Hei, jeg er helt ny i denne karboverdenen :)
Prøvde meg på dag 1 av min lille diett, og sprakk. Til frokost lagde jeg meg 2 pannekaker (2 egg + 1/2 dl fløte) med bacon. Det var ikke nok så det ble to stekte egg og mer bacon. Fremdeles sulten. Til middag ble det noe kjøtt, med blomkål og ost ved siden av. Mettheten holdt seg ikke lenge i det hele tatt.
Så hva gjør jeg da? Er vandt til potetmos, ris og pasta, og blir veldig mett av det. Går aldri rundt og er sulten av to normale pannekaker.
Finnes det oppskrift på pannekaker som er mer mettende?
Sliter litt med tilbehør til middag. Prøvde ut blomkålsris i går, og det var helt greit. Kan også bruke en del brokkoli. Men å spise blomkål eller brokkoli hver dag er ikke noe jeg ser frem til. Sett litt rundt på diverse sider, og har funnet en del oppskrifter. Men de fleste bruker en del grønnsaker som tomat, og det spiser jeg ikke. Er sær i matveien; har lagt til meg uvaner fordi jeg har hatt en del vondt i magen oppgjennom årene. Dette har ført til at jeg knapt spiser annet grønt enn eple, drue, banan, appelsin, agurk, blomkål og krokkoli.
Kanskje litt vel lang post for mitt første innlegg her, og sikkert postet på feil plass og :o men blir veldig glad om noen vil forbarme seg over meg :)
Du kjører da en egenkomponert sak, og da er det litt vanskeligere å si noe om hva du kan gjøre. Hvis du er sulten, spis mer fett! Det fungerer bra for meg hvertfall :) Sleng en stor klump med meierismør i panna før du steker bacon, og lag eggerøre av eggene, da får du med mye fett.
Eple, drue, banan og appelsin inneholder veldig mye sukker, og er ikke egnet hvis målet er å komme i ketose. Hvis du følger noe med mere karbohydrater, vil det være mulig for litt frukt (såvidt meg bekjent hvertfall).
Det er veldig mange oppskrifter her inne med forskjellige grønnsaker, når du vet hvilket nivå av karbohydrater du vil ligge på kan du jo sjekke ut noen av dem :)
Tenker noen av de mer erfarne kan hjelpe mer, men det er fint om du oppgir hvor mange karber du tenker pr dag, samt høyde/vekt og sånne ting :)
Hei og velkommen hit :) Jeg var også veldig sulten de første dagene, men det går over! Nå spiser jeg en liten brøkdel av det jeg pleide tidligere... Jeg måtte begynne å bruke mindre tallerkener, hvis ikke hadde jeg på så store porsjoner at halve lå igjen :P
Grønnsaker: Du kan ha en blandet salat ved siden av middagen med en god (helst hjemmelaget) dressing på. Selv om vanlig mais ikke anbefales kan du faktisk spise babymais (2,5 karber pr 100g). Squash er veldig godt å bruke i stedet for pasta! F.eks istedet for lasagneplater eller båndspaghetti med carbonarasaus. NAM :)
Som regel skal det være motsatt, karbohydratfrie porsjoner med mat skal mette mer enn de med masse karbohydrater (pr. kalori du spiser altså). Men det blir lettere ja, klarer du deg i ca. tre dager så er du i ketose, da skal jeg love deg at apetitten forsvinner fort og det kan godt hende du rett og slett glemmer å spise frokost noen dager (det gjør jeg :P ). Husk også at det å bli kvitt avhengigheten av karbohydrater kan ta tid, jo lenger du holder på jo mer overskudd vil du ha og jo mindre lyst på karbohydrater vil du ha. Jeg er nå så vendt om at selv om jeg bestemmer meg for å skeie ut for en ukes tid e.l. så ender jeg opp med å spise lav-karbo alike vel, jeg syns rett og slett ikke karbohydrater er noe godt lenger.
Mat du kan spise er f.eks. taco (jeg spiser med lefse og holder meg i ketose hvis jeg ikke spiser mer enn en om dagen), pølser og kyllingfilet med saus og brokkoli :D Har du litt penger kan du godt hive i deg kebab tallerkener uten chips også.
