Jeg føler meg så tom innvendig, tom for energi, humør, alt...Dette er min fjerde uke på ketolyse. Det føles ut som at musklene mine rett og slett er borte, jeg klarer ikke skrive (jobber som oversetter) uten at hendene prikker meg ihjel og musklene i armene mine føles "tomme", og jeg må nesten støttes inn på badet for å komme meg på do, fordi jeg er så slapp og susete. Er dette vanlig? Jeg følte meg bedre etter en ukes nedetid i starten, men plutselig kom det som et sjokk på kroppen og har vel vært sånn nå en ukes tid igjen. Jeg skal til legen på mandag for en skikkelig sjekk etter tvang fra samboeren min vel og merke....
:(
Spør som de andre, tar du vitaminene og mineralene dine? Jeg blir helt kreftesløs selv om jeg spiser nok om jeg ikke får i meg magnesium, 600-900mg hver kveld.
Og spiser du nok? Det er ikke noe poeng i å spise minst mulig, du skal spise deg mett. Husk at du må få i deg fett, uten karbohydrater mister du mye energi fra maten og fettet skal erstatte det, grønnsakene inneholder ikke store mengder energi.
Jeg har begynt med vitaminer nå de siste dagene etter tusentalls anbefalinger her inne. :)
Jeg spiste godt og nok og følte meg veldig fornøyd med kostholdet, men nå har jeg rett og slett ikke matlyst, men jeg ble faktisk slapp før jeg mistet matlysten, så det er nok ikke derfor jeg er slapp. For et par dager siden var også nervesystemet mitt helt på høygir, med rykninger, leamus, smerter og kramper. Virker som om hele kroppen min virkelig sliter nå, men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg har hittil spist godt med fett, proteiner, og ca. 15-50 karbohydrater per dag, og jeg har testet av og på, og vært i ketose hele tiden, så jeg hopper ikke "inn og ut" heller.
Karbohydratene jeg inntar kommer som regel fra brokkoli og blomkål som er favorittene mine om dagen - vel...VAR favorittene fram til matlysten forsvant.
Jeg tror også du burde prøve mere magnesium, selv om du allerede tar det skader ikke å ta mere og teste. Blir du løs i magen har du tatt en tablett for mye, da tar du en mindre neste kveld. Ikke spøk med magnesiumen, den er viktig og den får du i deg minimalt av på ketogen kost! Apoteket har 300mg tabletter fra gevita..
Jeg følte meg sånn jeg også. Det tok mange uker før jeg ble iorden. Jeg føler at kroppen tilpasser seg ennå faktisk. Jeg sov ekstra, følte at det hjalp.
Jeg orket ikke vente lenger...Jeg satt og skalv og var sliten og slapp etter en liten tur ut hvor jeg gikk i kanskje 2 min, og hev meg over vitaminene som stod og ventet til mandag. Jeg håper virkelig ikke at inntaket av dette vil ødelegge blodprøvene mine på mandag. :confused:
Men jeg synes heller ikke at det hjalp noe akutt med inntak av magnesium eller andre vitaminer, men det tar kanskje litt tid.
Frøy: Jeg kjører blodsukkermåling, og blodsukkeret mitt ligger veldig fint mellom 4.1-6.0 hele tiden, så det er jo egentlig ikke lavt? Grunnen til at jeg sjekker blodsukkeret er...tja...man kan kalle det egenforskning på kroppen min. :)
Ja du har tross allt ikke brukt de mer enn 2 dager på de 4 ukene du har gått på kuren. Kroppen har brukt av lageret sitt på den tiden :ja:
Så det vil nok ikke endre seg så fort...
Hvorfor skulle vitaminer ødelegge blodprøvene :confused:
Jeg har tidligere tatt blodprøve for å sjekke jern, og da fikk jeg beskjed om å ikke ta innta vitaminpiller med jern 3 dager før blodprøven...? Tenkte kanskje dette også gjelder andre vitaminer? :confused: Jeg håpet egentlig på å få et helt riktig innblikk i "statusen" på kroppen min, uten at en pille skal gi falsk resultat.
Jeg var likedan som du beskriver i sommer :) gikk på lavkarbo diett og det gikk igrunnen fint. Men jeg har høyt blodtrykk og de medisinene som jeg tar for det, gjør at kaliumet mitt blir lavt. Legen sa at det var viktig å spise 2-3 bananer i uken for å stabilisere kaliumnivået. Men når jeg går på lavkarbo passer ikke akkuratt bananer inn i bildet ;) så jeg måtte til legen og pga lavt kalium hadde jeg fått litt muskelsvekkelse og urytmisk hjertesekvens. Fikk tabletter og nå er alt fint igjen! Så kanskje du skal sjekke kaliumnivået ditt - kan jo være at det lavt selv om du ikke går på medesiner. Lykke til og god bedring!!!
