< Tilbake til oversikten

Natreen i te funka IKKE!!

JuVi sa for siden:

Hei,

Jeg har sett etter om jeg kunne finne noen tråd fra før som har å gjøre med Natreen suketter, men jeg fant ingen. Det jeg fant, det ligger her men det ga meg ikke noe svar, så da lager jeg en ny tråd på dette.

Jeg har nå vært i ketose i litt over en uke. Stixen har blitt lilla hver dag. Idag skiftet den ikke farge. Igår drakk jeg en hel del kopper med te med Natreen suketter. Jeg spiste ikke karbohydrater igår overhodet.

Må si jeg fikk litt av et sjokk, da jeg absolutt trodde Natreen var safe. Vel - innlysende at det ikke er det, fordi stixen har vært lilla hele tiden, og bare på et døgn, har den forandret seg totalt til ikke å skifte farge. :confused:

Noen som vet noe om dette? Ville ha blitt veldig glad for noen råd her. Sitter her med solbærte uten søtning. OK det også, altså - men det hadde jo vært greit å vite at man ikke heller skal ha Natreen, da. Jeg drikker Fun-Light wildberries, og har gjort hele tiden, og det har vært helt safe....

Gode råd mottas med takk!

Mvh
JuVi

arnakristin sa for siden:

Hei,
Det er kun et for høyt inntak av kh som kan få deg ut av ketose.
Noen får ikke utslag om de drikker mye vann, etter trening, i forbindelse med mens/eggløsning.
Den mørkeste fargen kan være en indikasjon på at du drikker for lite vann.

Testen skal kun tas på kvelden minst 2 timer etter siste måltid, det er det som gir best indikasjon på om man er i ketose eller ikke.

JuVi sa for siden:

Hei arnakristin!

Det har du jo selvsagt rett i. Og det var derfor jeg ble så overrasket også. Men så gikk jeg nå til den matvarelista, her, og der står det at te, har 62,1 karber pr. 100 g...... :eek:

Så det er jo ikke Natreen som er skurken, men teen - hvilket jeg aldri i livet ville ha trodd!

Takk skal du ha for innspill ihvertfall!! Er ganske forb... på meg selv nå, altså!! Nå blir det Bonaqua idag og ferdig med det!

Hvem kunne seriøst tro dette???

Mvh,
JuVi

Ferskenbeinet sa for siden:

så lenge du ikke spiser teposen er det ikke særlig karbo i te...

JuVi sa for siden:

Hei Ferskenbeinet!

Det kan kun være enten te eller Natreen.

Alt det andre jeg spiste igår, var dobbeltsjekket med matvarelista. Jeg spiste karbonadedeig m/ purre + egg, smårettbacon, purre, ost (som har 0 karber). Det var alt jeg spiste. Jeg har også spist dette ved mange andre anledninger, og ketosen har holdt fint.

Dette var dog første dag med te og Natreen. Så enten er det Natreen, ellers så er det te. Jeg skjønner godt hva du mener med at man må spise te for at det skal bli så mye karbo, men det er de facto kun te eller Natreen det kan være... :confused:

Mvh,
JuVi

Eller alle de tingene som Arna Kristin nevner over, trening, syklus, vann, når på døgnet du målte...

JuVi sa for siden:

Da må det evt. være at jeg kanskje har drukket for mye væske, da.

Jaja....

I alle fall kutter jeg ut både Natreen og te, og går over til Fun-light saft og Bonaqua på heltid heretter. Det bare var så innmari skuffende når det har gått så bra hele tiden. Jeg har hele tiden sjekket stix på morgenen, og den har jo blitt lilla, men da får vi prøve kvelden isteden!

Tusen takk skal du ha, forresten!!

Mvh,
JuVi

Frøkengiraldriopp sa for siden:

Jeg drikker fem, seks kopper med te hver eneste dag, og alltid med tre natreen suketter i ... og er i ketose .. så jeg holder en knapp på at du har drukket for lite eller en av de andre grunnene som ble foreslått - eller hva som forårsaker ketose er individuelt - for noen er ost/fløte/sukkererstatninger en partystopper - for andre ikke.

Prøv å måle igjen i kveld, to timer etter siste måltid og husk å drikke masse :)

Lykke til !!!

Selv de som lever på høykarbodiett kan ha ketoner i urinen om morningen, så det blir helt feil tid å måle på! En skal måle på kvelden 2 timer etter siste måltid, det har heller ingen betydning om stixen er lys eller mørk rosa/lilla utenom at det siste kan tyde på for lite væske...

Partystoppere er noe som hindrer nedgang hos enkelte personer, det har ikke noe med at en kommer ut av ketose.

Trulte67 sa for siden:

Mannen og jeg drikker te med natreen suketter daglig, men vanligvis bare 1-3 kopper fordelt over hele dagen. Det går bra hos oss.

