< Tilbake til oversikten

Hvordan få salat til å holde seg lenge? (altså salathoder o.l.)

TrillTrall sa for siden:

Har tenkt på å kjøpe en del blomkål og brokkoli om jeg kommer over et tilbud, forvelle og putte i fryseren, det går nemlig mye av det hos oss og mye av blomkålen man får i butikken er begredelige saker...

Men hva med salatblader? Hvordan får man disse til å holde seg lenge? Som f.eks. hjertesalat - vi rekker bare akkurat å spise opp de to hodene som er i pakken før de begynner å bli slappe. Hadde vært artig å så salat selv til neste sommer (det er vel for sent nå?), men hvordan rekke å bruke det før det blir dårlig???

Rin sa for siden:

Sliter med det samme - får det ikke til å holde seg bra selv om jeg oppbevarer pakket etter alle kunstens regler. "Løste" problemet ved å konvertere til kinakål, som har litt lengre levetid i kjøleskapet. :rolleyes:

Trulte67 sa for siden:

Du sår nye frø med jevne mellomrom, så du får fersk salat på forskjellige tidspunkt hele sommeren. Mener det tipset står bak på issalat-frøposene.
Men ellers har jeg ingen tips for resten av året...

Kanutten sa for siden:

Kutte av bunnen på kålen og sett kålen i ei lita skål med vann. Da holder den lenge!

Georgine sa for siden:

Slapp salat kan du legge i vann i en halvtime før du skal spise den, da er den sprek igjen.

Hannepaalandet sa for siden:

Vet at med f.eks frisk mynte så kan man legge den i en pose med litt vann og knyte igjen posen - da holder den seg lenge!
Vet ikke om det funker på andre typer urter og salater, men det kan jo være verdt å prøve :)

Carisma sa for siden:

Kutt den opp og legg i en bolle med rist i bunnen. Tupperware har hvertfall en variant.

TrillTrall sa for siden:

En halvtime før jeg skal spise er jeg ikke hjemme ennå! :D Salaten mekkes mens hovedretten putrer ferdig i stekeovnen eller i panna den og det går som regel ganske så fort. :) I alle fall når man slipper å vente på at risen eller potetene skal kokes ferdig. :ja:

TrillTrall sa for siden:

Takker for masse gode forslag som skal testes ut! :)

arkine sa for siden:

ta vann i salatposen ,, tøm ut vannet , da blir det fukt i posen, salaten holder seg sprø og fin,,men ikke skjær den opp før du skal bruke den,,kan gjøres med all grønnsalat

om salaten er slapp ,og den skal brukes med en gang,,, skjær den opp legg den i en bolle , fyll den med vann ,, hell av vannet ,,, så er salaten sprø og fin og klar når du har kuttet opp det andre du skal ha i,,, trenger ikke vente en halvtime,

Anne sa for siden:

:ja: Tupperware er suverent til dette. Den med rist er kjempefin. For da renner kondensen ned under rista og salaten slipper å ligge i vann å råtne. Samtidig er det nok fukt i boksen til at salaten holder seg godt.

Du behøver ikke kutte den opp., men kutt gjerne av den nederste stilkbiten. Da kan du enten plukke ett og et blad eller skjære litt salat når du vil ha. Vet ikke hvor lenge den holder, men godt over en uke og da antar jeg du har spist den opp?

For jeg antar at du ikke mente å oppbevare den utover høsten?
Det er ikke like nødvendig som med grønnsaker, for det er god salat hele året nå...Ikke store prisforskjellen heller, syns jeg.

Lykke til

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.