A. Keyes Lipid hypotesen lever i beste velgående.
Hvor lenge den hypotesen lever, vil jeg ikke tør å si.
Overlegen sier for lite aktivitet?
En liten sjokolade gir jo rundt 250kcal. Må man løpe 30 min for å brenne opp de? Nei.
Aaargh, jeg blir så sint! De tar så feil av "høna og egget". Man blir ikke feit fordi man rører lite på seg, men man rører lite på seg fordi man blir feit! Dette gjelder i alle fall for de fleste. For de av oss som er karbohydratintolerante (aka insulinresistent), så sender jo insulinet all energien inn i fettcellene i stedet for å sende den til muskler og slikt. Man kan spise og være mett, men er trøtt og sliten fordi man sulter på cellenivå!
Det værste er at ungutten i beste fall kommer noen kilo mindre tilbake etter mye pine og med litt mer depressivt selvbilde, for deretter å ryke opp dobbelt så mye i vekt noen måneder etterpå :(
Det er ingen forskning som jeg kjenner som tilsier at man kan late seg til overvekt hvis man unngår å spise karbohydrater. Jeg tar gjerne en link hvis noen har det? Hvis ikke, les summert hva forskningen indikerer sålangt i Taubes bok...
Ja det er flere veier til Rom, men hva tror du er grunnen til at denne gutten er blitt syklig overvektig? For mye fett eller sukker? Antageligvis har han insulinresistens eller begynnende sådan. Å da foreskrive flere karbohydrater i kosten, og sitte å sulte seg ned gir en mager og ussel vei til Roma med mulig påfølgende senskader, hvis vi skal ta forskning i betraktning.
I tillegg synes det jo rart at gutten etter år på behandling der han nettop er gått "en annen vei" til Roma, gikk opp 14 KG på et år!! Og det i Spesialbehanding på senter for "Bul*****" unnskyld syklig overvekt??
Hvorfor så aggressiv? Hvorfor ikke bare godta at andre kan ha en annen mening?
Jeg kan ikke gi deg "en link" hvor det er vitenskapelig bevist at man går opp i vekt dersom man ikke mosjonerer og bare spiser lavkarbo, men du kan heller ikke gi meg "en link" som VITENSKAPELIG beviser det motsatte.
Hva vet du, eller jeg, om hva den gutten har hatt av inntak av mat? På hvilket grunnlag trekker du dine konklusjoner?
Jeg synes det er på plass med litt ydmykhet på dette forumet. Det er INGEN her som eier sannheten. La meg sitere en professor i medisin som startet sin forelesningsrekke slik :"Halvparten av det jeg kommer til å lære dere er løgn, bare så leit jeg ikke vet hvilken halvpart det er."
Jeg synes det er på tide å være litt mer ydmyk for de som mener at helsetjenesten bare kan fortsette å opptre som om den sitter på sannheten (nei jeg mener ikke deg, jeg snakker generelt).
Resulatatet av "Sannheten" (dobling av fedme for 4 åringer!) skulle normalt tilsi at over-over legene fikk føyken på dagen og jagd uta av byen. Helse er ikke relativt, helse er alfa-omega og viktigere enn noe annet i et liv. Allikevel kan de insistere uten å bli motsagt at opp er ned, fett er ut og karbohydrater er inn. Slik får vi enda en ny generasjon barn om noen år med nok en dobling av fedme.. mens vi lytter og er så forståelsesfulle til alle de "gode" mainstream metodene som igjen og igjen feiler, men som sitter i oss pga. vår trang til å skylde på oss selv.
Og den vitenskapelige sannheten er ikke bare karboydrater og "thats it". Men jeg Har lest vitenskapen, og ja jeg Påstår at jeg kan peke på sammenheng mellom karbohydrater og energiutlegg. Linken min er Gary Taubes "Good calories, bad calories", les den og kom så tilbake og si at det ikke er grunnlag for å fokusere mye, mye sterkere på hva kosthold og horomoner gjør med kroppen og desto mindre tid på å gnåle (som doktorene har gjort de siste 30 årene) at "vi må bare trene mer" for å holde oss ved helse og vekt.
