< Tilbake til oversikten

Er det egentlig sant?...

StineH sa for siden:

Jeg og min kjære samboer har begge endel kilo for mye på kroppen. Jeg i mye større grad enn han, men alikevell..

Derfor ble han med meg på å spise seg ned i vekt for en uke siden. På denne uken har vi spist slankekjøttkake, feit ost, egg og lettstekt bacon..

Resultatet?

Vi har gått ned 11,4 kg tilsammen den siste uken!!!
Han gikk ned 4,7 og jeg 6,7 - Og det er helt UTROLIG!:eek:

Jeg er jo klar over at store mengder av dette er vann, og at fettbrenningen først setter i gang etter en 3 ukers tid, MEN det er alikevel resultater, og resultater, motiverer!

Vil gjerne høre fra dere som har mye erfaring med dette kostholdet, jeg er jo helt ny, på åttende dagen i dag...

Photobscura sa for siden:

Wow, utrolig bra! Gratulerer med pangstart! :heia:!
Her er det bare å lese og spørre etter all hjertens lyst. Sett deg inn i forumet funksjoner, søkemotor etc, så får du svar på det mest utrolige :D

StineH sa for siden:

Tusen takk for det!
Er utrolig deilig å se at noe skjer, og jeg har bare spist god mat! :D
Skal nøk søke meg rundt her inne og bli klok, og ikke minst slank!

blåbær sa for siden:

Kjempebra! Gratulerer med en vanvittig god start, og lykke til videre!

Ikke så lett å komme med erfaringer sånn på stående fot, men det ligger jo uendelig mye informasjon rundt på sidene her inne, men du har sikkert lest mye allerede :)

sistegang sa for siden:

Jeg har det og sånn - går fortsatt i en lykkerus.:) Tenker hele tida at nå må det vel stoppe opp, men i 15 uker har jeg gått ned hver uke. Og det beste er at gemalen har også blitt med. Han hadde behov for det han og.:D

StegforSteg sa for siden:

Gratulerer med flott resultat :heia:

Gerd sa for siden:

Helt fantastisk :heia: :heia:

Orkide sa for siden:

Gratulerer med flott start.

LenaBeatrice sa for siden:

Så herlig StineH! Og gratulerer til dere begge med en slik motiverende og positiv start :-)

JKBB sa for siden:

Heisann!
Det er nokk helt mulig dette ja, gitt! :)
Jeg gikk ikke ned så mye i vekt selv den første tiden, men jeg krympa syykt mye! I løpet av to uker hadde kroppen min krympa en halv meter til sammen! :D Tror faktisk ikke jeg gikk ned noe særlig i det hele tatt de første ukene jeg..har nokk en sammenheng med at jeg trente en del da. Har sommerferie i treninga pga mye jobb i ferietiden... (jobber i butikk...)

Nå har det gått jevnt og trutt etter det, så resultatet er blitt 10 kg på 7 uker. Ca 1 kg i uka! Har nå 20 kg igjen, da jeg vil veie 75 kg, og se hvordan jeg trives der, før jeg bestemmer meg får å gå ned mer...eller ikke. :) Har lyst til å være i mål neste sommer, og har da ca 45 uker å gjøre det på! :) Høres jo overkommelig ut da, men man kan ikke vite. Plutselig får jeg perioder med stillestans når det kommer til vekta....blir spennende å se hvordan dette går framover. :)

Lykke til videre! :) Bruk denne sida for alt den er verdt!! :) Det er UTROLIG hvor mye god mat man finner her inne, i tillegg til mennesker med mye erfaring og kunnskap rundt temaet. ;)

Nerthus sa for siden:

Det ER sant :) - selv om ikke alle får en sånn pangstart som dere har fått!

