< Tilbake til oversikten

Fett, proteiner, karbohydrater, HJELP!

Krstle sa for siden:

Jeg er begynte med Ketolysedietten på Mandag, og Tirsdag kveld var jeg i følge stix alt i ketose. Testet også Onsdag morgen(Idag) for å forsikre meg at dette stemte, Men dagens test var negativ. :( Kan jeg gå så rask inn og ut av ketose?
Kan det ha noe med at jeg er veldig kresen på mat, liker ikke masse flesk )bacon) f.eks, heller ikke aspargess ol.? Jeg trives med Isbergsalat, purre, agurg, paprika og slike flotte basis varer. :p

Er det noen som kan hjelpe meg litt i gang? Har lest boken og syns masse ser godt ut, men er forsatt redd for at jeg ikke får i meg nok fett, siden det er masse jeg ikke liker.. :(
Jeg kunne gjerne tenkt meg noen super enkle og gode retter.

Til nå har dietten sett slik ut:
Mandag:
Frokost: Eggerull som ble ødlagt og ble dårlig eggerøre dagen derpå, med laks, mengde: ca ingenting.. ÆSJ sier jeg bare.
Lunsj: 150gr isbergsalat, med 50gr agurk, og 100gr reker
Middag- 2stk lavkarbo pølser og halvt stykke med svinyttrefile, og noen få grilla grønnsaker.
Kvelds: - Ingenting, Var så trøtt at jeg sovnet i stua kl 18.30. :o

Tirsdag:
Frokost- Halv lavkarbo pølse med 1 eggs eggerøre, og 10gr med smøre ost.
Lunsj: 100gr isbergsalat, med 50gr agurk, og 100gr reker.
Middag: 2stk løvstek med 35gr paprika, og 25gr løk, og 2 osteskiver. 35gr isbergsalat ved siden av.
Kvelds: 25gr. Smøreost på tube. 0 krabs.

Onsdag:
Frokost- halv lavkarbo pølse, halvt eggs eggerøre, og 10.gr smøreost.
Lunsj- Lunsj: 100gr isbergsalat, med 50gr agurk, og 100gr reker.
Middag: Halv kylling(hvis jeg orker) og salat.
Kvelds: Bacon og ost.

Får jeg i meg nok fett på denne dietten? Hvilke tips har du?

PS: Jeg er desperat!

arnakristin sa for siden:

Hei,
Litt klipp og lim og henvisninger til tidligere tråder.

Mengde fett, karbo, proteiner?
Fett/proteiner/karbo

Isbergsalat og agurk inneholder ikke mye nyttige næringsstoffer. Du kan spise alt av grønnsaker som vokser over jorden, minus mais (minimais er OK), i tillegg kan man spise noe løk. For mange går det en del i blomkål og brokkoli. Det er viktig å variasjon i grønnsakene, i tillegg så kan man spise dem rå, stekt, woket, dampet, ovnsbakt og most.

Viktig å velge fete varianter av kjøtt og fisk, kylling og yttrefilet av svin er jo noe av det magreste man kan velge.

Krstle sa for siden:

Hva slags fete varianter anbefales? Sett noen steder at kjøttdeig kan spises? Personlig syns jeg det virker merkelig pga det er kanskje mere "produsert" enn annet kjøtt?

arnakristin sa for siden:

Hei,

Kjøtt: bacon, ”grillskiver”- sideflesk, entrecote, kjøttdeig, medisterdeig, nakkekoteletter…
Fisk: Laks, ørret, makrell, sild, brisling…

Kjøttdeig og medisterdeig er i hovesak kverna køtt, farser derimot må du passe deg for for de inneholder stivelser. Det finnes kjøttdeig som ikke er tilsatt salt og vann på markedet.
Husk alltid å lese næringsinnholdet på varene du bruker…

…husk også gode oljedressinger på salaten, steke i smør.

Mange med fettforbi tar gjerne: et par shot olivenolje; udos choice; cocosa, MTC olje, etc for å øke fettinntaket.

Debz sa for siden:

Jeg har lest boka til Dr. Torkil ;) og jeg vet at vi skal spise mye fett fordi fett brenner fett osv. MEN, er det noen som vet hvilken betydning/skader alle dette fettet gjøre med hjertet?? Spesielt årene til hjertet...

Kitt sa for siden:

Du kan slappe helt av! Det er faktisk ikke bevist at fett er skadelig i det hele tatt!;)

Les denne tråden og bli litt klokere og mindre redd for å spise fett!

MAR sa for siden:

Når det gjelder å gå raskt inn/ut av ketose: hvor fort man går inn i ketose avhenger av maange ting, men ut kan du gå på null komma niks nesten. Dessverre, får man vel si..

Kitt sa for siden:

Poenget her er nok heller at man ikke skal teste med stix om morgenen!
Den eneste gangen man kan stole på tesultatet av stixen, er om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid!:)

krio sa for siden:

Hvilke pølser er lavkarbo-pølser? :confused: Merke!!

Kitt sa for siden:

De grilltypene de har på Rema i sommer har lite karber!
Bor man i nærheten av Stavanger er Idsøe pølsene lave på karber!

Ellers finnes det i Sverige en del lavkarbopølser fra blant annet Gøl og Bøklund(?), er det vel!

MAR sa for siden:

Jepp, helt sant det, selv om jeg ikke tenkte så langt. Men når det gjelder tidsperspektivet så er det jo likevel mulig å gå svinaktig kjapt ut av ketose, da - det avhenger jo helt av hva du pakker i munnen! :)

Debz sa for siden:

Jeg har vært i ketose hele tiden siden 13/7 og jeg har målt på alle dagens tider (det er motiverende for meg til tross at det betyr null) unntatt en gang tidlig på morgen..derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er ingen forandring på vekt eller cm..;(

TrillTrall sa for siden:

Bare et lite tips: SLAPP AV! Stress kan godt være en såkalt "partystopper" og jeg har inntrykk av at du stresser noe enormt med denne vektnedgangen om dagen. Prøv å ro ned, ikke tenkt på det hele tiden, ikke mål / vei / bruk stix mange ganger om dagen, det er et stressmoment uten like.

Men nyt sommeren! Spis som du har gjort så langt, gå fine sommerturer og slapp av! :)

Kitt sa for siden:

Helt siden 13/7 er jo bare 13 dager!;)
Det kan ta opp til 4-6 uker før kroppen får skikkelig dreisen på å bruke ketoner som brennstoff! Inntil da vil kroppen stritte litt i mot, man føler seg gjerne litt slapp og av og til litt uggen, men på sikt vil man gå ned om man har nok å ta av!

Ting som hvor overvektig man er, hvor mye man evnt har gått ned før man begynner på ketolyse, hvor gammel man er, hvor mye vann man hadde i kroppen da man startet, hvor stresset man er, hvor godt man sover......
Alt dette, og mye mer, er faktorer som spiller inn ang hvor mye man kan gå ned hvor fort!:p

Som sagt, stixene viser bare hva som er i urinen din, de kan ikke fortelle deg noe mer om hva som skjer i kroppen din!;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.