Alle elektrolyttene var fine, men hun mente jeg kunne ha noe underliggende som slo ut når jeg kom i ketose, siden jeg har vært syk tidligere, så jeg skal prøve meg på mer fedonaktig nå. Jeg har prøvd i ca. 4 dager, men jeg kommer ikke ordentlig ut av ketosen av en eller annen grunn - spiser ca. 60 karb per dag, og har dessverre gått opp 1 kg allerede. :(
Venter fremdeles på endel andre blodprøver som ble tatt, skal få svar når jeg har time på tirsdag.:rolleyes:
Ja, veldig kjedelig. Får håpe jeg kan komme litt nærmere en forklaring på neste legetime. I mellomtiden får jeg vel prøve å spise bittelitt mer karber.
Jeg som synes det var så lett med ketolyse!:mad:
1 liter vann - det var ikke mye i den store sammenhengen... jeg drikker sikkert 6-7 0.7litersflasker i løpet av dagen - er så sinnsykt tørst hele tiden...
Du har jo muligheten til å gjøre en mindre voldsom overgang til lavkarbo ved å velge en variant med mer karbo og mindre fett. Så kan du heller etterhvert redusere når kroppen blir mer vant :) Helsa di kommer alltid først - og selv om de fleste av oss var ganske elendige i starten - så går det faktisk over :) (så framt det ikke ligger noe annet bak at du er så dårlig nå da)
Jeg blir selv helt utkjørt at ketolyse... Derfor jeg spiser 50 karber om dag. Prøv å øke på karbene til 50-60 og se om det hjelper.. Har ikke annet råd til deg jeg..
Er du som meg, så må du jobbe litt med det. Var ganske slapp i en periode, fikk beskjed om å drikke MER, og da drakk jeg intet i utgangspunktet (i alle fall ikke noe å skryte av). Blir fort svimmel hvis jeg ikke drikker nok vann.
Det er ikke sikkert du drikker for lite. Vi vet jo ikke hvor mye te, kaffe, farris og pepsi max du drikker til å konstantere det. Det er dessuten vann i grønnsaker.
Hva skal legen gjøre på neste time? sjekke hormoner?
2 liter er ingenting hos meg - jeg får i meg over 2 liter til lunsj bare... har ingen problem med nyrene, ingen smerter, ingen plager - og drikker sikkert over 4 liter hver dag... :rolleyes: og det har jeg gjort i ganske mange år - men spesielt siste året etter at jeg startet med lavkarbo. Er kronisk kjempetørst uten ei vannflaske i nærheten får jeg nesten panikk hehe :)
Nå drikker ikke jeg andre ting da som kaffe/te/saft i det hele tatt. Litt pepsimax av og til for smakens skyld - man blir litt lei av vannsmak kan man si!
Det er nok helt greit hvis man er vant til det, men for en som er ikke vant til å drikke mer en 1 lt pr dag er det en alt for stor belastning på nyrene og magen og plutselig måtte pøser inn 4 liter. Det ville også gjøre det vanskelig å få i seg maten man trenger..dette er bare min mening basert på råd fra min ernæringsfysiolog og legen. Men må selvfølgelig gjøre det de syns er best men jeg skjønner godt at folk kan være skremt av en kosthold som krever minst 4 liter vann hver dag..;)
Skjønner det - men siden dette er et kosthold som krever mye mer vann enn andre kosthold bør man kanskje "trene" litt på å drikke litt mer hver uke. Vanndrikking er kun tilvenning - akkurat som hvis man drikker mye kaffe... man drakk sikkert ikke så mange kopper pr dag når man begynte. :)
Dog fungerer det for noen veldig bra uten å drikke mye vann - noe min far er et levende eksempel på :) - han drikker knapt vann i det hele tatt. (Hm spørs om han hadde gått mer ned i vekt om han hadde drukket en del mer vann??)
I tillegg opplever flere at vektnedgang stopper når man drikker lite vann, inkludert meg selv.
Til syvende og sist er vel det viktigste at trådstarter finner utav hvorfor hun er så utafor - og om det kan være utenforliggende årsaker ikke direkte knyttet til lavkarbo og vanninntak. God bedring fram meg ihvertfall! :)
Hormoner er sjekket - vi skal gå igjennom blodprøveresultatene, EKG-resultater (hun insisterte på å sjekke for sikkerhetsskyld) og snakke om andre undersøkelser eventuelt. :)
Og da var svarene inne - det var litt diverse grums på prøvene, men ingenting uttalt, utenom: D-vitaminmangel! Skal til eventuell videre utredning på torsdag hos endokrinolog for å se på mulige årsaker, eventuelt om noe annet kan ligge bak.
Tusen takk for linken. Der var det masse info som jeg egentlig ikke har funnet andre steder. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.