Tusen takk for svarene. Har nå lest en del på den linken, og en hel verden åpnet seg :D
Ønsker foreløbig ikke å gå i ketose, LCHF høres spennende ut. Ønsker jo å forandre hele kostholdet. SPiser jo alt for mye søtt og er småsulten helt til jeg spiser noe. Da blir jeg stappmett og føler meg dårlig, til jeg blir sulten igjen. 30-60kh som passer best da eller?
Er 183 og veier ca 118 kg. Jeg er opptatt av at jeg ikke vil på diet, jeg vil komme i form. Sliter med så lav energi og svake muskler. Usikker på hvor mye jeg bør gå ned, for helt ærlig føler jeg meg for det meste helt ok. Men vil gjerne komme meg under 100kg, så det må bli målet foreløbig.
Men må si at alle retningene forvirrer meg. Det som har holdt meg tilbake er tanken på ketose. Jeg vil ikke stresse med diet, jeg vil begynne å ta vare på kroppen.
Hvorfor ikke ketose? Å være i ketose er jo helt herlig, fjerner liksom alle bekymringer når det kommer til mat, i hvert fall jeg spiser kun fordi jeg føler at jeg burde spise, ikke fordi jeg har noe spesiell apetitt. Hvis du først skal begrense inntaket til 50-60 karbohydrater per dag kan du vel like gjerne gå ned 10-20 til? Jeg er ca. like stor som deg og kan spise nesten 40 karbohydrater på en dag og like vel være mer eller mindre i ketose.
Hei du ferske! :-)
Det er ikke noe galt i å ikke knytte seg til en av de mange retningene.
Selv begynte jeg med lavkarbo 4. april i år, etter å ha fått beskjed om at jeg sto i fare for å utvikle diabetes 2.
Jeg har lenge visst/sett at jeg hadde en del kilo for mye, men å sette i gang noen slankekur lå ikke for meg.
Jeg har ikke veid opp en eneste ingrediens i løpet av disse månedene og ikke "sluttet meg til noen retning", men vært temmelig flink til å holde meg til saken.
Nå har jeg gått ned 20 kilo - og det egentlig kun som en bivirkning. Målet med lavkarbo var å få orden på stoffskiftet osv, ikke å redusere vekta.
Min tanke har vært å spise minst mulig karbohydrater. Det er relativt enkelt, egentlig, om man kutter det som åpenbart har mye sukker og mel i seg, samt ris og poteter. Tommelfingerregelen for grønnsaker er at det som vokser oppå jorda er bedre enn det som vokser nedi.
Uansett, det handler egentlig om å lese innholdsfortegnelsen på alt man kjøper.
Og husk å spise variert, så du får nok av alt. :-)
Jeg var sulten i begynnelsen, men nå spiser jeg stort sett to måltider per dag uten sultfølelse imellom.
Vel, jeg fikk vite at man ikke burde spise brøderstatning på ketolyse kuren, og jeg føler at jeg virkelig trenger brød. Har funnet en del oppskrifter, men ikke mange fra folk som er i ketose. Blir veldig fort matlei, så etter 2 dager med masse egg så kjenner jeg at jeg er litt lei. Har begynt å eksperimentere med pannekaker, men hadde virkelig vært kjekt med noe annet enn bare egg. :rodme:
Noen av oss liker å kose seg med mat og spiser fordi det er godt, ikke bare fordi vi må for å overleve. :) Jeg liker å glede meg til neste måltid fordi jeg vet at da skal jeg spise noe godt. Ligger på moderat lavkarbo jeg da og storkoser meg. Savner verken poteter, ris eller pasta i det hele tatt, men spiser litt Fedonbrød + rugsprø og fiberrik.
På dette tidspunktet føler jeg at variert kost blir en utfordring. Det går i egg.
Føler liksom at det bare er hoveddelen av middagen jeg kan variere, tilbehøret blir mer som det samme. :rolleyes:
Ganske så fersk selv. Og brukte to dager på å komme i ketose. Ikke noe prob. Spiser lavkarbbriks (Hexeberg) og lavkarb knekkebrød.(lchf.bloggen) Ost, kjøtt,fisk, fløte, smør, majones, grønnsaker, noe nøtter, litt bær og CF. Klarer ikke Rømme. Bruk litt tid på å finne oppskrifter, det hjelper. På lchf.bloggen er det mange gode oppskrifter uten mye dilldall. og spesielle produkter. Er opptatt av at det skal være enkelt.Tror virkelig jeg har funnet løsningen! Lykke til, det er morsomt at det er flere ferske her!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.