< Tilbake til oversikten

Ketonstix og vann

Snorkfrøken__ sa for siden:

Jeg har fått utslag på ketonstix helt siden jeg begynte på lavkarbokur. De siste dagene har jeg øket mengden med vann og vekta går nedover. Men ketonstixenene viser at jeg ikke er i ketose.
Jeg er litt for opphengt i ketonstixene... Er det noen som har opplevd lignende?

Kitt sa for siden:

Du er nok i ketose, urinen er bare såpass utvannet at verdiene er for lave til å spores av stixene!:eek:
Neida, det er flott at du drikker mye og at vekta går nedover!;)

Ikke heng deg opp i stixene, de viser bare hva som kan finnes i urinen, ikke hva som skjer i kroppen din!:p

Og husk at stixene bare gir helt korrekt utslag om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid! Så MÅ du måle, gjør det på riktig tidspunkt!:D

Takk for svar.
Da roer jeg meg med det du sier, høres jo logisk ut;)

Kitt sa for siden:

Flott!:D
Dersom du vet du gjør det meste riktig og vekten går rett vei, er det jo ingen grunn til panikk pga noen små pinner med litt farge på!;)

Godt sagt, jeg er endelig på rett vei nå:)

paprika sa for siden:

Jeg trodde man skulle måle på morgenurinen? Hvorfor kvelden?

Gracella sa for siden:

Fordi du på morgenen har vært i faste en 8-10-12 timer og da kan du f.eks være tom for ketoner (kroppen har brukt alt til energi) eller kroppen din kan ha produsert ketoner pga lite tilgang på karbohydrater - selv om du ikke er i ketose... mye rart som kan skje her, altså :confused:.

Ca to timer etter dagens siste måltid (og ingen flere karber den dagen) så er det mest sannsynlig å påvise at du har (kostholdsinnduserte) ketoner i urinen - men selv dette sier ingenting om du er i ketose/fettforbrenningsmodus.
Hvis du ellers har gjort alt riktig, så kan du imidlertidig sterkt gå ut i fra at du er i ketose :)

Kitt sa for siden:

Dette sier dr. Torkil om saken:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.