jeg kjevla, og fikk da lagd kanelboller til slutt..
Ungene og sambo har stappa i seg, de synes ikke det smakte som kanelboller, men det smakte godt, ifølge dem ;)
Bakte bollekake og skolebrød igår. Syns det ble ok, men ikke noe mer. Sukrin og sukrinmelis smaker alt for kald og ekkelt til at jeg og familien min klarte å nyte baksten.
Eggekremen var veldig god da :D
Enig der med sukrin desverre litt for "hard/sær" i smaken selv etter baking og lign. Søket går videre etter det perfekte 0 GI sukker.. :cool:
Sålangt:
Natreen - kunstig, gir ikke fyll, ingen gjæreeffekt
Sukrin - For kaldt og smaker "sukrin", minimal gjæreeffekt
Stevia - gir noen uggen følelse i magen, ikke fyll, ingen gjæreeffekt
Splenda - Kunstig, gir ikke fyll, gjæreeffekt?
Ser at de sukkerfrie syltetøyene f.eks. har en blanding av sukrin og annet søstoff. Skal teste det mer bevisst, for særlig Nora sitt syltetøy smaker helt utmerket.
Hei Lisbeth
Nå har jeg endelig somla meg til å prøve denne lekre oppskriften, men fikk det ikke helt til:(
Jeg hadde skikkelig problemer med å skjevle ut deigen til en rektangulær leiv.
Den bare "sprakk" fra hverandre hele tiden, men jeg forsøkte og få den til å henge sammen bare ved å trykke den sammen/utover med hendene.
Det ble da en leiv tilslutt, om enn veldig hullete.
Fikk på makron- og eggekremfyllet og klæsjet den sammen, etterhev på 40 grader, og så steke. Den ble god da, men jeg forestilte meg at deigen skulle oppføre seg annerledes, mer som en vanlig gjærdeig som henger sammen og er litt mer tøyelig.
Kan det være fordi jeg brukte c.f. istedenfor Q-skyr (tok da 100 gr. cf og 1,5 dl vann), at jeg glemte bakepulver, OG at jeg kun brukte 2 ss Sukrin + 20 knuste suketter. Deigen ble ganske fet...
Kanskje litt vanskelig å svare på dette, vet jo at det er viktig å følge oppskriften nøyaktig for å få best resultat. Skal jeg kanskje kna den enda mer for å få den til å bli smidig å lettere å arbeide med? Eller er det helt motsatt:confused:
Men jeg gir meg ikke, skal forsøke igjen i kveld, og har kjøpt Q-Skyr nå..
Aha...ja det er mulig. Da holder jeg heller litt igjen på blandingen av gluten/kokosmel og ser an så den ikke blir for fast/tørr.
Prøver det jeg. Takk:D
skal prøve denne på søndag muligens! Da blir det snadder å ha med på jobb ja. Er kaka litt sånn klissete? For det orker jeg ikke... Men kan vel steke den med folie over litt ekstra så den blir tørrere :)
Jeg forsto ikke helt det med glutenmel, kan speltmel brukes? Hadde jyttemel, men det er jo uten gluten. Derfor hadde jeg også oppi ei ekstra ts fiberhusk, men tror det ble for lite. Deigen ble klissete, brukte speltmel til utbaking. Brukte kokosmel istedenfor kokos. Har ikke smakt på dem, det har allerede blitt andre boller. ;) (Bakte skoleboller først).
Å dette var godt! Smakte ein bit til frukosten i dag og vart heilt rørt til tårer, var akkurat som vanlige kardemommebollar! (Og veldig mykje betre i dag enn i går som nysteikt faktisk.)
Brukte rømme i staden for Skyr, ein god del meir kardemomme (nam!) og litt miks av sukrin og sukrinmelis sidan eg gjekk tom for vanlig sukrin. Min deig vart veldig blaut egentlig, men det gikk da an å kjevle på eit vis. Tok unna ein liten leiv og knadde litt meir glutenmel i og laga kanelbollar av, resten vart kringle med marsipan og eggekrem. Og eggekremen er kjempegod! (Fikk litt til overs <3)
Liten bit kringle med bittelitt syltetøy på til frukosten, himmelsk!
Jeg har disse (som kanelboller) på etterheving nå, men foreløpig er de skikkelig mislykka :( Har gjort alt som oppskriften sier, men deigen har hverken hevet eller etterhevet, og det var utrolig vanskelig å kjevle den ut uten at den sprakk :( Håper sluttresultatet blir bedre.
Gurimalla hvorfor datt jeg inn på denne posten? Sykt å sitte ved en datamaskin og kjenne at jeg sikler på et bilde!! :lol:
Lisbeth bildene ser helt utrolige ut!
Når jeg får handlet inn,skal den kringla testes!
ps..det skulle vært advarsler på slike tråder. ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.