< Tilbake til oversikten

Ferie-utskeielser ...

Nurk sa for siden:

Jeg har holdt på med lavkarbo-kosthold i ca halvannen måned nå. Gått ned litt over 7 kg...
Lever ikke på hard lavkarbo, ikke ketose (ammer), men spiser smart ;)

MEN nå skal vi på ferie, og der er det jommen ikke bare bare å skulle leve lavkarbo-rettet. Skal bl.a bo hos folk og kan ikke kreve å få sånn eller sånn mat. Hmm...

Blir borte i 12 dager. Er det sannsynlig å gå veldig mye opp i vekt dersom jeg lever med karbomat igjen denne perioden? Skal selvsagt prøve så godt jeg kan å kutte både poteter, pasta, ris og annet "snusk", men er en smule redd for frokostene - da blir det nok brød og that´s it.

Håper litt trilleturer i det minste kan holde meg på stedet hvil. Hva kan jeg forvente med å gå fra lavkarbo og rett over på karbo-mat en sånn periode?

TrillTrall sa for siden:

Jeg er vant til at besøkende som er såpass lenge handler mat i tillegg til vertskapet. Så da kan dere jo handle egg, rugspprø / fiberrik og pålegg som passer dere. :) Ikke noe problem det vel.

LilleMill sa for siden:

Til frokost kan du jo spise knekkebrød, egg, skinke, majones osv. Jeg syns frokost er det letteste måltidet å holde seg til "planen".

Kanutten sa for siden:

Bare si at du må spise spesiell mat siden du ammer og så tar du bare med deg det du tror du IKKE kommer til å få dit du skal.

Nurk sa for siden:

Er og vant med det, forsåvidt - men vi skal bo max to netter hos samme mennesker. Resten er hotell og sånn ;) så da så....
Men klart jeg kan spise knekkis og slikt hos de vi bor hos hvertfall, om de har det..men å handle inn en hel masse til vertskapet for to dager, nix, det gjør vi nok ikke...

Syns det er lettere m middagen jeg, da er det alltids noe jeg kan la være å spise.. ;) vi får se hvordan det går...spørsmålet var jo i grunn om jeg kunne forvente å gå opp i vekt, da...

Konkelimonke sa for siden:

Eg ville ha kokkelert nokre lavkarboknekkebrød eller opsiar som eg tok med. Det gjer eg om eg skal vekk, for eg har ikkje til hensikt å verta dårleg i magen berre fordi eg er på besøk til nokon. Då tek eg heller og brukar den ekstra tida og planlegginga på førehand.

No skal det seiast at eg vert ekstremt dårleg i heile meg av til dømes kornprodukter, og då især kveitemjøl... derav ekstra planlegging på førehand :)

Men, på hotell er det jo superlett å halda seg til opplegget då! Frukostbuffet er jo KNALL!!! :D

God ferie, kos deg :)

Trulte67 sa for siden:

Jeg spiste akkurat hva jeg ville i ca 2 uker, dvs kaker, poteter, iskrem, masse juice og sukkerholdig brus. Jeg gikk opp 1,3 kg som forsvant igjen på 3-4 dager da jeg kom hjem, og vekttapet fortsatte som før. Jeg var veldig aktiv i min ferie og gikk utrolig mye.

Tone-G sa for siden:

Det skal vel godt gjøres å gå opp i vekt når man ammer:)
Det er vel den beste måten å slanke seg på i utgangspunktet...
Kan du ikke bare spise sunt og godt da, slik at babyen blir glad og fornøyd

TrillTrall sa for siden:

Nei, det er det ikke det så! For der har de ofte masse deilig brød og sjokoladepålegg og da renner all viljestyrken til TrillTrall bort... :o Eller de har vidunderlige yoghurter (i alle fall på hotellet i Stockholm!) med masse sukker i og herlige fruktblandinger og korndingser med masse sukker også som er vidunderlig å ha i yoghurtene! :sikle:

Da er det kjipt å sitte der med et egg og et par skinkeskiver da... :(

Hehe! No er du berre vanskeleg, og misser viljestyrken heilt :p
Ein ting er alt det "gode" med masse sukker, sjokolade, brød, rundstykker, yoghurt, musli... you name it..... Men ein ting er kroppskjensla ETTER at slikt er konsumert! For min del vert eg dårleg og oppblåst i magen berre tanken omtrent, så då vil eg heller sitta der med ein tallerk full av god eggerøre, sprøsteikt bacon, kanskje nokre pølsebitar, skinke, ost, tomat, agurk, papsika, salat, smør, leverpostei, majones! - og føla meg vel heile dagen eg skal gå på shopping ;)

Men, eg syns du skal kosa deg eg, og om du fell for freistinga og et sjokoladebollar, musli, yoghurt, sukker i teen og masse brød: DROPP det dårlege samvitet! Då har du tatt eit val og får stå for det :)

Viktigast av alt: have a goooood time :D

Ehm...... eg er ei av dei som faktisk legg på seg av amming... ja, rett og slett berre auker i vekt! Då eg amma, fauk eg opp 10kg på eit par mnd, og det kan IKKJE skuldast på endringar i kostvanane mine...(eit normalt norsk grovbrødaktig kosthald vel og merka)... Så nei, eg er ueinig i at det er den beste måten og slanka seg på....:cool: Då vil eg heller flagga for LAVKARBO :D

TrillTrall sa for siden:

Hihi Heldigvis er jeg ytterst sjeldent på hotell! :) Men den yoghurten fra Arla med vanilje og eple (?) - den var rett og slett vidunderlig! Tine har aldri vært i nærheten av noe sånt. Kanskje like greit.

