< Tilbake til oversikten

Lavkarbo og amming

Mellon sa for siden:

Har søkt en del her inne, men sliter alikevel med å finne et godt svar. Jeg blir straks 3- barnsmamma og er så klar for å komme i form, og bli i form. Denne kroppen skal ikke bære frem flere unger, nå er den min, og den skal bli smashing.

Men i forhold til amming ønsker jeg ikke å starte med et kosthold som kan gå utover melkeproduksjonen, er veldig opptatt av å kunne gi ungen det beste jeg kan, morsmelk.

Men på den andre siden ser jeg ikke at lavkarbo skal være noe problem i forhold til amming, ikke med tanken på mengden fett en inntar. Men finnes det noe nedre grense for karboinntaket jeg bør tenke på?

I utgangspunktet tenkte jeg å kutte ut frukt, mel, ris og rotfrukt samt sukker selvsagt.

Megvel sa for siden:

Bruk ketostick, hold deg unna ketosen, så går det nok bra.
100kh er en grei begynnelse. Fullammer du trenger du muligens mer.

I begynnelsen så er det viktig å huske på at dere må komme i gang, og du trenger nok mat. Hurtig vektnedgang pga matrestriksjon under amming er relatert til depresjon sies det, så ta det lugnt! Et halvkilo i uka er nok.

Etter noen mnd etter fødselen, når du har klart å få dusja før tolv flere dager på rad, så er det på tide å skride til verket ;)

Grattis med baby på forhånd!

Mellon sa for siden:

Takk for svar. Har tenkt å ta det med ro de første 6 ukene, men kommer nok til å starte så smått med lavkarbo alt da. Er heldig med at jeg går godt ned med amming, har minst 30 kg som skal av, hvor av 23 etter svangerskapet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.