< Tilbake til oversikten

Karber i korn, frø, mel osv

Fofa sa for siden:

Kommer over masse forskjellige karbo-verdier på et og samme frø f.eks... Blir jo helt forvirra.. Hva er det egentlig som stemmer..og hvorfor er det så stor forskjell fra merke til merke??

F.eks, leste her i går(har lest så mye at jeg ikke husker hvor i farta) men det sto at Kli inneholdt ca 10 gram/100 gr. Jeg finner bare en med 18 gram i butikkene

• Pofiber varierer fra rundt 5 til 12
    -Solsikkefrø står i noen tabeller rundt 6, mens på min pose står det mye mer(tror det var rundt 12)
    -i tabellen på matvareguiden står det at sesamfrø har 4,5 gr/100, på min pose var det litt over 10:confused::confused::confused:

Jeg lurer virkelig på hva som er riktig..man skulle jo tro at et solsikkefrø var et solsikkefrø, uansett hvem som hadde pakket dem??

HAr noen kanskje tips om hvilke merker jeg burde starte å lete etter?
Når man er i ketose, så har det jo faktisk endel å si om noe har 6 eller 10 gr karbo pr 100.... Vil jo derfor ha beste alternativ (les: minst karber)

Borghild sa for siden:

Det er vanskelig å si eksakt. Personlig går jeg alltid ut i fra høyeste innhold pr 100 gr.

nellie sa for siden:

av og til så tilsettes det saker og ting, av forskjellige grunner:) derfor lønner det seg å som regel gå ut i fra det som står på pakken.

Gracella sa for siden:

Noen ganger "er det bare slik", hehe.
F.eks: Grønne avokadoer inneholder mer karber enn de brune. Det er vel fordi de er søtere, tenker jeg. De grønne er (oftest??) fra California, og det er mulig at jordsmonnet der gjør at de blir søtere? Kanskje det er det samme med korn og frø??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.