før jeg startet med ketolyse bestilte jeg meg noen rå sjokolader fra www.consciouschocolate.co.uk/. jeg er veeeldig glad i sjokolade, og da jeg hørte om disse rå/veganske/sukkerfrie sjokoladene måtte jeg bare slå til. i tilegg er de proppet med andre ting som skal være bra for skrotten, som maca, carob, alger m.m :) innholdsfortegnelsen er: kakao (60%), kakaosmør, agave nektar, kakopulver, kokossmør, carob (+hva baren er smaksatt med, i mitt tilfelle i dag: maca, alger, vanilje, kanel og himalaya salt)
da jeg ble oppringt av jobben med spørsmål om jeg kunne ta vakta for en som er syk, tok jeg med meg en av disse sjokoladene siden jeg syntes fryktelig synd på meg selv... jeg er blitt veldig gira på ketolyse siden jeg startet med det, og skulle prøve å regne ut hvor mye karbohydrater det er i en sjokolade. jeg kom over dette forumet: www.lowcarbfriends.com/bbs/main-lowcarb-lobby/540620-fawn-agave-nectar.html hvor de linket til denne websiden: www.living-foods.com/articles/agave.html . GULP:confused: jeg regnet med at agave nektar (som sjokoladen er søtet med) var OK siden det har naturlig lav GI. jeg har vært veldig flink og bruker ikke noe kunstig søtning i kostholdet mitt, så kanskje det er lov å kose seg med en sånn sjokolade i ny og ne? selve sjokoladen er jo fet som bare det, så kanskje det veier opp mot at det er brukt agave nektar som søtning :D godt er det ihvertfall! (og jeg falt ikke ut at ketose da jeg spiste litt sjokolade på søndag)
Fant du noe sted på nettsidene hvor mange karbohydrater disse sjokoladene inneholder? Eller står det på forpakningene? Lurer på om det er jeg som ser dårlig :)
Ja, det var det de diskuterte i forumet jeg linket til. Og at selv for de som ikke spiser lavkarbo/ketolyse så er agavenektar ikke så bra som det blir markedsført som. Kjipt. Men jeg lurer på hvor mye agavenektar de har brukt i disse sjokoladene, ettersom jeg ikke kom ut av ketolyse på søndag da jeg spiste det.
Har du sett på Sjokoladeprinsen's sjokolade? De har med sukker (agavenekter) og uten sukker. Jeg er på jobb og kan ikke huske karb innhold, men hvis jeg husker riktig er det ikke så galt. (den sukkerfri typen) Smaker sinssykt godt så jeg bruker den når jeg skal ha litt ekstra kos med kaffen. MEN, jeg spiser bare et par ruter, det holder for meg. Ellers er det de her som har vært litt forsket på in andre tråder:
"Belgian Chocolate extra Dark 72% Cacao" fra Cavalier : 5.5 gr karbs/100 gr.
Det er også en til som jeg bruker men husker ikke navnet, det er en veldig mørk sjokolade men det er brukt Malitol (SP?) for de som er omfintlig for det. Men som sagt, jeg spiser bare 2-3 ruter og har ingen problem med magen. Holder meg i ketose også...
"Mjølk choklad" fra Cloetta : 13 gr karbs / 100 gr
takk for tips, Debz! jeg er ikke så veldig sugen på søtt, men det er fint å vite hvilke alternativer som er "lovlig"
jeg har fått svar av Conscious Chocolate :)
"So glad you have been enjoying our chocolate! We don't post the nutritional analysis on the website as we feel that these are often misleading and that our ingredients speak for themselves. I am attaching the plain bar test for you as this is the basis of the whole range. I hope this helps. With kindest regards, Emma"
Ifølge det skjemaet hun sendte meg inneholder sjokoladen 40.1g karbo pr 100g. Sukker (glukose) er hele 23.5g per 100g. :eek: De sjokoladene med tørket frukt/nøtter vil naturligvis ha høyere karboinnhold... Jaja. Jeg skal være flink og bare spise en liten rute bare hvis jeg ABSOLUTT må. Sjokoladen er ihvertfall nydelig!
Du skal være litt forsiktig med cavalier også, da den inneholder maltitol som søtning (de aller fleste sukkerfrie gjør det). Maltitol er et sukkeralkohol, men har ganske høy GI og noen vil oppleve at blodsukkeret stiger når man spiser dette. Da trigges jo søtsuget igjen, og mange faller ut av ketose. Men, litt innimellom kan jo være lov.
