Jeg startet idag på lavkarbo kost. Til middag stekte jeg kjøttdeig, løk, paprika med litt fløte og litt ost på toppen... En stund etter at jeg hadde spist fikk jeg plutselig vondt i magen (lignende diare smerter) og måtte på do.. Er dette normalt på lavkarbo eller kan det være pga jeg akkurat har starten og det er nytt for kroppen min?
Kanskje bare omstilling, lite sjokk på magen ;)
Dessuten om du er helt ny så, så den første uke så virket det som om kroppen renset seg, eller la om.. kall det hva du vil, men jeg måtte ofte på do. Det har roet seg kraftig.
I mitt tilfelle ble jeg kvitt sånn evigvarende magevonde. Så for meg er det å gå tilbake bare dumt.
Men jeg er ikke den med mest erfaring hær inne. Så mitt beste tips er å følge med om dette skjer hver dag, hvor lenge det pågår dersom det ikke gir seg, og om det er noen matvarer som går igjen. Det kan jo være ett problem om det blir vedvarende.
Dersom du har vært vant til å spise magert før du satte i gang, så kan det være noe så enkelt som at galleblæren tømte seg, og man får den berømte "fettdiareen". Det skal den vanligvis gjøre jevnt og trutt, men den får ikke anledning til det i samme grad når man ikke spiser fett. Don't worry, det vil mest sannsylig gå over! :)
Er sikkert bare en omstilling for kroppen ja... Begynte jo i går.. Har ikke spist spes magert tidligere, men nå i det siste har det gått mest i knekkebrød med magert pålegg, grønnsaker, salat osv.. Så ble jo litt brå overgang til masse smør, fløte, rømme osv.. Så da satser jeg på at det går over... Har nettopp spist nå (omelett med egg, løk, paprika, salami, ost) og bacon.. Så er spent.. Håper det går bra i dag og i helgen, da jeg skal være mye borte.. Kjipt å måtte springe masse på do da.....
Jeg vandret på do veldig ofte i begynnelsen, men det har gått over nå. Har tatt ting gradvis, så det ble ikke så ille. Men nå er jeg på tredje døgnet med fullstendig lavkarbo og jeg er kvalm. Men merker en del til den energien folk snakker om; ble for kjedelig med data så jeg gjorde husarbeid istedet :rolleyes:
Kvalme, diaré, forstoppelse, svimmelhet, trett, "tung i kroppen", mye svetting osv osv - det er mange forskjellige bivirkninger i starten, rett og slett fordi kroppen skal omstilles til dette kostholdet.
Heldigvis for de fleste så er de bivirkningene kortvarig, og det er heller ikke vanlig å få "alle"
Det er ikke bare i starten. Jeg får enda, om jeg spiser mye fett i ett måltid, sånn akutt magebesvær. Da er det bare å finne nærmeste dass raskest mulig, og man må gjerne frekventere det flere ganger :p
Skjønner.. Regnet egentlig med at det var derfor. Og som sagt var det første dag i går på lavkarbo. Idag har jeg ikke merket noe til magetrøbbel (hvertfall ikke enda):)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.