Det holder ikke, vitenskapen støtter det ikke, de gjeldende teoriene, fra lipid til lav-fett til jogging er ikke svaret, så "enkelt" er det.
Hverken du eller jeg ville vært på dette forumet dersom vi ikke var åpne for å prøve det som ikke er "mainstream", men vi må også være sunt skeptiske til dette, som alt annet. For selv om du har en bok å vise til så er det ikke sikkert at det er sannheten heller? Du er skeptisk til helsevesenet og deres kostråd og det mener jeg er bra, vi SKAL være skeptiske. Men, vær litt skeptisk til lavkarbo også?? "En sannhet varer i gjennomsnitt i 20 år" :)
Ja, han kommer definitivt til å få et ødelagt selvbilde, for det legen sier er jo at "vi prøver å hjelpe deg, men du gidder røre deg og dytter innpå mat"! Spiseforstyrrelser har god gjødsling fra de folkene! Tenk om noen kunne fortelle gutten (og legen!) hvordan kroppen faktisk behandler næringsstoffene.... :nei:
Selvsagt skal vi bruke hodene våre og tenke kritisk på lavkarbo også, det er jo iallefall grunnen til at jeg forsatt kikker innom forumet her.
Men etter 10 år hvor jeg har blitt gjort narr av i vanlig helsevesen har jeg nå altså hatt mer eller mindre ett år i ketose og opplevd å omtrent få livet tilbake. På tross av legene, ernæringsekspertene og skolemedisin.
Mine utfordringer med helsevesenet er ikke over.
Min historie er slett ikke enestående blant brukerne her inne og det er derfor vi får sterke pro-lavkarbo utsagn: Vi ser andre begynne å tråkke ned en vei vi er overveldende sikre på ikke kommer til å føre til noe bra, samtidig som vi vet om en mye enklere vei til sunne og varige endringer.
Da blir man forbannet over at ennå en tenåring skal tvinges til å utvikle lav selvfølelse og livsstilssykdommer uten at det egentlig burde være nødvendig...
(Nå skal sant sies at jeg ikke aner noe som helst om hva denne familien har og ikke har gjort, og at det er naturlig av tenåringer legger på seg endel kilo i løpet av ett år uansett)
Men uansett, jeg forsetter å følge med - og leser biokjemi på fritiden :)
Trist for en 12-åring å være så overvektig. Er helt enig i at det er provoserende at de (SfSo) mener de har svaret, samtidig som resultatene er så dårlige. Får håpe dette ikke er et representativt eksempel da. Kosthold betyr ingen ting altså? Det var nytt for meg i alle fall... Hvis han har gått opp 14 kilo det siste året mens han har vært med på et prosjekt i regi av Senter for sykelig overvekt, så virker det ikke som opplegget deres er så vellykket. Jeg har gått opp det samme i løpet av et år, og det krevde en del sjokoladespising for å si det sånn... Kanskje noen skulle sende familien en mail med noen tips?
Bra innlegg du har, men nå må vi passe oss ellers kommer lynsjemobben og tar oss :D Oida synes jeg hører masse løpende føtter her......springer for livet :w00t::w00t:
Er også enig i at: ja det finnes flere veier til Rom.....
..... men hvis den veien du går stadig blir lenger og lenger og lenger og full av hindringer.... ja da er det ganske logisk for meg at da prøver man en annen vei.
Jeg også er fullstendig klar over at mange har klart å slanke seg ved andre måter enn lavkarbo. I forhold til barn synes jeg man skal være ekstra forsiktige. En voksen kan tåle å være litt sulten og yte litt ekstra på trening fordi de kan se det positive som venter i andre enden.
Jeg har sett barn som ikke blir mette. De gråter etter mer, men foreldrene har fått beskjed om å begrense maten. Noe som igjen får foreldrene til å gråte i ren frustrasjon. Et sultent barn er det heller ikke spesielt enkelt å få med på ulike aktiviteter.
Jeg vet hvordan det er å være konstant sulten, og vet hvor vondt det er. Hadde jeg ikke funnet lavkarbo hadde jeg vært sterkt overvektig i dag.
