< Tilbake til oversikten

Lavkarbo grillmat

Trh_1977 sa for siden:

Tenkte grille i dag siden det plutselig dukket opp en sommerdag igjen. Hva egner seg best på grillen? Rent kjøtt er jo selvfølge, men er det noe annet, og ikke minst, hva slags tilbehør? Dette er første dagen min med lavkarbo så har ikke så mye erfaring...

Rin sa for siden:

Grønn salat, rømmesalat eller coleslaw, foliepakkede grønnsaker på grillen? :) Kjøtt, fugl, fisk, noen typer ost kan også grilles... så lenge du styrer klar av potetsalat / bakt potet burde det meste av grillmat være lavkarbovennlig.

Trulte67 sa for siden:

Ikke mais!
Men ellers så lager du en deilig pakke i aluminiumsfolie med brokkolibiter, paprika, tomat, løk, persille, masse smør, pepper, salt og kanskje noen minimais (de er greie).
Salat ved siden av kan du også ha: Hjertesalat eller isbergssalat, agurk, fetaost i olje, paprika, tomat.

Dette er eksempler. Grillmat er digg på lavkarbo også!

Orkide sa for siden:

Blomkålsalat, dvs. bytt ut poteten med blomkål. Super godt.

Min versjon:
Til et forholdsvist stort blomkålhode trenger du:

1 beger sæterrømme
1 pk ekte majones
litt vårløk el. rødløk
Karry etter smak (kan droppes)
Blandes godt, og settes kjølig

Kok blomkålen passe mør.
Avkjøl og del opp i passe biter, og bland dette inn i dressingen.

nellie sa for siden:

Vann i munnen :sikle:

Trulte67 sa for siden:

og så kan du kjøpe hvitløksdressingen til Salatmestern på Rimi eller Rema, det er flasker som står i kjøledisk. Lite karbo og digg saus.

nellie sa for siden:

Fader Martin Hamburgerdressing har 5 kh pr 100 gram.

xtra sa for siden:

Lag grillspyd med sjalottløk, små sjampinjonger, paprika- og squashbiter og annet godt du måtte ha lyst på. Pensle og grill sammen med kjøttet. Veldig godt!

nellie sa for siden:

Mariner biter av kyllingfilet i masse olivenolje, hvitløk, basilikum og sitron, tre på spyd og server med tzatsiki. namnam

Trh_1977 sa for siden:

Her var det kommet inn mange gode tips på kort tid!
Gleder meg til å handle og ikke minst grille etterpå!

mamma87 sa for siden:

fylt avokado=) rekesalat

xtra sa for siden:

Hehe, tenker grillmat er noe mange har ferske minner om :D

tora trollmor sa for siden:

Jeg har brukt mye hodekål i salat:confused:. tror det også går greit.

Notabella sa for siden:

Jeg pleier å ha hotlink pølser fra rema 1000, de er kjempe saftige og litt medium kryddret. Inneholder 0,5kh pr 100 g, 1 pølse er 120g. Jeg pleier å ha til en grillet tomat og avokado. hakker avokadoen i biter å tar på litt seltin, blander den med litt feta ost åsså spiser jeg :D det er en fest for smaksløkene :) beste blandingen jeg har smakt.

Photobscura sa for siden:

Om du har en Spar-butikk i nærheten, så kanskje du er så heldig at de fører Helle Valdres Fjellgrill! Det er altså de beste pølsene jeg noensinne har smakt, nokså dyre, men det er det verdt! Fire typer kjøtt (lam, elg, okse og spekk av svin), null potetstivelse eller annen dr*t, og nydelig krydret!

Nerthus sa for siden:

I tillegg til blandet salat med egen hjemmelaget dressing (majo/CF med litt natreen, sitronsaft og en sprut med ketchup med mindre sukker) og hjemmelaget blomkålsalat - er favoritten grillet paprika-salat.

Obs obs - det er MYE mer karbo i rød paprika sammenlignet med grønn - så bruk grønn - smaken blir like god.
Grill paprikaen HELT sort på grillen - skikkelig helsvidd! Jeg pleier å dele den i to sånn at det går raskere - men den skal ikke være flekkete sort - den skal være totalt svidd :)
Ta av grillen, og legg i en plastpose med en gang. Vent litt og gni så kraftig på posen slik at det sorte skinnet går av. Du må sikkert ta det på fjøla og rense for svidd skinn også. Paprikaen endre nå karakter fra litt bitter og skarp til smoooooth søt i smaken :)

Del opp i passe biter, bland med litt chili-olje og fetaost sikle. Finnes fetaost i chiliolje - ihvertfall på coop har jeg sett den - flerkantet glass.

1 grønn paprika er ca 2.1g karbo - og burde holde til en person som grilltilbehør.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.