< Tilbake til oversikten

Nydelige FLUFFIES for hele familien. Frokost, lunsj, til kaffen osv.

Karla sa for siden:

Kjempedeilige FLUFFIES

3 egg
1/2 boks Cottage Cheese
60-80 g revet, mild ost (gjerne Mozzarella)
2-5 ts Sukrin
2-3 ts kanel
1/2 ts malt Bourbon vanilje

Sett ovnen på 150 grader varmluft (evt 175 grader uten varmluft).
Skill eggehviter fra plommer. Stivpisk hvitene med 1 ts sukrin.
Bland det andre og mix det med stavmikseren. Bland forsiktig sammen.
Ta 1-2 ss med blandingen og legg på bakepapir på plate. De kommer til å flyte litt ut, så pass på mellomrommet. Jeg bruker 1 1/2 plate, og ha begge platene i ovnen om du har varmluftsfunksjon.

Stekes 18-25 minutter, følg med på fargen, de skal være gyllenbrune og "tørre". De er fluffy, luftige - minner litt om vannbakkels, og smaker nydelig med masse smør, evt litt rørte jordbær. :p

Vi har hatt disse 3 dager på rad nå. I går lagde jeg 3 omganger (hadde fullt hus...) Lager også en oregano-variant, med salt, pepper og oregano, uten sukker. Godt med smør og jarlsbergost/skinke osv på.

Jeg fikk oppskriften av en venninne (den salte varianten, den søte er min egen vri) - så tilgi meg om oppskriften ligner på noe annet her inne.
Iallefall syns jeg dette er et lettvint og vellykket alternativ til pannekaker eller vafler.

Fofa sa for siden:

Interessant:-)
Vet du om disse kan fryses? Regnet på karbo?

Karla sa for siden:

De kan fryses tror jeg. Om de blir liggende til neste dag er det bare å slenge dem i brødristeren om du vil ha fersk variant. Tror hele oppskriften inneholder rundt 5 karbohydrater, uten sukrin.

Men - jeg ser jo nå etter litt søk, at dette er en variant av Ziggys Polarbrød. Så jeg skal ikke ta på meg noe heder - men søt variant er altså deilig, og egge/ostesmaken er ikke så fremtredende da syns jeg.

Solvory sa for siden:

Må det være Bourbon vanilje ? og hvor selges det?

Karla sa for siden:

Neida, du kan droppe Bourbon vanilje eller erstatte det med vaniljestang.
Men tror det er greit å ha det i skapet (kjøpes på helsekost) da det er mye bedre enn vaniljesukker og en god smakssetter. :)

Nå har jeg kommet hjem fra ferie, og savner søte utskeielser... :o ...så nå må jeg jo lage disse til dessert/kveldskos!

Karla sa for siden:

De er sikkert gode med hakket, mørk sjokolade i også!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.