Så ja. Jeg er klar over at mange lykkes på andre måter, men når de ikke gjør det så for guds skyld i hvertfall gjør et forsøk med lavkarbo :)
Mitt poeng er vel det at vi ikke må være så bombastiske i våre holdninger og meninger. Selv om man selv har positive erfaringer med lavkarbo, så er det ikke sikkert at alle har det? Og jeg har sett litt på nettsidene til Senteret for sykelig overvektige og de forsøker faktisk å forske på hvilke faktorer som gjør at noen utvikler fedme og andre ikke. Insulinresistens er vel ikke svaret på alt her i verden?
Selvfølgelig skal vi være skeptiske i alle leire. Men nå er det jo faktisk sånn at insulinet er det eneste hormonet som kan lagre fett, og dermed er det en veldig viktig nøkkel å se hva som forårsaker at fettlagringen overstyrer fettfrigjøringen.
Mitt poeng er at jeg oppfatter det slik at i dette forumet framsettes påstander som allmenne sannheter. Når man ikke uten videre aksepterer disse sannhetene, er det ikke mye rom for alternative meninger. Formuleringene av disse allmenne sannhetene har form som kan minne om hersketeknikk. For et forum som skal være åpent for alternativ tenkning er det egentlig veldig lukket.
Her kommer nok en kontroversiell påstand fra meg:
Det synes som om enkelte på dette forumet bruker lavkarbo som en unnskyldning for ikke å være i fysisk aktivitet.
Har hittil syntes at dine innlegg har vært ganske underholdende men nå synes jeg faktisk du er ganske stygg :( Det er mange på dette forumet som av forskjellige årsaker ikke har mulighet til å være i særlig stor fysisk aktivitet. Andre derimot er med i hver måneds treningsutfordring.
Det virker som om du rett og slett går inn for å terge på deg folk og at det er eneste grunn til at du er her
Jeg trenger ingen unnskyldninger for å ikke være i fysisk aktivitet (eller, alt er jo relativt). At stort sett alt ved helsen min er bedre med lavkarbo er for meg en ubestridelig sannhet, men den er så klart empirisk. Dette er et brukerstyrt forum, dermed blir mange av sannhetene, uansett hvor relative de er, veldig personlige.
Det er vel heller den ideen om at trening i seg selv er selve nøkkelen til helse og vektkontroll man vil til livs ;). Det er ingen her som sier at det er unyttig å trene! Selvfølgelig er det ikke det! Det gir smidighet i kropp og ledd, over tid en forbedret basalforbrenning, og for mange gir det rett og slett energi og glede. Med det sagt så er det også en del av oss som synes det holder lenge med den daglige fysiske fostringa, som å gå i stedet for å ta trikken/bussen/bilen/heisen, sånne ting. Noen er også av helsemessige årsaker forhindret fra å trene/mosjonere, på grunn av sykdom eller betydelig overvekt.
Dette er jo et lavkarbo-forum, men enig i at man kan være flinkere til å skille mellom egne erfaringer, sunn fornuft og vitenskaplig dokumenterte påstander med kildehenvisninger.
Det er da ikke kontroversielt? Med så mange brukere så er det helt sikkert noen - men innen ketolyse (som jeg har vært mest aktiv under) så er det stadig nevnt at det er viktig med mosjon. Du tenker sikkert på fedonistene hehehe :)
Karissma :Innlegget ditt er et eksempel på det jeg mener. Du bruker store bokstaver og bruker skjellsord for å beskrive meg som person fordi jeg mener noe annet enn deg. Jeg er selvfølgelig klar over at ikke alle har mulighet til å være i fysisk aktivitet. Det har ikke jeg heller alltid, grunnet sykdom og medisinering. Men, dersom du leser innlegget mitt så skriver jeg ENKELTE, ikke ALLE. Og jeg skrev det som en påstand, ikke som en sannhet :)
At jeg er stygg? Å si at noen er stygg (her i betydning ufin i væremåte) er vel å bruke skjellsord? Jeg definerer det iallefall som det. Andre får ha sin definisjon....