Anbefalingen er å lese MYE om retningen dere har valgt og om lavkarbo generelt.
Planlegg slik at dere alltid har rett mat i kjøla. Vær obs på eventuelle ting dere har hatt cravings etter tidligere - og se om det finnes lavkarboalternativer som kan berge i en utfordrende stund :)

Fortsatt lykke til! :)

Pearl sa for siden:

Gratulerer med fantastisk fin start og lykke til videre til dere begge. :)

StineH sa for siden:

Så flott! Dette høres jo virkelig bare fantastisk ut. Jeg har lest bøkene til Skaldeman og jeg blir faktisk bare mer og mer overrasket over å finne ut at alt jeg har lest der faktisk stemmer!
Mitt hovedmål er 65 kg, da vil jeg være helt 110% fornøyd. Veien dit er kjempelang og delmålene er små. Det første målet mitt var å komme under 140, og det klarte jeg første uken. Virkelig over all forventnig!

Du får også ha lykke til videre! Så sees vi rundt omkring her inne! Jeg er i allefall KJEMPEklar for å forandre livet mitt til det bedre!

StineH sa for siden:

Tusen takk for flotte svar alle sammen! Er så deilig å se at man ikke er alene! Det har jeg jo visst hele tiden, men å få ansikter og navn å putte bak personene som er i samme situasjon er helt fantastisk!
Nå er det snart frokost for min del, aldri sulten tidlig på morgenen, men nå blir det deilig med mat!

Ha en flott dag alle sammen!

oNora sa for siden:

WOW! For en pangstart dere har hatt, masse lykke til med fortsettelsen :)

Biggie Small sa for siden:

Gratulerer Stine :)

Jeg har ca. like mange kg igjen som deg ifølge tickerene! Lykke til, og bare spør om det er noe du lurer på for oss som skal "fullføre en full maraton" på lavkarbo! ;)

Mvh
BiggieS

StineH sa for siden:

Så gøy at det er flere her som har mange kg å ta av! Jeg ser at du allerede er godt på vei! ^^
Jeg startet på litt over 150 kg, så gikk jeg ned ca 6 kg over 3 mnd på lavkalori, men blei drittlei og hadde egentlig gitt opp (jeg HATER å være sulten og uopplagt) så fikk jeg skaldeman servert, og jeg trodde ikke mine egne øyne! Nå venter jeg bare på at jeg virkelig skal begynne å kjenne det på kroppen. Gleder meg stort!
Har ett lite spørsmål dog, kombinerer du vektnedgangen med trening?

Echo sa for siden:

Du verden så flott You go girl!

Yonah sa for siden:

Gratulerer med pangstart! Det virker helt klart og du slipper å være sulten og syrt av en sultfølelse som er der selv om man har spist( jeg har fått en kraftig påminnelse på det nå, jeg sprakk i sommerferien og sliter, men jeg kommer inn i tralten når jeg vil;) ).

Dette skal du klare! Jeg har klart ca 20kg på et år, og det er langt fortere ned enn de kom på;)

quebec sa for siden:

Gratulerer så masse med en herlig start. Fortsett i samme stil...så når du nok målet før du aner :)

StineH sa for siden:

Tusen takk for alle gode ord alle sammen! Har vært ute å tatt bilder i solen med bikini i dag (skrekk og gru!)
Sånn at jeg skal ha noe å sammenligne med neste uke, neste mnd og neste år!
Kanskje de en dag havner her inne på forumet som ett skrekkeksempel...
På den positive siden fikk jeg i dag på meg en bukse jeg kjøpte for liten med tanke på å gå ned! ^^
Den hadde jeg ikke sjans til å få igjen for 1 mnd siden!

Yonah sa for siden:

Ikke si at deg i bikini er et skrekkeksempel, du er så fin som du føler deg;)

Jeg har temmelig mange kg til overs, maaaange strekkmerker og hengemage delux. Men jeg ser faktisk mye bedre ut i bikini enn i badedrakt, så jeg går faktisk i bikini på stranda jeg. Og da føler jeg meg mye finere enn de som MÅ ned 5kg hver vår for å tørre å gå i bikini.
Vær stolt av den du er, da ser man så mye finere ut med en gang.

