< Tilbake til oversikten

Fløtegratinert squash?

anjad sa for siden:

Er det noen som har erfaring med fløtegratinert squash?
Har så lyst på fløtegratinerte poteter, og tenkte at det kanskje er en super erstatning! Men vil vite om noen har prøvd det først..

Konkelimonke sa for siden:

Eg ville gjeve det eit forsøk eg! Det funkar jo knallers med blomkål, så kan tenkja meg at det funkar like godt med squash!

kanskje eg skal prøva i morgon eg òg... ja ja ja! God idè!!! :D

Kanutten sa for siden:

Det er godt det! Jeg lager det titt og ofte. Jeg salter squashen godt først for å få ut mest mulig vann... Deretter bruner jeg den i full fart på stekepanna før jeg legger den lagvis i ei form. Jeg bruker matfløte over da den tykner mer enn vanlig fløte..

Coopteddy sa for siden:

Greier man å beholde noe av squash-smaken?

Inspirert av dette innlegget, prøvde jeg meg på fløtegratinert aubergine i dag. (Følte det var mer logisk ut fra en tanke om at både aubergine og poteter blir brukt i moussaka...)
Det ble temmelig godt, men kanskje litt i minste laget med smak. Ble mye mer fløtesmak enn av fløtegratinerte poteten.
Smaken kan også skyldes at jeg ikke kunne ha i løk (husets tiåring liker ikke det - når han ser den has i/er der...). Hos ham falt maten imidlertid veldig i smak, og jeg er bedt om å lage det igjen.

anjad sa for siden:

Jeg og gubben er jo veldig glad i hvitløk da, så smak ska nok ikke bli problem. Tenkte at siden squash har lite smak, som poteten, kan den vel egentlig brukes som substitutt i mange retter. Hva med potetsalat med squash i stedet? Jeg sniker inn lavkarbo-kosthold her i huset, og han er helt avhengig av potet (foreldrene dyrker grønnsaker for salg) , men i dag laget jeg en suppe med squash i og han trodde faktisk at jeg hadde hatt potet i!! :D

anjad sa for siden:

Da blir det hjemmelaget kebab med fløtegratinert squash i morgen :) Er det forresten noen som har prøvd å fritere squash? som pommes frites altså??
Det er også mat som det går mye av her..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.