Det var ikke min mening å gå til angrep på deg slik du kanskje føler det men jeg syntes det var litt drøyt å komme med en påstand om at ENKELTE (er fullt klar over at du skrev enkelte )bruker lavkarbo for å slippe å være i fysisk aktivitet. Da lurer jeg på hvordan du kan komme med en slik påstand. Ikke ofte jeg svarer på innlegg men denne gangen ble jeg revet litt med :)
Karissma: Bra du ble engasjert.:) Jeg skrev min påstand om at enkelte bruker lavkarbo som unnskyldning for ikke å være i fysisk aktivitet, fordi det er et generelt inntrykk jeg har. Kanskje jeg tolker folk feil, men les for eksempel innlegg nummer to i denne tråden..
Tror kanskje du mistolker en del da. Jeg er nok ikke god nok til å ordlegge meg jeg heller. Mange av oss har over tid fått høre at for å gå ned må du bare trene mer og spise mindre. For en del av oss funker ikke dette så lenge man har et høykarbokosthold. Derfor kan vi ofte f.eks: når jeg spiser lavkarbo går jeg ned i vekt selv uten å trene.
Med det mener jeg ikke at man skal la være å trene men heller det at det ikke er treningen som er utslagsgivende(eller mangel på det) for overvekt hos mange.
Når sant skal sies er jeg ingen fan av treningssentre, men koser meg heller med turer i skog og mark. Aktivitet er viktig =O)
Nelli : Det er nettopp det, både Fedon, Skaldemann og Hexeberg m.fl sier at aktivitet er viktig. Men leser man disse bøkene som fanden leser bibelen, så kan man bruke dem som en unnskydning for IKKE å være i aktivitet fordi det står at man ikke MÅ være i aktivitet for å gå ned i vekt. Det står at man BØR være i aktivitet og Hexeberg anbefalerer vel 30 minutter hver dag for den generelle helsens skyld??
Tror det står i de fleste bøkene at minst 20 minutters mosjon om dagen er anbefalt:) Om folk vil det eller ei, det får være opp til dem. Ser da ofte folk sier at noe av det som er så fint med ketolyse er at man slipper trene for å gå ned i vekt. Kan ikke komme og nekte for det her og nå, bare fordi at noen setter et kritisk lys på den delen av dietten.
Hvorfor oppfattes det at man bruker en unnskylding for det å ikke være i aktivitet? Hvis alle er enig i energiloven (som man bør være) må energien tilslutt bli brukt opp på en eller annen måte, eller lagret som fett. Det tilsier at en person som oppfattes som "lat" av treningstilhengere, enten må:
legge på seg
ha et lavt energinivå
en kombinasjon av begge
Tilsier ifølge vitenskapen at personen spiser mye karbohydrater som gir langvarig energioverskudd (pga. sultfølelse og at fettlagring et aktiv) i en ond sirkel der antall kg og inntak av mat trigger videre konsum og vekst.
Tilsier at man enten er syk, spiser lite fordi man blir langvarig mett av fett, eller at kroppen reagerer negativt på karbohydrater, insulin utskilles i store mengder som gir resistens over lang tid eller sultfølelse etter kort tid (se punkt 1).
Hvis man har god tilgang på energi har kroppen ingen egen grunn til å redusere aktivitetsnivået og så lenge man ikke går opp i vekt, kan man ikke påstå at man har valgt å være "lat".
Nå mener jeg bestemt at Skaldeman har sagt at "trening er fusk", om enn noe humoristisk. :lol: Synes ordene trening og mosjonering går litt om hverandre her. Jeg trener ikke. Det gidder jeg virkelig ikke, men mosjonere gjør jeg hver dag.
På Side2 har de en artikkel der de riktig påpeker at slike turer til England ikke hjelper i lengden. Det har de rett i, men de mener fremdeles der er fordi vi "ikke rører på oss" at vi blir overvektige..
Jeg fatter ikke hvordan fagpersoner kan sitte og si slike ting? Hva er det som feiler dem egentlig, har de absolutt ingen evne til å ta til seg noe fra forskning som motbeviser det de blir sitert på i slike artikler??
