mål:littavetmenneske sa for siden:
jeg tror aldri jeg har laga så mye søtmat som etter at jeg begynte på lavkarbo. Her er det jeg "desserterer" meg selv med om dagen: .
den enkle versjonen:
frosne bringebær (du kan selvsagt bruke ferske, men så rik er ikke jeg for tida.)
hakka hvit sjokolade (jeg bruker en med 9 karber)
kast bærene i en passende formasjon på en tallerken, dryss sjokoladebitene over og send herligheten en liten tur under glovarm grill til sjokoladen er karamellisert og litt brun. Har du lavkarbo iskrem er det fantastisk til, men oxo kjempegod alene.
restaurantversjonen:
lag vaniljekrem, enten fra grunnen av, eller ved å bruke eldorado eller heistad sin vaniljesaus. dekk bunnen av en djuptallerken med bringebær, legg på vaniljekrem og topp med revet hvit sjokolade. send desserten på grilltur til passe farge og spis med godt humør og god samvittighet.
har man en skibrenner/creme brulee-brenner kan den gjøre en glitrende jobb i disse oppskriftene. andre bær kan selvsagt brukes:)
jeg er egentlig ikke så begeistret for hvit sjokolade, men i denne oppskrifta er den uovertruffen. mørk sjokolade funker ikke.
håper andre får glede av denne- vel bekomme!