< Tilbake til oversikten

Peewee kattedo (trepellets)

Supera sa for siden:

Nå har jeg prøvd en to-delt kattedo med trepellets i stedet for sand/perler i 2 1/2 uker, og jeg er så utrolig fornøyd med PeeWee-kattedoen! Den funker BEDRE enn dyr kattesand fra dyrebutikk og så er den mye, mye billigere. Jeg hadde ikke trodd at det skulle være noe revolusjonerende greie og faktisk funke så bra som de reklamerer for, men det gjorde den søren meg! Det er helt supert! Og så kan man kjøpe trepellets på felleskjøpet for en billig penge. 16 kg for 50 kr! Og 16 kg trepellets vil holde i flere måneder med én katt. 2 voksne katter og to kattunger har brukt ca 5 kg trepellets på 2 1/2 uker.

Svensk demonstrasjonsvideo
Her er en nederlansk versjon som viser bedre hvordan den funker

De reklamerer for at den er:

• Helt luktfri (stemmer, bortsett fra litt trelukt. Men så lenge det ikke er kattepisslukt, så er jeg fornøyd)
  • Økonomisk (helt klart!)
  • Støvfri (jepp! Og ingenting henger med på potene ut av kattedoen)
  • Miljøvennlig (jepp! Sagesponet kan kastes i kompost, eller til og med brennes)
  • Hygienisk (ja, trepelletsene virker rene som bare det, selv etter noen ukers bruk)
  • Bra for katten (tror da det)

Og så vil jeg også legge til at det er lettere å "tømme" kattedoen. I tillegg til at kattebæsjen blir tørket ut (uansett hvor bløt den er så funker det fint) så er det så lett å få ut det som er brukt. Man rister litt i doen eller skraper med spaden slik at alt sponet faller ned i nederste boks, plukker ut kattebæsjen fra toppboksen, og så spar man ut (eventuelt heller ut) sagesponet fra bunnboksen. Så tar man 1-2 spader med pellets fra toppboksen til bunnboksen, og så er den good to go.

Jeg anbefaler dette til alle som har kattedo eller som skal kjøpe kattedo! :snill: Og kanskje nevne at jeg har ingenting med produksjon eller salg å gjøre, jeg er bare en vanlig kunde som er veldig fornøyd. :snill:

Trulte67 sa for siden:

Jeg hadde ikke 2-delt do, men i sommervarmen så synes jeg huset luktet hønsehus eller noe sånt etter å ha brukt trepellets en stund..... Ellers var de helt fine!

Supera sa for siden:

Hvor lang tid snakker vi om? Så langt lukter det bare tre fra den to-delte kattedoen min. All fuktigheten går inn i pelletsene og så ned i bunnboksen når de har blitt spon. Og jeg har aldri måttet kaste ut pelletsene i toppboksen. Jeg har bare fylt på.

Trulte67 sa for siden:

Jeg husker ikke hvor lenge jeg hadde dem, veldig cirka, så sier jeg "en sommer" med mye varme.

Photobscura sa for siden:

Godt tips! Men nå har katta begynt å gjøre fra seg ute, og bruker aldri kattedoen mer, så jeg har en nesten ny boks med kattesand til nesten to hundre kroner stående :rolleyes:.

Hevingen sa for siden:

Jeg har også hørt andre si positive ting om denne doen. Det har kanskje noe å si hvor den står i forhold til hvor mye den lukter. Her i huset står kattedo på badet, hvor det er varmekabler i gulvet. Så jeg er ikke helt sikker på om jeg vil prøve... Dessuten så vet jeg ikke hvordan det vil se ut, og hvor ofte man må tømme for bæsj. Vi har en innekatt som bruker doen. Vi har en utekatt også, men hun tisser ikke i kasse (eller inne generelt) selv om hun er inne et helt døgn.

Hører gjerne flere erfaringer fra deg, Aeryth.

Supera sa for siden:

Ja, nå om sommeren så liker mange katter å gå ute. Men det spørs om han kommer til å være like mye ute til vinteren da. :geip: Tenkte litt på deg også da jeg skrev dette her. En sekk trepellets på 16 kg til 50 kr vil vare mye lengre enn en boks kattesand på 10 kg til 200+ kr. Så det er jo utrolig billig i bruk, og så synes jeg at det fungerer bedre også. Jeg vil aldri gå tilbake til kattesand eller litterpearls!

Hevingen sa for siden:

Kanskje prøve å overtale gubben. Han er litt skeptisk til pengebruk på kattene... ;)

Supera sa for siden:

Min står nesten midt i stua faktisk. Den lukter bare litt tre. Har ikke prøvd på varmekabler, så kan ikke si noe om det. Men det er vel ett problem uansett om det er trepellets, kattesand eller litter pearls? Jeg vil tro at det er bedre med sponet så lenge du har nok trepellets i bunnboksen til at sponet ikke blir bløtt.

Som sagt, min står nesten midt i stua (midt på en vegg i en ganske liten stue), og det har den også gjort når jeg har hatt besøk. Ikke noe problem det. Hvor ofte man må tømme for bæsj er relativt, men som annen kattedo så bør man jo fjerne bæsjen så fort som mulig og helst hver dag. Men den stod 3 dager uten fjerning den ene helga, og den var likevel "ren". Bare litt mer spon i toppboksen siden kattene mine ikke er så harde på gravingen. Og sponet i bunnen var litt bløtt, så man bør ha flere trepelletser i bunnboksen hvis man skal la den stå så lenge.

Hehe, det er ikke så mye penger det er snakk om da. 450 kr var det vel for startpakken, og da får man med en sekk på 9 kg. Og senere koster det jo nesten ingenting. Det koster jo over 200 kr for 10 kg god kattesand, og jeg brukte over en pakke av det i måneden før.

Photobscura sa for siden:

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe ny kattedo, for den jeg har kjøpte jeg for halvannet år siden, og den var dyr! Men det går an å bruke sponet i vanlig kattedo også, antar jeg? For, ja, tenker på det at det muligens kan bli aktuelt for han å bruke den når det blir snø.

Supera sa for siden:

Joda, det gjør jo det. :snill: Men det fungerer enda bedre med to-delt fordi da faller sponet ned og bare de rene trepelletsene ligger igjen.

Man putter i trepellets som blir til sagspon når det blir bløtt BTW. Sponet er altså ikke noe man putter i, det er avfallet som blir igjen og skal kastes/brennes. ;)

Jeg har også kjøpt noen ganske dyre kattedoer... Vi har to stk gigantiske (til store katter eller små hunder) med lokk og luke. De kostet nærmere tusenlappen per stykk. Jeg kjøpte den lave versjonen av PeeWee'en for jeg tenkte å sette den inni "kattetoalettet". Jeg har utsatt det litt, fordi den ene kattungen var litt vanskelig å gjøre husrein. Men det er det som er planen, selv om det ikke er nødvendig. Det ser finere ut med den store kattedoen med luke enn trepelletsene med bæsj oppi.

Supera sa for siden:

Og så har jeg vært innom coop-butikken i bygda her som også har en FK-avdeling. Og de skal ta inn trepellets for meg. :snill: Veldig greit med slike små lokale butikker og spørre om de kan ta inn varer. De kjenner meg jo og sier aldri nei når man spør om de kan få inn noen varer.

Hevingen sa for siden:

Så flott! Da blir det jo enklere å få tak i.

Licota sa for siden:

Jeg har planer om å skaffe meg katt i fremtiden, og da skal jeg ta med meg dette rådet om Peewee kattedo. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.