Så leiren i England varer bare to uker altså. Hva er det de skal oppnå på den tiden da tro? Å "inspirere" folk? Hadde leiren enda vart i et par måneder, så kunne det jo være et poeng. Hvis opplegget var bra altså. Dette høres mest ut som å kaste penger ut av vinduet...
Men det er vel en av årsakene, er det ikke? Et mer stillesittende liv, samt kostholdet? Jeg kan egentlig ikke helt skjønne de sterke reaksjonene på denne artikkelen som prøver å få fokus på at aktivitet og lek er viktig? Selvfølgelig bør man jo også ha et fokus på kostholdet, og jeg skjønner veldig godt poenget ditt at barns fedme i stor grad kommer av et kostholdt basert på karbohydrater.
I vårt samfunn i dag er det skremmende å se hvordan enkelte barn passivt leker med pc, tv-spill etc. I timesvis. Dette går utover helse, både fedme, motorikk og annet. Om man gjennom ulike prosjekt kan få til samlinger, leir etc hvor man leker og gir barna mulighet til å lære hvordan man kan leke fysisk er vel det bra?
:enig:
Synes du utrrykker deg bra her!
Er selv ny på forumet, men er ganske forfjamset over den arrogante holdningen flere her inne ser ut til å ha. Som at de som ikke ser på lavkarbo som løsningen på fedmeepidemien ikke har peiling. Flere sarkastiske kommentarer som hentyder til en felles oppfatning om at "helsevesenet ikke har peiling, men det har vi"... Støtter Cron i at ydmykhet hadde vært på sin plass, også for dem som mener lavkarbo er Sannheten. Det er fremdeles slik at forskningen ikke VET alt, og at derfor ikke finnes EN sannhet.
Senter for sykelig overvekt har faktisk hjulpet ganske mange også. Og ettersom flere studier viser tilnærmet lik vektnedgang mellom lowfat- og lowcarbdietter etter et år, synes jeg man skal være ydmyke i forhold til at andre kan velge andre løsninger enn lavkarbo. De er ikke nødvendigvis feilopplyste eller "dumme" av den grunn. Og hvordan vet dere at denne fete ungdommen har insulinresistens? Det finnes da flere årsaker til sykelig overvekt, vel?
Og ja, jeg støtter Cron i observasjonen om at det kan se ut til at lavkarbodietten blir en slags unnskyldning for NOEN i at trening ikke er nødvendig. Ikke alle KAN trene. Men de aller fleste kan dette, noen med mer tilrettelegging enn andre. Og da bør de gjøre det! Det er, i motsetning til debatten lowcarb-lowfat, svært lite motstridende resultater i forskningen om effekter av trening. En bør med andre ord være mye nærmere en konklusjon om at trening er viktig for en overordnet god helse, enn at lavkarbo er det...
Mosjonering er bedre enn ingenting. Men i de fleste forskningsrapportene er faktisk TRENING det som trekkes frem. (Og da aller helst høyintensiv intervalltrening) (Flere gode artikler å finne [URL="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=high intensity interval exercise AND pubmed pmc local[sb] AND loprovpmc[sb]"]her[/URL])
Reagerer også på utsagnet om at insulin er det eneste hormonet som kan lagre fett. Synes dette er en grov forenkling av endokrinologien. Det er langt flere hormoner involvert enn insulin, men det blir en annen debatt som jeg ikke skal "kuppe" tråden med her. Poenget er vel at en bør være forsiktig med å være såpass arrogant i slike debatter.
Pityriasis: Mulig det er en forenkling, men hvilke andre hormoner enn insulin er det som transporterer sukker inn i cellene, og dermed er et direkte fettlagrende hormon?
Jeg sier ikke at du har feil i det du skriver, altså. Jeg er enig i at det er viktig å bevege seg om man kan. Men jeg prøvde meg ikke på noen avansert forklaring heller. Insulin er så vidt meg bekjent det eneste hypoglykemiske hormonet i kroppen, og er i så måte den største nøkkelen når det kommer til fettlagring. Som glukagon er det viktigste hormonet i forhold til fettfrigjøring.