Jeg har full forståelse for om noen ikke tør å gå over den terskelen å gå i bikini når man er veldig overvektig, jeg var også der en tid, men så tenkte jeg: hva gjør vel det? Hvorfor gå å gjemme seg? Hvorfor ikke tørre å vise den man er og være stolt av den man er, liker man seg selv som person( liker du personen DEG, så klarer du å legge kiloene litt til sides) så lyser det utenpå en og folk ser mye heller det enn ekstra kilo.

Det er så fort gjort å se seg selv som mange kiloer, og ikke som et menneske med tanker, følelser og et jeg:klem:

StineH sa for siden:

Tusen takk for det!
For min del vil det være ett skrekkeksempel i fremtiden, en påminnelse som forhåpentligvis kan hindre meg i å "bare" ta den biten med sjokalde, bare spise det kakestykket osv...

Jeg går også i bikini selvom jeg er veldig overvektig. Jeg synes jeg ser ut som en gammel bestemor i badedrakt, og hvorfor være både feit og se gammel ut når jeg bare er 20 år? Jeg har veldig problemer med å være sosial i lite klær, og det hindrer meg i å gjøre ting jeg har lyst til. Dette er ett stort problem da jeg egentlig er en veldig sosial person som elsker å bli kjent med nye mennesker.. Men nå er jeg lei av folk som ikke klarer å fjerne blikket sitt på gaten, folk som dulter borti sidemannen og rett og slett GLOR, da føler jeg meg som en diger elefant i ett lite bur.. :rodme:

Det er helt sant! Og jeg tror også at veldig mange "tynne" mennesker og ikke klarer å se forbi alle de ekstra kiloene. De ser kun ett menneske som er veldig overvektig, og de tenker straks at denne personen må være dum som KUN spiser hele dagen lang, mens sannheten kanskje er at jeg spiser mindre enn hun som er tynn...

Frustrerende, men nå er jeg på vei ned, og aldri skal jeg opp igjen!

Det er fantastisk hva som skjer etterhvert. Jeg begynte for alvor Desember 2009 og for meg var det bare, oi dette skulle jeg visst for 20 år siden! Så det er jo et lite pluss for deg. :)

Kroppsfasongen endrer seg selv om man ikke går ned, for meg gir det mer og jevnere energi hele dagen, slutt på å bli dødstrøtt midt i jobben.

Jeg begynte på 181kg og gikk 20 ned før jeg traff en plattform. Etter noen uker der er jeg nå på vei videre ned -5 kg.

Det som er så fantastisk er at selv om man slurver en dag, eller må spise noe dårlig mat på en flyplass så gjør det ingenting for man går ikke opp over tid, man har kontroll selv om man kan stå stille og at en karbokveld kanskje binder 2 kg vann en ukes tid. Nevnte jeg flyplass og å få plass i et Norwegian sete igjen? Da var jeg fornøyd. :D

Jeg er for tung enda til å trene med opplegg. Her er det individuelt men jeg går av og til opp noen bakker i 20 minutter til og fra jobb, og kjenner etter 5 minutter at det er deilig å bli litt varm, og samtidig slippe smerten fra korsryggen/musklene som man fikk før. Om vinteren måket jeg litt snø og gikk kvartalet rundt med bikkje, men andre uker satt jeg inne foran PC og koste meg.

Jeg kommer ikke til å gå i studioer og slikt, jeg ønsker meg en eller flere aktiviteter som jeg synes er interessante, kanskje roing kombinert med fiske? Skigåing kombinert med hyttetur? Grave grøft, og legge plen? Male hus og pusse opp? etc.

Når jeg kommer meg under 150 skal jeg prøve på gåturer 3-4 ganger i uka på ca. 1/2 time eller litt mer. Man må passe på kroppen sin vi går gjennom en metamorfose hvor huden skal krympe, kroppen skal stabilisere seg, insulinproduksjonen skal reparere seg så mye den kan, vi skal endre oss mentalt (jeg har en sjelden gang hatt korte angstfølelser, og følt meg merkelig trist som om jeg skulle si farvel med min gamle selv f.eks.). Knærne og andre ledd har slitasje og må passes på spesielt, fordøyelse kan ta år før den stabiliserer seg, det er mye rart som skal ut av kroppen tror jeg.

