< Tilbake til oversikten

Hvor mye fett?

Minusnoenkg sa for siden:

Leser at man skal ha i seg alt fra 1 til 3 gr protein pr. kg, alt etter hvor aktiv man er. Men hvor mye fett skal man ha i seg?:confused: Er det noen formel for dette? Går på ketolyse, og har vært i ketose fra dag 1, men ikke gått ned noe nevneverdig(mest vann). Vil bare være sikker på at jeg gjør det riktig!:rolleyes:

Idag har jeg spist;
Frokost: 2 egg+ca 60 gr røkelaks og noen skiver agurk.
Lunsj: Salat med kylling(1/4 grilla kylling), en halv avokado, isbergsalat og litt agurk. Pluss bitte litt eggerøre og litt spekemat.
Middag: isbergsalat med avokado, paprika og agurk+ 1 grilla kotelett og 70 gr kyllingfilet, 2 ss majones(uten noe karbs) og noen skiver grilla spuash.
Snacks: 50 gr bacongull og en halv cavalierbar(tilsvarer vel 1 karb)

Spiser ikke godterier til vanlig, første gangen jeg har spist sjokolade:p

Er det noe jeg bør endre på??:(

Alkazelters sa for siden:

Hvis du aldri har smakt sjokolade før, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du har begynt nå....... Fettmengde er rimelig individuelt, men rundt 150 gram i døgnet bør være en ok mengde.

Sungrazer sa for siden:

Jeg har en grei tommelfingerregel: 2/1/0.5 dvs 2 ganger kroppsvekt i fett, 1 ganger kroppsvekt i protein, og 0,5 ganger kroppsvekt i karbohydrat.

Så for meg som veier 83 kg - 166 gram fett, 83 gram protein og 43 gram karbohydrat. Når det er sagt så ligger jeg som regel rundt 200 gram fett, 180 gram protein og 40 - 100 gram karbohydrat, men det er fordi at jeg trener 3 - 4 ganger i uka, og har behov for såpass.

+166 g * 9 kcal/g

• 83 g * 4 kcal/g
  • 43 g * 4 kcal/g
    = 2213 kcal i døgnet

Som du ser er det litt lite for en aktiv person, så derfor mine

200 g * 9 kcal/g

• 180 g * 4 kcal/g
  • 80 g * 4 kcal/g
    = 2840 kcal

Som er mer rimelig for en med mitt aktivitetsnivå. Det mange gjør på et lavkarbokosthold, og som blir feil er at de spiser for lite. Spesielt om man trener. Da trenger kroppen all den energien den kan få for å bryte ned og bygge opp muskler og fungere optimalt. Det er svært viktig å få i seg alle næringsemnene man trenger. Da ikke bare makronæringene som fett, protein og karbohydrat, men også vitaminer og mineraler. I så måte er grønnsaker og bladgrønt ekstremt viktig. Husk også på å supplementere med innmat (lever, nyrer, lunger, hjerte etc.) om du ikke tar kosttilskudd i vesentlig grad da det er i innmat du finner mye av de fettløselige vitaminene.

Minusnoenkg sa for siden:

Mente etter at jeg begynte på kuren da:p Før spiste jeg masse sjokolade...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.