Veldig mange her kjenner seg godt igjen i tjukkasungdommen, men vi VET jo ikke (som poengtert tidligere i tråden) at denne gutten er insulinresistent. Dog vil man vel si at etter ett år med stor vektøkning til tross for knallhard diett tyder på det, og at det er verdt å prøve en ketogen diett er hevet over enhver tvil: DET vet vi her inne bedre enn helsevesenet basert på våre egne erfaringer.
Andre årsaker til sykelig overvekt? Sykelig overvekt er ikke årsaken, det er ett av mange symptomer, sånn som "høyt kolesterol". Tenk deg: hver gang du ser et hus som brenner ser du en brannbil på gata. Aha! Brannbiler fører til husbranner!
Trening er viktig, det er vi enige om - vi er laget for å "løpe i skogen", men viktigst, neppe.
Kult! Har du noen linker til mer teknisk informasjon om hvilke andre hormoner som i stor grad stopper fettforbrenning og stimulerer fettlagring?
Syns ikke det er så rart jeg, at de som har prøvd tren mer spis mindre i lang tid uten å merke annet enn at man blir mer sliten og mer sulten, blir oppgitt når de ser en artikkel der en 12-åring blir presset igjennom den samme løypa.
Når man i tillegg opplever at alt løsner ved forholdsvis enkel omlegging av kostholdet, uten at man trener mer eller spiser mindre er det ikke så vanskelig å forstå at man ønsker at 12-åringen skal få den muligheten/kunnskapen som man selv ikke fikk.
De fleste jeg har pratet med har møtt på disse legene som kan alt i helsevesenet, jeg personlig har møtt også annet helsepersonell som kan gjerne mer enn legene... Og da blir man litt opprørt når man møter på uttalelser som man opplever ligger i samme kategori, nemlig helt feil konklusjoner (subjektivt sett) uttalt som en universell sannhet. Man skal ha litt ryggrad og være relativt frisk for å være syk har jeg funnet ut.
Når det gjelder trening så er det sikkert enkelte - eller kanskje ganske mange - som er som meg som rett og slett ikke orker å trene/mosjonere på et høykarbokosthold, men som faktisk får energi til å trene/mosjonere når man starter på lavkarbo. Eller hva med de som faktisk ikke KAN trene aktivt?
Det er sikkert mange veier til Rom, men det er da en grunn til at vi alle er her - nemlig at tren mer spis mindre ikke har virket etter hensikten for mange av oss og vi leter etter eller har funnet en litt annen vei dit.
Og det er da vel lov til å bli engasjert OG vise det? Eller skal dette være et forum hvor man veier sine ord nøye før man poster og for enhver pris skal unngå å skrive noe som kan oppfattes som støtende for noen? Jeg personlig er ikke på et lavkarboforum for å lese om hvor fortreffelig Grethe Roede sin diett er eller at jeg ikke kan gå ned en kilo uten å trene så svetten siler... At noen kan bli litt religiøs i sin overbevisning om at lavkarbo er den ultimate veien kan jeg i grunnen leve helt fint med. Det har jeg full forståelse for når man plutselig finner noe som VIRKER når man har vært plaget i flere år.
Altså.. Når man må gi 3-åringer klær i str xxl er det vel helst ikke aktivitetsnivået det er noe galt med? Jeg vet ikke om en eneste 3-åring som klarer å holde seg i ro, det være seg foran en tv eller en data.
Og de 3-åringer som er i så lite aktivitet, hvor mye aktivitet har foreldrene?
Når det gjelder lengden på dette oppholdet i England vil jeg tro det foregår et intensivt kurs og innføring i både øvelser de overvektige kan gjøre, og ikke minst hvordan de gjør dem riktig.
Det samme gjelder da etter all sannsynlighet matlaging. Så lenge familien er med på dette, vil de faktisk på et solid input, forslag til hvordna ting kan gjøres, og ting som kanskje ikke er tenkt over så nøye og som likevel kan bidra til økt vekt.
Videre vil jo kursing og input føre til at man kanskje tenker litt mer over hva man gjør og ikke minst hvorfor man gjør det.
