Har vært ute av ketose i en uke pga ferie, men har spist lavkarbo, mellom 40 og 60 g karbohydrater per dag. (vekten har økt med 1kg, mulig væske, mulig fett?) Slet en del med manglende energi under styrketreningen før jeg dro på ferie, men ble fortalt her på forumet at kroppen snart ville tilpasse seg ren fettforbrenning og at energien ville komme tilbake.
Lurer nå på om det vil ta 4 uker å få tilbake energien under styrktrening eller om det vil gå raskere siden jeg var i ketose en god stund før ferien eller levde på lavkarbo sist uke? Noen som har noen erfaringer med dette?
Nå svarer jeg basert på egenerfaring: Overgangsplagene ved oppstart på ketose, blir mindre og mindre jo lengere du har vært i ketose/ på lavkarbo. Første gangen tror jeg at mange får ubehag, plager, slapphet osv fordi kroppen ikke husker hvordan den skal utnytte ketoner som hovedenergikilde.
Jeg følger noe som heter the metabolic diet. Dvs lavkarbo i ukene, og kontrollert "oppkarbing" i helgen. Det er selvfølgelig viktig å tilpasse dette individuelt.
For de som har spist høykarbo og begynner på denne dietten/ livsstilen, så er det en initieringsperiode på ca 12-14 dager hvor man spiser strikt lavkarbo. Dette er for å få kroppen over i fettbrenningsmodus. Når man så følger standardopplegget, vil man jo være ute av ketose når man karber opp. Jeg har testet meg med ketosestix, og har utslag dagen etter oppkarbingen (mandag). Det betyr ikke at jeg har tomme karbolager, men det betyr at kroppen bruker det fettet jeg tar inn, og da produseres det ketonstoffer. Opplegget skal altså transformere kroppen til en fettbrenningsmaskin, og med så korte kontrollerte oppkarbinger, så ødelegger ikke det fettforbrenningen. Kroppen vil tviholde litt mer på glykogenlagrene, og brenne fett som første pri, men samtidig ha glykogen på lur til når det måtte trenges. Lagrene tømmes jo i løpet av uken, og i det hele tatt går kroppen ukentlig gjennom en del forandringer som er gunstige for hormonutskillelsen, spesielt for de som trener.
Det er viktig å presisere at dette opplegget må tilpasses hver enkelt. Enkelte kan bare spise karber en dag i helgen, mens andre kanskje må hive innpå litt ekstra i løpet av uken. Vi er jo forskjellige...
Så for å svare på spørsmålet ditt. Vi er alle forskjellige. Jeg har funnet et opplegg som fungerer veldig bra for min del, og det innebærer altså at kroppen kjører på fett, men så får jeg i meg nok karber til å ha en gunstig effekt på hormonene, treningen og forbrenningen. Jeg har ikke merket forskjell på kondisjonstreningen (langturene) etter jeg begynte på denne livsstilen, noe som kan bety at fettforbrenningen er vedlikeholdt. Men jeg har merket bedre fremgang i hurtigheten og i styrken. Noe som kan bety at noe karbinntak har en gunstig effekt for min del :)
Som vanlig et rotete innlegg fra min side. Håper det er noe fornuft i det hele...
Kan du forklare hvilken gunstig effekt? ( å hormoner, trening og forbrenning?????)
Og hva som er grunntanken bak dette? Jeg har lest om dietten før, men ikke forstått bæret av hvorfor. Jeg vet imidlertid at folk er forskjellige, og det gjelder som du påpeker, å finne SIN diett.
Jeg er faktisk raskere nå og har mer eksplosivitet uten karbohydrater, nåja, 20-50, enn på høykarbo. Og så slipper jeg det største problemet jeg hadde: Veggen, og syreproblemer. Selv når oppoverbakkene er bratte som holmenkollen og lange som et vondt år, så dannes det nesten ikke syre, og det er rimelig deilig. Det tok tid, nesten 9 mnd, å presse kroppen til å kjøre på fett når hjertet går på 230 slag, men når det ikke finnes andre muligheter.... ;))
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.