Av andre typer kan nevnes sjokoladen fra sukkerfritt.no
De søter også med bl.a. maltitol. Det er også mange som opplever magesmerter og diare når de spiser maltitol. Det gjør ikke jeg heldigvis:D
Se ellers denne tråden om søtning: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4246
Her ser du at erythrol (sukrin) og mannitol er de eneste med GI=0
Ellers, aspartam som f.eks. brukes i lett-brus, lett-saft og lett-syltetøy osv skal ikke virke inn på vektnedgangen, men det er jo veldig individuelt. Dersom du vet at du tåler aspartam godt (selv om det jo er veldig omstridt hvor heldig det er) så er Stella sjokoladen et godt alternativ: www.nci.no/?side=produkt&kategori=36
(den førte imidlertid til at jeg ble sittende på toalettet hele kvelden og neste dag....:() Jeg fant denne på Helgø Matsenter og Dropsen i Stavanger. Vet ikke om det er lignende butikker nær deg?
For øvrig vil jeg anbefale å lage din egen sjokolade hvis du absolutt må ha det:) Enten med Cocosa (kjøpes på helsekost, er kokosolje) og kakao, nøtter og sukrin eller splenda, eller med kakaosmør, kakao og det du vil ha i. (vanilje, chili, kanel, nøtter, kaffe osv) Da vet du akkurat hva som er i!:D
Hei hopp. Når det gjelder cavaliersjokoladen så har jeg funnet den på helsekosten i sarpsborg der jeg bor. Men nå er jeg hjemme hos mamma i honningsvåg og var på rema og lette etter cloetta.. Den hadde de ikke, men de hadde cavalier!? :D Så kanskje det er flere rema`er rundtomkring som har tatt den inn, eller kan ta den inn. :)
Sjokoladeprinsens sjokolade skal jo være laget av råkakao, som den du nevner, så sånn sett er den et godt alternativ, og maltitol -enn hvor ubehagelig effekten kan være med et noe betydelig inntak, så er det ikke kunstig i ordets rette forstand ;)
Ellers synes jeg det er skikkelig godt å lage egen sjokolade av Black and Greens 85% eller Max Havelaar 86% (fåes kjøpt på Deli de Luca og noen velassorterte butikker som f.eks Meny), cocosa og hakkede nøtter, alt smeltes i vannbad, blandes sammen og helles over i isterningformer e.l. Jeg har bare gjort det én gang for lenge siden, ettersom råvarene er relativt dyre, men gud, så godt! Det er forsåvidt sukker i disse sjokoladene, men det er forsvinnende lite, og kakao har også kh i seg selv, men de er langsomme. Og de sjokoladene jeg nevner har rårørssukker, enn om det ikke gjør noen forskjell for blodsukkeret så blir det ikke like ekkelt-søtt som med raffinert sukker.
Man kan sikkert bruke en billigere mørk sjokolade, som f.eks Freia Premium, men etter å ha smakt økologisk kvalitetssjokolade, så synes jeg den blir ganske pappaktig i sammenligning.
hvordan var prisen på rema i forhold til på helsekost? Jeg har foresten og funnet cavalier og sukkerfritt sine, samt DeBron og tante pose sukkertøy på et utsalg av gårdsmat. Helt fantastisk!
Hei! Jeg har nettopp vært å kjøpt en sjokolade fra Cavalier som heter
"Belgian chocolate extra dark, cacao 72 %".
I innholdsfortegnelsen står det at den inneholder 27,5 g karbohydrater pr 100 g. Hvor har dere det fra at det bare er 5,5 gr karbs/100 gr?
Hvis du leser litt rundt på forumet og googler litt så finner du at sukkeralkoholer stort sett kan trekkes fra det totale innholdet av kh. Cavaliersjokolade har følgende næringsinnhold:46,1 g kh/100g, herav maltitol/lactitol 42,2g/100g
Det betyr i utgangspunktet at netto kh er 46,1-42,2=3,9 g/100g
MEN du skal likevel være litt forsiktig med sukkeralkoholer, da det er mange som reagerer på dem. Spesielt maltitol. Se ellers en ganske bra tråd om emnet: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464
Jeg vil heller anbefale å lage din egen sjokolade. Da har du full kontroll på innholdet og kan variere masse! Finnes utrolig mange gode oppskrifter på nettet, jeg tenkte å ta en skikkelig konfekt-lage-fredag i kveld!:D
Jeg har fått mine varer i posten! 6 forskjellige tror jeg :p står lite om karboinnhold, men på to av de sto det noe. Jeg kan skrive det her i morgen hvis noen lurer. Var litt høyt nivå egentlig :/
Jeg kjenner ikke til de sjokoladene, men vil bare si at jeg fant 90% mørk sjokolade i sverige i helga, og den tar jeg meg en liten bit av hvis søthungeren tar helt overhånd - som nå:o
Det er visst altfor høyt karbo innhold i Conscious sjokoladene til at det er "lovlig", ihvertfall for meg som skal holde meg under 15karbo pr dag. MEN, sjokoladene er fantastisk gode, og når jeg har maten litt mer under kontroll kommer dette garantert til å bli min lille godtekos :) Heller conscious sjokolade enn freia melkesjokolade eller slankemelkesjokolade med ekkel søtningsbismak...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.