Yoghurt er jo i bunn og grunn GODT då.... men som namnet seier: It hurts.... haha!:p
Off, godt eg snart skal på jobb slik at eg får noko anna å gjera enn berre å sitta her på lavkarbo og fjasa...;)

Hamster59 sa for siden:

Har vært på ferie i godt og vel ei uke, det ble noen utskeielser: Pizza på Peppes´s, lapper med nyrørt jordbær hos ei venninne, indisk mat som var litt for sterk så jeg "måtte" spise ris og et par is-utskeielser. Men ellers: På Egon bytta de ut poteter med andre grønnsaker til biffen, jeg fant "hjemmebakte" knekkebrød hos en baker. Det var et lavbudsjett-hotell med lite utvalg til frokost, så jeg tok med knekkebrødene og nøtter og blanda i surmelka. Tok også med noen pk ekte smør til frokosteggene på hotellet (de hadde bare Vita og Bremykt). Lykke til!

TrillTrall sa for siden:

Bremykt er 70% meiersimør og 30% rapsolje da så det er greit å spise. :)

Hamster59 sa for siden:

Takk for tipset om Brelett, skal huske det til en annen gang. :-) Det var bare litt for fristende da jeg hadde tilgang til ekte smør, tok med noen pakker.

Trulte67 sa for siden:

Brelett er vel ikke så greit. Men meierismør og Bremykt er bra.

rava sa for siden:

Jeg er selv p ferie nå. Er hos svigers i og de spiser ikke akkuratt lav karbo mat... Svigermor hadde baket et glutenfritt brød til meg da hun trodde at det var kun mel jeg ikke spiste. Fikk litt vondt av henne, men det var jo en kjempe god tanke :) Jeg har med meg endel mat for jeg ønsker ikke å være til bryderi. Svigermor har tenkt endel på hva jeg spiser og ikke spiser. De er ikke så vandt til å bruke mye forskjellige grønnsaker til middag eller salat. Jeg spiser det hun lager til middag, men tar ikke potet, saus, gulrot mm. Koker meg noen blomkål dusker og brokkoli med en god smør klatt oppi og har til middagen.

På veien opp hadde jeg med niste (omelett med mye ost og italiensk salami) Vi spiste middag på ei veikro i Namdal og der bestillte jeg biffsnadder med salat. Var noe dressing på men det får våge seg. Kan ikke være helt nazi i matveien når andre lager maten for en. Jeg er kanskje heldig for jeg har ikke søtsug. Kan godt se på at folk spiser kaker og is uten at det frister. Snart skal vi bo tre netter på hotell i Sverige. Rekner med at de har nok lavkarbo mat å velge i. Ellers på veien så rekener jeg med å få bestilt meg mat uten de typiske karbofellene. Noe får man alltid i seg uansett...:rolleyes:

paprika sa for siden:

Har akkurat kommet hjem fra to - ukers ferie og maks utskeiing. For å si det sånn: har gått opp 6 av de 10 kg jeg gikk ned før vi dro:o. Jeg hadde helt glemt å ta med i regnskapet at jeg pga medisiner går ekstremt lett opp i vekt. Trodde liksom jeg skulle slippe unna med 2 -3 kilo. Jeg har spist brød, pottis, is, øl og godteri. Vi var først en uke i Oslo og så en uke på camping i Mandal (Sjøsanden). Angrer jeg? Egentlig ikke. Mens jeg var i Oslo kunne jeg nok passet litt bedre på, men på camping var det virkelig deilig å ikke styre med ekstre matlaging. Dessuten synes jeg det var ok at ungene så at også mamma kan ta en is når det er ferie:cool:. De vet at jeg slanker meg. Jeg vet at jeg skal holde på med dette kostholdet lenge i og med at jeg skal ned rundt 30 kg. Deretter skal jeg gå over til Fedon (resten av familien skal sakte, men sikkert over til Fedon - lignende kosthold nå fremover). Det er ekstra viktig for meg å skeie ut litt i blant siden jeg skal holde på med dette lenge. To uker var kanskje litt i meste laget, men men, nå er det tilbake til lavkarbolivet. Jeg gleder meg faktisk!

wevi sa for siden:

Jeg har akkurat kjørt bil alene i 260 fra østfold til mamma i finnmark og hadde en del problemer med å finne lavkarbomat langs E6, men jeg stakk innom vanlige butikker her å der og kjøpte grillet kylling og sånne ferdigsalater på pose (som smaker plast). Ble det for lenge utover natta, så åt jeg ei pølse på bensinstasjon. Men droppa alt på den. Kun pølse med bacon og en liten dasj rømmedressing. Jeg var i ketose hele veien og hadde tilogmed gått ned en del :) Men det kan jo selvfølgelig komme av at det ikke ble så veldig mye mat på meg. Her på besøk hos mamma så lager jeg min egen mat. Nå er det jo selvfølgelig enklere å ta over kjøkkenet hos sin egen mor. :D Blir nok mye mere utfordringer på hytta med diverse onkler og tanter i noen uker. Det er jammen ikke enkel logistikk å skaffe mat langs veien på ferie, men det gikk da..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.