Bonsai sa for siden:
Hei.
Jeg startet på lavkarbo på torsdag. Det jeg lurer på er: er det vanlig å miste matlysten fullstendig? Jeg er allerede lei av alt jeg har funnet ut at jeg fremdeles kan spise, og lavkarbobrødet jeg lagde syns jeg ikke var noe godt i det hele tatt. :( (jeg er veldig kresen på brød - og juksebrød ble helt feil for meg).
Jeg har gått på Grete Roede tidligere, og lærte der at jeg bør holde meg på ca 1600kcal om dagen for å gå ned i vekt.
Har nå skrevet inn på Grete Roede sine nettsider hva jeg har spist, og hvor mye jeg har trent. Da fant jeg ut at jeg har spist 952 kcal i dag, og trent bort 538 kcal. Det innebærer jo at jeg bare har tilført kroppen min ca 400 kcal. Blir ikke dette helt fullstendig galt!? - Selv om GR og lavkarbo ikke akkurat er det samme. Antall karbohydrater er naturlignok nesten ingenting siden jeg omtrent ikke har spist - og jeg har fått i meg ca 5-6 gram karbohydrater i dag.
Hva kan jeg gjøre med matlysten? Jeg har innfunnet meg med at brød er fyfy, men jeg har ikke lyst på godsaker når jeg ikke kan spise alt (Vil ikke ha burger om jeg ikke kan få hele pakka med brød, og siden jeg ikke orker juksebrød, blir ikke frokosten sånn som jeg er vant til.) Det innebærer at middag er det eneste måltidet jeg takler, for det går fint å kutte ut potet/pasta/ris til fordel for et ekstra kjøttstykke.
Jeg er student og har derfor ikke råd til å kjøpe store mengder kjøtt, så jeg har ikke nok kjøtt til å dekke frokost/lunsj/kveldsmat. Ingen av oppskriftene jeg har funnet her på forumet har vekket interessen min heller, siden mange innebærer matvarer jeg enten ikke liker (som ikke gir ny matlyst), eller inneholder juksebrød...
Jeg mistenker at noe av matlysten har forsvunnet fordi jeg føler maten er for fet. Etter å ha levd på GR-kosthold i mange år, så er kroppen min vandt til å få tilført nesten ikkenoe fett, og bare karbohydrater. - og nå er det motsatt.
Det jeg egentlig lurer på er: vil matlysten komme tilbake, og vil jeg føle at dette går lettere med tiden?