Idamor sa for siden:
Kjøpte både mandelmel og soyamel på helsekosten på onsdag (gikk litt berserk der inne), og lurer på om de kan brukes til jevning av sauser? Som erstatning for hvetemel.
Idamor sa for siden:
Kjøpte både mandelmel og soyamel på helsekosten på onsdag (gikk litt berserk der inne), og lurer på om de kan brukes til jevning av sauser? Som erstatning for hvetemel.
Vintergumman sa for siden:
Åh, det hadde vært flott om de kunne. Synes mine sauser blir alt for tynne for tiden, mister helt lysten på saus.
loone sa for siden:
Jeg bruker alltid johannesbrødkjernemel til jevning av sauser:)
Bruker det egentlig i nesten alt!:D
Selges på helsekost til rundt 60 kr for et lite glass, men det holder lenge:)
Ellers kan man bestille på nett, da koster det ca. ikkenoe i forhold:p
Idamor sa for siden:
Jeg har prøvd med JBKM, men syns liksom ikke det ble noe særlig. Men kan jo prøve igjen da ;-) Bare tenkte hvis det gikk an å bruke mandelmel eller soyamel til det, så kan jeg lage saus på gamlemåten igjen ;-) Smelte smør, blande inn mel, spe med væske...
Zincite sa for siden:
Håper du rapporterer om du forsøker mandelmel :)
Ellers bruker jeg den fremgangsmåten med JBKM - altså smelter smør, rører inn JBKM og sper med væske.
Idamor sa for siden:
Det skal jeg gjøre, Zincite! Må bare finne ett måltid som krever saus ;-) Mulig jeg skal prøve meg på å lage hvit saus i løpet av den kommende uken.
knh sa for siden:
Har du testet mandelmel i saus enda :)?
spent kjøpte mandelmel i dag;)
nellie sa for siden:
Jeg har prøvd mandelmel, men det ble kornete..
Mye mulig jeg gjorde noe galt da.
Idamor sa for siden:
Dessverre har jeg ikke fått prøvd det nei. Hadde en plan for ikke lenge siden, men fant ut at jeg hadde tomt for mandelmel da.
Fofa sa for siden:
Noen som har prøvd å lage "vanlig" saus med soyamel?
LIBBA sa for siden:
Jeg har prøvd å lage brunsaus med glutenmel, men det var ingen suksess:mad:
Har ikke prøvd med mandelmel, men det kunne kansje være en ide.
LIBBA sa for siden:
Ser "Nellie" hadde prøvd mandelmel uten vellykket resultat, så da slår jeg den tanken fra meg;)
vimsen85 sa for siden:
Jeg har lagd smørgrøt med soyamel (og det er jo samme prinsippet som hvit saus, bare tykkere). Men det smaker litt soya. Jeg er vant til den smaken siden jeg bruker mye soyamelk (laktoseintoleranse), men noen syns det ikke er godt. Men det funker.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.