Har vurdert å redusere melkeinntaket, da det ikke er så bra å drikke mye melk på grunn av melkesukkeret. Men hva kan jeg erstatte det med næringsmessig? Jeg kommer til å drikke vann og te. Men har skjønt at melk er en god næringsdrikk, så jeg må hente næringen fra andre matvarer. Hvilke?
Nja, det er vel delte meninger om hvor mye næring kroppen tar opp fra ren kumelk, jeg er ikke så lite skeptisk til det. Jeg mener helmelk er greit å bruke i mat og sånt, men ingen av oss bruker det som drikke. Jeg har aldri introdusert melk som drikke til ungene mine. Altså som fast drikke, de har jo fått det i ny og ne og jeg er ikke fanatisk ang. dette altså (bortsett fra at jeg vil de skal ha helmelk og ikke lette kunstige produkter), og jeg har aldri tenkt på å få denne såkalte næringen fra et annet sted. De spiser sunt og jeg tror de får i seg det de skal uansett. :)
Jeg spiser ingen meieriprodukter bortsett fra smør på grunn av intoleranse (det vil si, littegrann syrna produkter som rømme/creme fraiche og moden ost helt unntaksvis).
Nå vet jeg ikke hvilket karbonivå du ligger på, men vanlig melk klarer du deg jo fint uten, du kan jo fint spise rømme/fløte/fet yoghurt (tyrkisk/gresk type) og ost, f.eks? Det er jo kalsium i det også, men som Anne sier, så tar ikke kroppen dette opp av seg selv bare ved å innta meieirpodukter! Det sier jo litt at landet vårt som har et så høyt inntak av meieriprodukter også har en så høy forekomst av benskjørhet, mens andre land hvor man ikke drikker melk på langt nær har så mange tilfeller ;).
Det jeg tror er det sunneste med meieriprodukter er melkefettet, men det kan man få fra andre steder, som meierismør.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.