< Tilbake til oversikten

Lav c peptid?

kamp sa for siden:

Fikk noen svar på noen blodprøver jeg tok (fastende) som jeg ikke forstår (og lege er på ferie).

S-Insulin <2.0 (Ref 6-27.00)
S Ins C peptid 0,14 (Ref 0,30-2,40)

Hva kan det bety?

Carisma sa for siden:

Hvis du googler "referanser c-peptid" så pleier det å komme opp gode forklarende sider

kamp sa for siden:

Det står "selvpåført hypoglykemi" men jeg har ikke tatt insulin sprøyter..

Kitt sa for siden:

Dette står det på Fürst sine sider:
Tolkning: C-peptid har lengre halveringstid enn insulin så måling av C-peptid gir et godt uttrykk for sekresjonen av insulin fra pankreas. Konsentrasjonen varierer i takt med insulinkonsentrasjonen som igjen er en følge av glukosenivået i blodet. Analysen påvirkes ikke av eventuelt nærvær av insulin-antistoffer. Høye verdier sees ved: Insulinom, insulinresistens, type 2 diabetes mellitus, hyperglykemi, nyresvikt, adipositas. Lave verdier sees ved: Injeksjon av insulin (selvpåført hypoglykemi).

Jeg tenker du må lese det som står om høye verdier med motsatt fortegn i stede for å henge deg opp i det som står om lave verdier! Altså at siden du har ekstra lavt glukose-/insulin-nivå i blodet, blir også c- peptid- verdien veldig lav!
Du er jo i en slags ekstrem- situasjon pga sykdom og diett og vil nok derfor ikke ligge innenfor normalområdet, uten at det har noen negativ betydning for deg!

kamp sa for siden:

Prøver å forstå men forstår ikke :( Blodsukker er nemlig normalt.

Kitt sa for siden:

Kroppen holder selv blodsukkeret normalt:D ellers ville mye i kroppen gå i stå!:eek:

Men kroppen pøser ikke ut insulin uten at det trengs. Dersom kroppen selv må danne glukose av proteiner, vil den jo ikke behøve å regulere det blodsukkeret med insulin!

"....måling av C-peptid gir et godt uttrykk for sekresjonen av insulin fra pankreas..." Lav insulin- utskilling gir lav c- peptid! Uavhengig av hva blodsukkeret er. C- peptid bryr seg bare om insulin. Derfor kan feks insulinresistens måles vha c- peptid før man får unormale blodsukkerverdier(dia2).

Ble det klarere nå?:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.