< Tilbake til oversikten

Sætres Beste Fine Rugkjeks

jcg sa for siden:

Hei folkens :)

Jeg og noen kolleger holder på med ketolysekuren (mer eller mindre) og forleden fant jeg denne kjekstypen som jeg kjøpte, Sætres Beste Fine Rugkjeks.

På næringsinnholdet står det at det per 100 g er 62 g karbohydrater (hvorav sukker 2 g), og per kjeks er det 1,2 g karbo (hvordan sukker 0,04 g).

Nå til spørsmålet mitt: den ene kollegaen min mener at det kun er sukkeret vi skal passe oss for. Altså er 0,04 "reelle" gram karbohydrater per kjeks.. og at vi følgelig kan spise veldig mange kjeks per dag og fremdeles holde oss innenfor den magiske ketolysegrensa.. :confused:

Vi diskuterte så mye frem og tilbake, om sukker og sukkeralkoholer og gud vet hva, at jeg til slutt fant ut at jeg måtte be om hjelp her! So, anyone? :)

Gerd sa for siden:

Sukker og stivelse fra bl.a anna mel, poteter osv.(såkalte raske karbohydrater) skal man holde seg unna på ketolysekuren. :)

Eller for ketosebasert kosthold er dette en grei rettledning:

www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

TrillTrall sa for siden:

Neida, det er vel bare sukkeralkoholer vi kan trekke fra. Stivelsen i korn spaltes til sukker i kroppen og må definitivt telles med.

jcg sa for siden:

Så det vi kan konkludere med er at det er 1,2 g per kjeks? Åååh.. jeg som hadde et bittelite håp om at det var feil og at jeg kunne spise så mange jeg bare orket :p

chrissi sa for siden:

Vet noen av dere om noen slags kjeks man kan spise da? grov kjeks uten sukker eller noe sånt? har sjekka så å si alle på butikken og de fleste har rundt 60 karb pr. 100 g:/

Gerd sa for siden:

Problemet er at kjøpekjeks er fullt av mel og demed stivelse. Som vi ikke skal ha på ketolyse...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.