Kort svar fra meg dette :p

mvh
BiggieS

StineH sa for siden:

Korte svar er bare oppskrytt! ^^ Det er bedre med lange svar med litt ektehet og sjel i... (:

Jeg var kjempenervøs før jeg skulle ut å fly nå (jeg har jo flyskrekk, så ikke så rart) MEN det jeg faktisk tenkte mest på var om jeg kom til å få plass i setet, og ikke minst om jeg fikk på meg beltet!:eek:
Og det gjorde jeg, akkurat! Kunne ikke boltre meg noe særlig, men det gikk jo i 4 timer... Så jeg kjenner den følelsen veldig godt!

Jeg er en av de som synes det er helt FORFERDELIG kjedelig å trene! Hvertfall om man skal trene i studio. Er dog ganske heldig, da jeg har en veldig aktiv jobb, og stort sett er i bevegelse 7-8 timer om dagen. I tilegg til dette har jeg veldig lyst til å gjenoppta ridning, noe jeg av åpenbare grunner har måtte legge på hyllen!

Mye rart er det som skal skje ja! Jeg er inne i en periode, der jeg er livredd for å feile. Jeg hadde en periode for 2 år siden der jeg gikk ned fra 140 til 121, lå der en liten stund, for så å gå opp godt over de 20 kiloene på bare 6 mnd!!
Kjemperedd for å havne i den fellen igjen. Og med en slik pangstart som jeg fikk er jeg også redd jeg lett mister motivasjonen om jeg "kun" går ned ett halvt kilo på en uke...
Men jeg er fast bestemt på at dette skal jeg klare, er møkklei av å være "feit", og at alle ser på meg osv. Jeg skal under 100, og jeg skal bli tynn...

Du har forøvrig allerede gjort en kjempejobb! ^^

sistegang sa for siden:

Flott at du har funnet noe som fungerer for deg. Jeg følger ketolysekuren og har ikke følt sult siden 7. april og føler meg helt på topp. Jeg går på butikken uten å kjøpe noe ( snop) som helst annet enn det jeg har på lista. Det klarte jeg ikke før. Til nå har jeg ikke trent, men under over alle under, nå har jeg lyst til å bevege meg.

Her er mine 5 "visdomsregler" som holder meg til naturens sunne kosthold:

1. Å endelig få kontroll/stopp på den ukontrollerte vektoppgangen
  2. Å lese fra nyere forsking hvor potensielt bra det er for kroppen å unngå overskudd av karbohydrater
  3. Å ha et verktøy som kan gi varig vektnedgang
  4. Å innse at det ikke er deg det er noe feil eller mindre med, men at det moderne kostholdet ikke holder mål
  5. Å kjenne at det å ha kontroll på kroppen, påvirker deg postivt mentalt og energimessig og gir nytt håp

Mvh
BiggieS

Min lillesøster (32 år) gikk ned 35 kilo og er nå en skikkelig "hottie" som blir forsøkt sjekket opp av 18-åringer :D. Hun har egen hest og det er bare super-trening for henne mentalt og fysisk.

Det som sitter igjen hos meg er historier jeg leser på nett og i aviser om 3-barns foreldre som plutselig får beskjed om at han han/hun har langt utviklet kreft og har en' måned igjen og andre slike sykdommer som diabetes for barn (tidligere kalt gammelmannsyken) etc. Derfor er deler av motivasjonen min å ikke la sukker og stivelse øke sjansen for at jeg utvikler slike sykdommer i lengden (mao. helse er nesten mer viktig enn selve vekttapet).

mvh
BiggieS

lilstr sa for siden:

Hei StineH
Dette er jo helt supert, gratulerer med pangstarten, om du bruker siten her aktivt og bruker de oppskriftene som er her inne, så er jeg sikker på at du/vi alle skal klare dette i felleskap,
tips: bytt ut alt i kjøleskapet og Tørrmatskapet med mat du kan spise (0-lavkarbo) så er det mye lettere å lage mat du KAN spise og ikke havne i fellen med å lage noe raskt og enkel karbomat) funker for meg i hvertfall.
det er masse gode matoppskrifter her inn, bruk de vel.
Stå på!
Lillian

