< Tilbake til oversikten

Illustrated BMI categories

ChristineSixteen sa for siden:

ja det var veldig tankevekkende. Har alltid vist at å bare se på en persons BMI kan være feil, men blir likevel overrasket når jeg ser så mange tynne mennesker (i mine øyne hvertfall) som har en BMI som tilsier overvekt el fedme. Men så er det andre mennesker hvor jeg syns BMI beskrivelsen passer... Derfor mener jeg at man ikke bare skal se på BMI'en til en person

KarMa40 sa for siden:

Mja, BMI er ganske grovt i målet i ytterkantene. (Veldig høye/lave folk, veldig spinkle eller veldig grov benbygning).

Mener å ha lest at Tom Cruise målt på BMI er sykelig overvektig. som jo har med at han ikke er fryktelig høy å gjøre. Og alle med noenlunde gangsyn kan se at det ikke medfører riktighet.

Dette er fakta som var mye morsommere på 80-tallet mens jeg var ung første gang...

Photobscura sa for siden:

Faktisk så var det BMI som retningslinje sånn den framstår i dag som fikk fedmeepidemien til å eksplodere i statene ;). Tenk det, plutselig led omtrent halvparten av befolkningen av fedme, kun ved en definisjonsendring. Da draes folk med høy muskelmasse også med i dragsuget.
Artig link, særlig når jeg så bilder av helt vanlige folk med ca samme BMI som meg (ca 26 -det vil si så vidt innenfor kategorien overvektig) som så ganske normalt slanke ut.

mallilen sa for siden:

BMI-regning ble vel egentlig utviklet for å holde noenlunde oppsikt med hungersnødrammede områder, om jeg ikke tar helt feil.
Dvs at BMI egentlig er et verktøy for å måle gjennomsnittet, og da egentlig ikke enkeltpersoner...

Photobscura sa for siden:

Det stemmer nok. Den eneste sikre måten å vite om man har reell overvekt er å måle fettprosent. Det er jo ikke gjort i sturten, men det finnes knapt mer realistiske målinger enn det. De fleste andre, være det seg vekt, BMI eller midje/hofte-radio er i beste fall indikerende.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.