< Tilbake til oversikten

Det svartnar/svimlar for meg! (HJELP!)

Konkelimonke sa for siden:

Den siste veka har det nesten kvar gong eg har reist meg litt for fort opp frå sofaen eller golvet (ja, eg sit ein del på golvet:p) svimla for meg. Altså, sånn det svartnar for augene, pip i øyrene og eg vert svimmel...

Kva kan det vera?
Jernmangel???
Eitt eller anna anna eg manglar?
(kondis.... haha)

Men, det skremmer meg litt at eg opplever det så ofte......
kan det ha noko med blodsukker og gjera?

HJELP!

TrillTrall sa for siden:

Er ikke det typisk når man har lav blodprosent da? Ta deg en tur til legen og få det målt og ikke bare mål blodprosenten (stikk i fingeren), men få sjekket jernlageret også (nål i armen).

æææ....... Eg har verdas største nålskrekk........ eg grin som ein stukken gris, bokstavleg talt.....:(

Men om det vedvarer, så skal eg absolutt sjekka ja....... er skikkelig ubehagleg å måtte halda meg fast i næraste person eller vegg når eg reiser meg opp.....

Gracella sa for siden:

Jeg var også slik en lang stund etter at jeg begynte på ketolyse.
Min løsning var å ikke reise meg fort opp, hehe.

Jeg vet ærlig talt ikke når det gikk over. Blodprosenten min har vært fin hele tiden (er blodgiver).

Kanutten sa for siden:

Eller blodtrykksfall... Da kan det svimle når du reiser deg brått..

Reiste liksågodt til legen med ein gong eg, får å få det ut av verda. Ho meinte det kunne vera blodtrykksfall, slik du seier Kanutten. Eg har i utgangspunktet blodtrykk nederst på normalskalaen, så då kan det godt vera at eg får veldig lavt blodtrykk når eg reiser meg fort.

Uansett, dei tappa blod i tre glas og skal likevel sjekka ut diverse diverse...
Jern, diverse mineraler (magnesium, kalsium bla bla), sukker og masse anna eg ikkje fekk med meg...! Hehe!

Dei stakk meg òg i fingen og blodprosenten var heilt fin :)

Så eg får vel berre reisa meg opp roleg, a la Gracella ;)

Takkar for svar jenter!!! :D

Vettel sa for siden:

Drikk masse vann. Det kan hjelpe. Jeg har også lavt blodtrykk til vanlig, men drikker jeg lite blir det enda verre.

Hmm... skal tenkja på det, Vettel!
Er kanskje ikkje like flink med vatnet kvar dag... :o
Satsar på at alt er ok med prøvane likevel!
Så skal eg reisa meg sakte opp, OG drikka mykje :D

Echo sa for siden:

Tipper også på blodtrykksfall. Jeg har fått lavere blodtrykk etter at jeg begynte med ketogen kost (hadde ikke gått ned noen kilo når det skjedde). Jeg har lavt blodtrykk i utgangspunktet så det er litt plagsomt med de symptomene du nevner.

vimsen85 sa for siden:

Eg hadde det mykje sånn før i tida. Og da hadde eg lavt blodtrykk. Kanskje du må peise med på salt :P Sjekka ikkje legen blodtrykket?

Kitt sa for siden:

Typiske symptomer på hydrostatisk blodtrykksfall, ja!:ja:
Dingsen i øret som regulerer blodtrykket, rekker ikke reagere fort nok når du reiser deg og du blir svimmel inntil blodtrykket på ny er regulert etter kroppsstillingen!

Dersom du holder inn magemusklene når du reiser deg, hindrer du at "alt" blodet blir igjen i beina når du reiser deg!:p

Og som det er sagt, viktig å drikke nok!:D

Slegg sa for siden:

Tar du kalium?

Jeg hadde samme problemet: ble svimmel mens jeg satt foran pcen på jobb og det svartnet. Så startet hjertepumpa og jeg kom meg til hektene igjen. Likeså kjente jeg stikk i brystet, hjertebank og at venstrearmen hadde det med å bli nummen. Jeg gjenopplivet den med å knytte neven opp og igjen gjentatte ganger.

Etter å ha saumfart nettet på dette fant jeg at jeg hadde Kalium mangel. JEg tok ikke kalium tilskudd, drakk mye kaffe og for lite vann.

Etter jeg startet med kaliumtilskudd, samt masse vann ble jeg gradvis bedre. Nå er jeg helt fin igjen og kan anstrenge meg fysisk uten at jeg svimer av.

Var også til legen med symptomene og tok masse prøver inklusiv EPG (heter det EPG? Uansett så tenker jeg på at dem måler pulsene på hjerter og blodårer med sonder). Legen fant ingenting galt, men trodde også det var kalium mangel. Er visst vanskelig å se kaliummangel på blodprøver.

Ble ikke skrevet i kronoligisk rekkefølge dette, men dere skjønner sikkert hva jeg mener :)

Kanutten sa for siden:

Kalium kan fint måles på blodprøver, men testen tar endel tid. Kalium bør man IKKE trikse og mikse med for mye selv. Både for mye og for lite av det kan være farlig. Snakk med legen og be om sjekk av elektrolyttene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.