Vi lever på mikrobudsjett, og jeg er temmelig ME-dårlig for tiden (hodet funker ikke til å planlegge med, kroppen kan ikke stå oppreist lenge). LCHF er vanskelig å få til, ikke minst rent praktisk. Og jeg er forferdelig lei av egg og bacon... Noen råd?
Frosne kyllinglår og kyllingfileter i 1 1/2 (eller var det 2??)-kilosposer på Rema 1000. Mener at de har det på Kiwi, Rimi osv også. De koster vel en 60-70 kr pr kg
Du MÅ jo ikke spise egg og bacon til frokost, lag omelett eller Oopsieruller, osteknekkebrød ... eller bare spis gårsdagens middagsrester til frokost!
Rema har også billig kjøttdeig. Stek kjøttdeig, med krydder, litt løk og bacon og surr det i en ss rømme. Rema e vel plassen å handle når man har lite penger. Hvis man ikke er heldig å komme over tilbud/ nesten utgått på dato kjøtt :)
Vet du sa middager var greie, men ville bare nevne at på Rema 1000 har de svinefilet i store stykker til 89 kr kg.. de syns jeg er veldig greie, og kan dele de opp selv og fryse ned i passende stykker/porsjonspakninger. Oopsie rolls er veldig å anbefale til frokost.
Er veldig takknemmelig for svarene deres! Problemet mitt er at jeg ikke orker å stå og vispe, hakke og røre så lenge. En stund fikk jeg til å bake div. brød og sånt, men akkurat nå klarer jeg ikke det. Jeg må tydeligvis prioritere: enten å handle eller å lage mat. :utenutryk
Bruk 1/2 t på kvelden til å lage pannekaker for noen dager. De holder seg fint i kjøleskapet. Lager du mange kan du fryse de ned.
Jeg lager alltid to store kylling/eggebrød, deler dem i skiver og fryser ned. Så tar jeg bare opp noen "skiver" når jeg vil ha og varmer i mikro eller på pannen.
Kjøp ei ribbe og sett i ovnen.. Skjær deretter opp i passende biter og frys. Ta opp det du trenger å spise.. Varer i mange dager...
Omelett kan stå i mange dager i kjøleskapet. Jeg lager alltid mine omeletter i steikovnen..
Lag ei god suppe av saltkjøttkraft og gode grønnsaker, dander med ost og rømme.. Kan vare i maaange dager..
Lag osteknekkiser! Bare å ha snaddergodt pålegg på! Også de varer i mange dager (såfremst de ikke blir spist opp med en gang... det blir de nemlig her!).
Lindberg anbefaler yoplait yoghurt 0,1 %, fordi den er søtet med fruktose som har lavere Gi og dermed ikke påvirker blodsukkeret så mye som vanlig sukker. Det er også søtere enn vanlig sukker og derfor brukes det mindre mengder. Totalt mindre karber.
Makrell i tomat på fiberrik er også bra.
Eggeomelett i alle varianter kan bli rimelig mat og kan oppbevares flere dager.
Middagsrester av alle slag, kuttet i småbiter og blandes med litt majones feks.
Hva med hardkokte egg med kryddersmør eller majones på? Egg kan man få kjøpt billig i 18- eller 20-pakk (store pakninger eller brett), f.eks. på Rema.
Iset sin eggerøre m/bacon. (Om du kjøper stykker av bacon, og kutter opp selv, så er det MYE billigere enn smårettbacon eller skivet bacon).
Evt. en halv avokado med rekesalat på.
Ostechips/knekkebrød er lett å lage, og fint underlag for pålegg (særlig om de lages av kavli skivet ost, de blir tykke fine skiver. (Jeg har ofte spist de med smør, dansk salami og gräddost!).
En blanding av cottage cheese, creme fraiche (og evt. litt pisket krem), med kanel, ferdigskivede mandler (fåes i bakevare-hylla i butikken), og evt. litt lettsyltetøy med lite karber, eller søtning av noe slag om du foretrekker etc.
Tilbehør: Litt paprika, cherrytomat, noen (hvitløksmarinerte) oliven, eller litt avokado.
Hm, vet ikke om noen av disse ideene funker på ditt budsjett, og er noe som frister?
Handle på tilbud, kjøp stort av det som holder seg. Evt. frys ned, om du har mulighet. Tilbudsweb.no og hverdagskupp.no gir deg oversikt, særlig om du ikke har reklame i postkassa. :)
Av og til lager jeg også min "avokado- og fetasalat". Ikke sikker på om den heller kan regnes som budsjett-mat, men du kan jo se.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.