< Tilbake til oversikten

Ikke stol blindt på ketostix

Viclin sa for siden:

Jeg har vært i ketose en ukes tid, er på ferie, men måler av og til med ketostix bare for å sjekke, siden vi er på ferie og jeg ikke har vekt.
Jeg vet de bare viser hva som skjer i urinen - ikke alltid hva som skjer i kroppen, og tar det kun som en pekepinn.

I går ventet vi så lenge med middag, at jeg til slutt var så sulten at jeg ikke orket å lage egen mat. Når vi i tillegg nå får besøk et par dager, tenkte jeg at det er like greit å spise som de andre da.
Så jeg spiste spaghetti, sjokolade, cornflakes med melk og sukker, rips med vaniljesaus og sukker, og potetgull. Tok en stix før jeg skulle legge meg bare for moro skyld, og jammen var den ikke knall rosa.

Og jeg kan umulig ha vært i ketose, hehe.

Jeg vet mange er opphengt i farge på stix, og tror blindt på hva stixen viser - ikke gjør det. I følge den skulle jeg jo vært i ketose etter alt jeg hadde spist i går. Og det kan jeg bare ikke ha vært.

Benzo sa for siden:

Mål igjen i ettermiddag, jeg tviler på at den er like rosa da.

Minusnoenkg sa for siden:

Men målte du 2 timer etter siste måltid?

Jeg hadde også en sprekk da jeg var på ferie, regna på det og spiste over 100kh en dag(1,5 is pinne, et par munnfuller daimkake og kryddersild- som jeg trodde var lavkarbo:(stemte ikke!) :eek: Da jeg testa meg, 2 timer etter siste måltid, var testen min veeldig beige:p
Dette var på mandag, og jeg var fortsatt ikke i ketose i går kveld. Håper den er rosa igjen i kveld...:(

Viclin sa for siden:

Det kan hende, men nå skal man jo helst måle om kvelden, ca to timer etter siste måltid, og det var det jeg gjorde. :)

Jeg pleier aldri gidde å teste om jeg har spist veldig mye karbohydrater, jeg vet jo jeg ikke er i ketose likevel. Om jeg er usikker, tester jeg. Om jeg kanskje har spist en is, eller et lite kakestykke e.l. Eller om jeg bare rett og slett har spist veldig mye, selv om det bare er LCHF-mat. Noen ganger har den da vært svakt rosa og andre ganger beige.
Men i går altså (hvor jeg normalt sett ikke ville giddet å sjekke, siden jeg vet jeg spiste altfor mye likevel :p) så var den helt rosa.

Minusnoenkg sa for siden:

Men har du oversikt over hvor mange kh du fikk i deg da? Kan jo hende du tåler endel kh før du går ut av ketose:rolleyes: Men med alt det du ramset opp, skulle man jo tro du falt ut av ketose:p Mye godt der gitt:D

Ferskenbeinet sa for siden:

har nå hørt at stixen ikke trenger å endre farge før dagen derpå utskeielsen, så du får se i kveld...

missfeelgood sa for siden:

Hvor kjøper man disse stixene ?

Dååris sa for siden:

Om man har utskilt ketoner, så er jo de i urinen frem til man tisser de ut. Om man så sprekker detter man ut av ketosen, men de man skilte ut før sprekken er vel i tisset fortsatt? Må man ikke tisse ut de som allerede er utskilt, og så se?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.