StineH sa for siden:

Det er det jeg og venter på at skal skje! Jeg vil få LYST til å bevege meg, og ikke bare tvinge meg opp tunge bakker med en puls som går i hundre og føle at jeg skal besvime før jeg når toppen!
Jeg er for tiden på ferie i Spania, hos min far, er her jeg har startet min nye livsstil, så kjøleskap, fryser og skap skal fysisk tømmes for ALT jeg ikke kan spise. Jeg skal dog fylle opp med GOD mat, fløte, rømme, SMØR, egg, bacon og masse, masse ost!:D

StineH sa for siden:

Helsen er noe jeg ikke har orket å tenke på på lenge, jeg vil først og fremst gå ned i vekt, bli ett lettere menneske, og klare å gå på i hverdagen 110% og ikke bare 50% fordi jeg ikke orker mer!
Hest er en fantastisk hobby som gir deg masse! Og det finnes i mine øyne ikke bedre trening!

Photobscura sa for siden:

Helsen vil følge på med kiloene! Lavkarbo er veldig hormonstabiliserende på mange måter. Det er også det som er nøkkelen til vekttapet, at man får ned insulinnivået sånn at fettfrigjøring kan finne sted, og får cellene til å respondere riktig på hormonutskillelse igjen. Mange overvektige kvinner har også PCOS, og har som følge av det (eller omvendt :p) også for mye androgener og testosteron i kroppen, dette stabiliserer seg gjerne også med et redusert karbohydratinntak. I det hele tatt, du kommer til å kjenne en god del helsefordeler i tillegg til det å bli lettere som jo er en helsefordel i seg selv. Mye blir enklere med mindre bagasje ;).

Konfusius (eller kanskje meget runde Buddha) kunne ikke sagt det bedre! :D

BiggieS

StineH sa for siden:

Dette liker man jo! Og jeg skal faktisk gå NED mer i vekt enn det jeg skal ha igjen etter at jeg er ferdig! Så gevinster blir det på alle mulige måter!
Og bagasje er heller ikke bra! Nå gleder jeg meg masse til onsdag! Håper på at jeg i allefall har tatt av litt til! Nå må det vel snart begynne å tære på fettet?

Dollsine sa for siden:

Wow! Det var pangstart ja!
Jeg er også helt ny med dette, og er usikker på både hva og hvordan. Starta egentlig ved en tilfeldighet; kutta ut mel/gjær pga oppblåst mage, og oppdaga etter noen få dager at vannet i kroppen forsvant. Spiste ikke noe brød/potet/ol et par uker, så prøvde jeg en uke med karbohydrat (hvorpå vann og "stinn"følelsen kom tilbake) og så tilbake uten noe igjen. For to uker siden reiste vi på ferie og jeg har greid å spise mat uten karbo. Likevel har jeg gått ned 2 kg, dvs 1 kg/uke. Mannen min ble blekere og blekere etterhvert som dagene gikk; han syntes jeg spiste mye og ofte. Jeg spiste når jeg ble sulten, og spiste til jeg var mett. Etter 1,5 uke på ferie sier han plutselig at buksa min som var trang før vi dro nå slang rundt meg. Da ble det annen lyd fra den kanten og....:D

Jeg sitter med masse spørsmål om lavkarbo, og har lest på disse sidene til øyet blir både stort og vått - og fått enda flere spørsmål. Håper etterhvert å bli en del av en tråd/gruppe som er i samme situasjon som meg:)

Borghild sa for siden:

He he - artig når buksene begynner å slenge. Lykke til videre.:D

Nerthus sa for siden:

Lurer på om vi skal lage en "for store klær gis bort" tråd... :D

StineH sa for siden:

Ja! Det synes jeg virkelig! ^^ Eller byttes, eller selges, eller noe i den duren! Så alt slipper å gå til freetex eller i søplaa...:rolleyes: - Snill smily!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.