< Tilbake til oversikten

Hurra for Solen

luringen sa for siden:

Herreguuuud! Er vel like før de forteller oss at GULERØTTER er sundt og nå da!!:D

Aline sa for siden:

:eek: er gulrøtter sunt?????? nei fysjameienda!!!

;)

Summer sa for siden:

ler

Ja, men jeg holder en knapp på at det er solbrenthet som gir kreft, og at mineraloljer i solkrem har en sterkt medvirkende rolle. :)

For mye og for lite av et gode..........................................

mofe sa for siden:

:ja:

--

Forresten - kom på nå, hvis man skal til Syden/evt. har lyst til å bli brun på sommeren - så er det lurt triks å spise masse gulrøtter, evt. a-vitamin (er det ikke det som er så mye av i gulrøtter?) - for da er det noe lurt som skjer med huden slik at man blir raskere brun og holde på brunfargen :) Søskenbarnet mitt spiste 2 gulrøtter hver dag de to ukene før hun reiste - og hun ble kjempefin og brun!! :)

For atte nemlig tenk! :rolleyes:

friflex sa for siden:

Øhh... dette hadde jeg ikke fått med meg:confused:

Er det mineraloljer i solkrem som dere mener er skadelige? Fortell...

Jeg har heldigvis veldig sterk hud, så blir ikke solbrent sann helt uten videre. Men når jeg var yngre brukte alltid moren min og mase om at jeg skulle ha på meg denne klissete solkremen som jeg virkelig ikke liker. Håper Lise har en fin unnskyldning på lager til meg nå:D

luringen sa for siden:

For mye av det gode er ganske herlig...sukk! Faktisk veldig nedvurdert det der...hihi:D

Anne sa for siden:

Det er fordi man blir så lykkelig av å være ute å kose seg det:D ...og kanskje litt andre ting også...:p

Huldr sa for siden:

Her jeg sitter og fryser begynner jeg plutselig å lengte så INDERLIG til sol og varme...! Godt å tenke på at det bare blir lysere og lysere og at våren ikke er altfor langt unna.... drømme :rolleyes:

Summer sa for siden:

Javisst her kommer det en: ;)

Mineraloljer, parafin (parrafinnum Liquidum, parrafinnum solidum osv i ulike varianter) parafinwax, og glycerin (finnes både syntetisk og naturlig, men i billige produkter er det den syntetiske som brukes).

Disse stoffene er billige for industrien å bruke og gir billige produkter, molekylene er for store for huden vår (større enn planteoljer som er bra for oss) og etter en tid ødelegger den hudbarrieren og trenger ned likevel,- og gjør ikke akkurat de gode tingene som planteoljer gjør....:rolleyes:

Det finnes naturlige alternativer da.... ;) Beskyttelse i solen er vel viktig, men så lenge du ikke blir brent, så er det ingen grunn til å få panikk...;)

Jeg pleier å smøre meg med ren aloeveragele og jojobaolje som begge har naturlig solfilter i seg (tilsvarende solfaktor 4) som i tillgg gir god fuktighet.
Jeg har også gjort dette under sydensolen, og ble da ikke brent (over en 14 dagersperiode). Mens jeg ellers i min solkremkarriere har blitt brent,- så jeg er fornøyd med det alternativet jeg har funnet...;)

(i tillegg er det lurt å styre unna alt som slutter på paraben (metylparaben, ethylparaben osv). Det er ok dersom de står som site ingrediens på listen, men står de lengre oppe, så er det uakseptable mengder for helsen vår...;) )

Huldr sa for siden:

Veldig bra og informativt innlegg, Lise! :ja:

Et alternativ er å kjøpe solprodukter på helsekosten - f eks Sun fra Lavera. Den har ikke disse stoffene i seg, og heller ikke kjemiske solfiltre som kan skade oss (de trenger inn gjennom huden og lagres i leveren, spesielt hos små barn! :eek: ). Lavera har 100% mineralsk beskyttelse, dvs ikke mineraloljer, men titan- og sinkoksider. Helt ufarlig - og man blir ikke hvit av det heller slik man gjorde før.

Å ta omega 3 er veldig lurt for å forberede seg på soling (også).

Bruker dere det samme på Poden, Lise? Altså aloe vera og jojobaolje?

Summer sa for siden:

Ja, smørning fra innsiden er lurt! :ja:

Jeg har brukt litt om en annen på poden. For det meste har jeg bare smurt han med aloevera, men jeg har også brukt en solkrem med alovera som basis og bare naturlige stoffer i på ham (sånn hvis vi drar på stranden midt på dagen,- men ikke på ettermiddagsstrand eller om vi er andre steder).

friflex sa for siden:

Hvilken faktor er det på de naturlige alternativene da Scilla? Kommer de i flere varianter?

Takk for god forklaring Lise! :snill:

Huldr sa for siden:

Ja, men det laveste er 10... :cool: (= bleiking med solbriller)

friflex sa for siden:

Ok, med det kan være greit med 10 om man feks skal på brevandring om sommeren og slikt. Ellers slipper jeg stort sett krem heldigvis:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.