entotre sa for siden:
Tok opp laks fra fryseren idag tidlig. Er litt lei av den vanlige med grønnsaker og rømme, så er det noen som har noen gode tips? Tar gjerne imot :)
entotre sa for siden:
Tok opp laks fra fryseren idag tidlig. Er litt lei av den vanlige med grønnsaker og rømme, så er det noen som har noen gode tips? Tar gjerne imot :)
Borghild sa for siden:
Hadde laks søndag. Laget litt agurksalat. Hadde bare suketter (Natrena) som jeg knuste og brukte i laken. Kokt blomkål erstattet poteter og smeltet smør med gressløk satt prikken over i'en.
Smakte fortreffelig.
xtra sa for siden:
Laksefilet med crème fraîche og soyasaus
4 laksefileter
1 beger crème fraîche
1 ss soyasaus
1 ss sitronsaft
1 pk aspargesbønner (tines om nødvendig)
krydder (pepper eller sitronpepper)
Varm aspargesbønnene raskt i lettsaltet vann.
Krydre laksen, stek den i smør, ca. 1 minutt på hver side, først på høy varme. Skru så ned varmen og ha i crème fraîche, sitronsaft og soyasaus, bland. Legg i aspargesbønner, dryss over ristede pinjekjerner. La det hele småputre i fem-seks minutter.
En av mine absolutte fiskefavoritter! Sausen blir helt himmelsk.
entotre sa for siden:
Det hørtes veldig godt ut! Må nok gå for den :)
Levita sa for siden:
Kopiert fra journalen min, men egentlig en oppskrift fra den skrekkelige Gillian McKeith (noe godt kom det fra den dama også, utrolig nok...):
[CENTER]Laks med spinat og purre (2 personer)[/CENTER]
[CENTER]400 gram laksefilet[/CENTER]
[CENTER]En pose frisk spinat
En stor purre, eller to små/medium
[CENTER]1 teskje fersk ingefær
2-3 fedd hvitløk/en liten kinesisk hvitløk
Raps og/eller olivenolje[/CENTER]
[/CENTER]
[CENTER]Skjær purren i 5 cm lange biter som igjen deles i to på langs og gi den en raskt oppkok i litt vann. Hell av vannet og la stå under lokk mens resten forberedes.[/CENTER]
[CENTER]Ingefæren rives fint, hvitløken finhakkes eller rives og blandes i et 3-4 ss olje. Blir det lite olje, kan mer blandes i underveis. [/CENTER]
[CENTER]Legg spinaten i en ildfast form, legg i purren så til slutt laks i porsjonsstykker. Pensle med oljen. Sett inn på 200 grader i 20-25 minutter. Pensle med oljen hvert femte til tiende minutt. Er det litt igjen, kan resten helles over mot slutten. Pass på å få med all den deilige ingefæren og hvitløken på fisken.[/CENTER]
[CENTER]Serveres som den er, eller med en klatt sæterrømme på siden.[/CENTER]
StegforSteg sa for siden:
Jummy - vi skal ha laks i morgen, da hvitløk og basilikummarinert og ovnsbakt i folie sammen med rømmesaus og masse gode grønnsaker :p
blåbær sa for siden:
Jeg elsker denne! Tar litt tid å lage, men ... Det er også mulig å lage en forenkla versjon, det er også godt.
lady jaja sa for siden:
Nydelig laks i ovn.
laksefilet
pesto
fetaost
soltørket tomat i olje
Smør laksen inn med pesto (jeg lager den selv). Ha stykker med fetaost og litt soltørka tomater oppå der igjen og inni ovnen til fisken er ferdig. Utrolig godt! Jeg serverer med brokkoli og blomkål.
Tiki sa for siden:
Enkel oppskrift:
Kle en liten langpanne med alum.folie med høye kanter
Fylles med squash biter, brokkoli, paprika, eller andre grønsaker du måtte ha eller ønske. Har også litt gullrotbiter på mannens side av formen.
Legg laksefileene oppå, og gjerne noen store frosne scampi, og gjerne litt vårløk og hvitløk oppå.
Hell på litt flytene sitron, og store kladder med meierismør eller bruk olivenolje. Og krydre med kvernet pepper og litt salt.
Pakk igjen formen med folien.
Står i ovnen i ca. 45 min., alt etter str. på formen) på ca. 225 grader. Mannen bruker ris og sweet chilli saus til. Jeg bruker en ekstra smørklatt, eller litt rømme til.
Deilig og enkelt, og godt når grøsakene har litt motstand.
Laksefileer uten skinn (Rema har en billig og god type som heter Lerøy)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.