JuVi sa for siden:

Vel - da er det det som er feilen. Jeg har nok drukket for lite væske. Men jeg har også hørt at hvis man drikker for mye væske, slår det ikke ut på stix. Hvor mye skal man ideelt drikke pr. dag? (Jeg er 163 cm høy og veier ca. 62 kg.)

Tusen takk skal dere ha for svært, svært nyttig info!!

Mvh,
JuVi

JuVi sa for siden:

Vet du ca. hvor mye dere drikker av all type væske pr. dag?

Mvh,
JuVi

Trulte67 sa for siden:

Jeg er ikke i ketose nå i ferien, men jeg skrev om inntaket til gubben akkurat nå i dette innlegget: forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=906807&postcount=10
Kanskje han drikker mer også, da i tilfelle av brus.

JuVi sa for siden:

Jeg har av en eller annen grunn trodd at man bare kunne måle dette om morgenen. Sikkert fordi det vanligvis er sånn med urinprøver at man skal bruke den første morgenurinen.

Da endrer jeg på det.

Noen sier også at for mye væske kan resultere i at stixen ikke skifter farge...

Mvh,
JuVi

Kitt sa for siden:

Dersom du har drukket masse te, har du vel heller drukket for mye til at ketonene vises på stixen. Det skal en viss konsentrasjon av ketoner til for å gi utslag. Derfor blir stixen mørkere om man har drukket mer. Det er også grunnen til at man skal sjekke med stixen om kvelden. Urinen er ganske tynnet ut om morgenen!

I ketose bør du få i deg minimum 2-3 liter væske pr døgn, innkludert væske i mat!:)

Jeg drikker vel 2-3 liter pr dag, utenom det som er i maten. Om du drikker for mye væske å da ikke får utslag på stix selv om du har gjort alt korrekt så skal du enda være i ketose. Bare at ketonmengden i urinen blir såpass utblandet at den ikke slår inn på stixen.

JuVi sa for siden:

Ganske merkelig, rett og slett - men nå ble den svakt rosa igjen.... :confused:

Mvh,
JuVi

Lillemy71 sa for siden:

Sikkert for det at du ikke har vært ute av ketose i det hele tatt. Som flere nevner allerede, så vil et stort væskeinntak vanne ut urinen og stixene vill ikke kunne måle ketogenlegemer. Dersom du føler deg trygg på at du ikke har spist for mye kh (ser heller ikke sånn ut på det du ramser opp) så er du nok fortsatt i ketose.

Husk også på at disse stixene KUN gir en indikasjon, de er langt fra like pålitelige alltid. De blir veldig fort "gamle", tåler ikke fuktighet (må oppbevares med lokket helt på, alltid) og skal ikke stå for varmt. Jeg kan få utslag også et par timer senere får jeg ikke utslag.

Jeg husker også at jeg var litt manisk og skulle måle om jeg var i ketose hele tiden i begynnelsen. Nå gidder jeg ikke for jeg vet nøyaktig hvor mye kh jeg stapper i meg hver dag og jeg vet hvor mye jeg tåler. Mitt tips er å bare droppe stixene så lenge du holder deg til opplegget med riktig mat (dvs lite kh) også kan du sjekke innimellom når du er i tvil, f.eks har gått på en sprekk. Uansett ikke stol blindt på stixene og få panikk når du ikke får utslag. :p

Gracella sa for siden:

En dårlig stix kan også være årsaken. Har det kommet fuktighet på den, så er den ødelagt, osv...

Ang te, så var det noen som fant ut at Lipton hadde tilsatt sukker i en del av sine teer, det kan jo være lurt å sjekke. Men sannsynligvis er det ikke nok til å dytte noen ut av ketose av en kopp eller to. (Men om det er nødvendig??....nei!!)
Jeg kan glatt spise 100-200 g kikerter ila dagen uten å komme ut av ketose. Og da er det i tillegg til det jeg vanligvis spiser (kikerter har ca 17 g karbo pr 100 g).
Ellers vil jeg anbefale teene til Celestial Seasoning (helsekost). Der trenger du i alle fall ikke å bruke suketter :)

arnakristin sa for siden:

Når det gjelder fargeendring på stiksen så er enhver fargeendring en indikasjon på at man er i ketose, det finnes ikke grader av ketose og derfor ikke noe mål at den skal bli mørk. Som tidligere nevnt så kan mørk farge være en indikasjon på at man får i seg for lite vann.

I går gjorde jeg en test, hadde drukket endel vann på ettermiddagen og målte med stix 2 timer etter siste måltid. Da var det ingen endring på stixen. Gikk 15 minutter til og klarte å presse ut noen dråper ekstra, da ble det utslag! Så mye vann kan absolutt være en faktor!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.