Selv om senter for sykelig overvekt kanskje feiler med noen, så hjelper de nok også veldig mange.
Mye har såklart med innstilling å gjøre, og ikke minst viljestyrke: hvor enkelt er det f.eks å stå i mot når poden på 11 gråter og vil ha mer mat fordi han er SULTEN?
De fleste av oss her inne vet hvor lett det er å sprekke når man går på en kur der ikke resultatene vises med det første, eller kuren blir for vanskelig.
Det er hardt å skulle slanke seg, ikke bare fysisk men også psykisk. Om et støtteapparat feiler på det ene området kan det vel likevel hende at det kan trå til og lykkes på det andre?
Det ER kun èn måte man kan slanke seg på, uansett metode.
Og det er faktisk mindre inn enn hva man klarer å forbrenne.
Å si at en annen person oppfører seg stygt, eller at vedkommende bevisst går inn for å terge på seg andre er vel så nært "skjellsord" som man kan komme..
Syns det er forfriskende og sunt med mer åpen dialog, og cron's innlegg holdt seg absolutt innenfor det man i en normal meningsutveksling mellom voksne mennesker bør tolerere.. (kanskje noen som følte seg veldig truffet - det er en annen sak:cool:)
Nu har jeg lest dette, samt artikkelen på NRK rimelig nøye. I NRKartikkelen hevdes det at manglende bevegelse hos barn og unge er årsagen til fedme i samme gruppe. Dokkumentasjon mangler.
I noen av innleggene her påstås det at insulin er årsaken til fedme, dokumentasjon mangler.
Problemet er vel mangesidig. Dette kan dokumenteres:
Barn og unge beveger seg vesentlig mindre i dag enn for 20,30 og 40 år .
siden.
Barn har også endret næringsinntaket vesentligt i samme periode.
Norges mest solgte kolonialartikkel er Pizza Grandiosa. Uansett syn på sundt kosthold, er den ikke karakterisert som "slankemat"
Her må betydelig mere forskning inn på feltet, for å kunne trekke noen som helst konklusjoner, men:
Forutsetter vi termodynamikken lover, så må en kalori inn i kroppen, komme ut som en kalori.
Forutsetter vi at høy egenproduksjon av insulin fører til økt fettlagring, bør man kanskje velge 2 veier:
a) Spise mat med laver GI/GB
b) Øke morsjonsdosene for å minske insulinresistens og øke muskelaturens toleranse og behov for glucose.
Her er helt klart flere veier til ROM. Felles er at man må forandre på levesettet som fører til fedme.
Nå har ikke jeg lest hele tråden her, så vet ikke om det er sagt tidligere, men han der kostholdseksperten som var på dagbladet i går skrev noe interessant i ett av sine svar:
Nemlig det at mange tror nøkkelen til ett slankt liv ligger i mindre mat og mer bevegelse. Så ligger de på 1200 kalorier om dagen og trener hardt hver dag. Går ikke ned ett gram. Straks de får beskjed om å spise mer og bevege seg litt mindre begynner vekta å røre på seg ;)
Det er vel gjerne slik det skjer med mange. De er noen få kilo overvektig, skal slanke seg og begynner å trene hardt med lite mat. Eller bare lite mat generelt. Så baller det på seg. Kosthold er 90% av vektreguleringa. Trening er de resterende 10%.
Jeg foreslår at flere her som sier seg opptatt av hva vitenskapen faktisk indikerer enten kjøper Gary Taubes bok "good calories, bad calories" (fåes for en hundrelapp) eller ihvertfall studerer nøye Taubes leksjoner rundt hans 5års- 500 siders - 60 sider peer-reviewed referanser - siste 150 årene- forskning på nettopp trening, fedme, kosthold.
ps: i tillegg til alle mer eller mindre korrekte effekter av trening, glemmer ofte treningsentusiaster å nevne en' ting; at fysisk aktivitet = økt appetitt.
Ja, den boka står på lista mi. Og Sofie Hexeberg sin bok. Og skal se det intervjuet i ettermiddag. Takk for link!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.