< Tilbake til oversikten

For mye protein?

Lillemeg1 sa for siden:

For mye protein, er det dumt eller?

Pruttilutt sa for siden:

Eneste jeg kan tenke på er at kroppen bryter protein ned til aminosyrer, og blir det fullstendig overskudd av det i kroppen kan det omdannes til amoniakk - da får man blodforgiftning, hvilket jeg antar skader nyrene (nyresvikt). Hvis du er flink og får i deg 3-4 liter vann per dag, så tror jeg du kan spise ubegrenset? Men det viktige er jo fettet, sammen med proteinene.

Lurer også på noe av det samme, hadde vært så fint om det kunne vært utarbeidet en formel slik at man kunne følge med på fett og proteiner, for karbohydratene vet vi jo skal holdes under 15-20. Men fettet? Og proteinene?

Kitt sa for siden:

Det finnes vel ingen formel, men en veiledende greie er 5% karber, 20% protein og resten fett! Energi% vel og merke!

For de fleste holder det lenge å vite ca gram karber og at man skal ha 1.0-1.5 g protein pr kilo kroppsvekt pr dag ved moderat aktivitet!

Noen sier for mye proteiner kan brytes ned og danne glukose, men det er nok bare i ekstrem tilfelle!

Pruttilutt sa for siden:

Så da altså, for meg som veier 105 kg, så skal jeg da ha rundt 100-110 g proteiner på en dag? Det er jo bare en liten hamburger-bit jo :o
Litt grønn, altså... :p

nellie sa for siden:

Det skal nok endel til for å komme opp i 100 gram proteiner:) Spesielt hvis du spiser nok fett.

TrillTrall sa for siden:

Neida, en hamburger (altså kjøttet) består jo ikke av 100% protein heller. :) 100 rent hamburgerkjøtt består av ca. 16,6 g protein så da må du i tilfelle spise 6 sånne. Og man skal jo ha 1-2 g protein pr kg. kroppsvekt var det vel så det skal ganske så mye kjøttmat til faktisk før man får så mye at det er farlig.

Isa88 sa for siden:

Men jeg skjønner det ikke... nå har jeg lagt til det jeg har spist til nå på mat på data, nettopp lasta det opp, og det viser at til nå har jeg spist 110,g protein, og jeg veier alt mellom 55-57, noe,( litt opp og ned alt ettersom)..
Spiser jeg for mye? jeg trener ikke noe særlig, utenom 1-2 joggeintervaller i uka, hvis det blir til det..

Kitt sa for siden:

Hva har du spist i dag, da?:)

Isa88 sa for siden:

Idag har jeg spist eggeröre med majones og rökt laks, avokado med litt creme fraiche og. Skinke.
En del ost og salat med olivenolje og en nakkekotelett. Pleier gjerne spise litt mer til vanlig og

Kitt sa for siden:

Syns det ser ut som om du har en fin, variert meny, jeg! :D

Mye protein i mange typer ost, kanskje du kan holde igjen litt der og heller øke litt på grønnsakene?

Isa88 sa for siden:

Tusen takk for svar :) det skal jeg pröve på, pleier å spise en del ost gjennom dagen

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.