En av de største problemene med å leve på et lavkarbo kosthold i Norge er den begrensede tilgangen til sukker- og stivelse frie ferdigprodukter i handelen.
Istedenfor å sitte å vente på at noen importerer produkter fra andre land som kanskje ikke passer som salgsprodukt i Norge eller at man selv må kjøpe ukjente merker fra nettbutikker, kunne det vært en ide' å få startet et firma sammen som hadde som foretningsområde å produsere produkter for daglighandelen som ble solgt til alle konsumenter (tynne som tykke) og var merket på normal matvare måte, men som samtidig var sunnere fordi det var minimalt med karbohydrater i de?
Vi ser jo her på forumet hvordan vi som amatør-kokker lager fin-fine mat oppskrifter som mange ganger er bedre enn de som blir tilbudt i butikk og bakeri!
Hvorfor kan vi ikke gå steget videre og litt etter litt gjøre vårt for at produktutvalget i norske butikker ble bredere med sunnere og like rimelige produkter?
F.eks. hvis mange her bidro med små beløp (250 kr?) som ga de en aksje hver i et slikt firma, og at de som kan næringsmiddelindustrien og forretningsdrift bidro med sin ekspertise og knowhow?
Hva er det som skal til egentlig for å få ut et nytt produkt i handelen?
Som bare selger noen søtsaker mest, og promoterer seg som spesialmat siden de bruker "sukkerfritt" som fremhevet merke? Og har de fått produktene ut i handelen si COOP eller Meny? Og bruker Matinol som sukkererstatning som gir de en enda mer spesialmat-profil..
Men de kjører det ut under ett merke, "Sukkerfritt" Sjokoladene får man kjøpt de fleste steder, og min lokale Rema hadde syltetøyet deres ganske lenge.
Lavkarbopikene videresolgte varer som allerede kan handles via nettet, og det er ikke lønnsomt i det hele tatt. :)
Mener du å starte en slag matvareproduksjon for salg i butikker? Det er en god ide, men det kreves utrolig mye papirarbeid i forkant, og det er mye jobb for lite ressurser. Mattilsynet har strenge krav til matvareproduksjon, og matvareproduksjon er dyrt. "Spis-deg-slank" er vel den eneste i Norge, men han selger ikke videre til butikker. Dessuten hadde han opplegget klart - det var han bak Ola-pakka, hvis noen husker?
Jeg bare venter på at noen skal starte en cafe-kjede, jeg! :D En slags "deli-no-karbo" sted... drømme
Jeg tror jeg får gjøre endel forarbeid og så heller komme med et tilbud for de som ev. ville være interessert. Det er nok mange måter å gjøre det på som vil holde utgiftene nede i starten.
Jeg er opptatt av at maten skal være så normal som mulig så den ikke havner i "glutenfri- og spesialmat-hyllene" i eventuelle butikker. Antall produkter kan gjerne være lave i begynnelsen, hvis man får et visst salg på de.
Eksisterende kafeer burde introdusere nokarb valg istedenfor at det må bygges helt egne kafeer for slikt.
Ikke meningen å kuppe tråden her. Men jeg var innom Baker Hansen her om dagen..
Og fikk kjøpt lavkarbo rundstykker :-) De smakte veldig egg.. men dog.. Det er noen som har fått øynene opp for potensialet her :-)
Har hatt den samme tanken selv, å starte opp noe, men mangler kapital. Det er en god ide at vi flere kjøper aksjer og bidrar til kapitalen på den måten:) Men jeg får ikke inntrykk av at det er så mange som er interessert i det... (ikke så mange overstrømmende tilbakemeldinger på ideen din.)
Jeg fåreslår å teste det ut ved å lage en egen tråd hvor du spør hvor mange som vil invistere f.eks.250 kr. Hvis du får mange nok, så er det bare å sette i gang!:)
Jeg stiller gjerne med noen kroner. Stiller også med det jeg måtte ha av relevant kunnskap (er utdannet konditor og butikkslakter, kjennskap til IK-mat osv).
Synes det er en kjempeidè!
Har vært inne på å begynne å produsere lavkarbo måltidsløsninger og desserter i butikken jeg jobber i, men det er litt av et prosjekt hvis man skal gjøre det skikkelig (kalkyler, deklarasjoner, rutiner osv).
Og jeg er helt sikker på at handelen kommer til å kaste seg over slike produkter når de ser potensialet.
Før måtte man til bakeren for å kjøpe glutenfritt brød, i dag kjøper man glutenfri kjeks på Kiwi.
Jeg har vært mange ganger i Dublin, men nå det siste året har jeg bare med glede sett hvordan det har EKSPLODERT med lavkarbomat i butikkene!
Vi var der senest nå i juni og det var herrlig å kunne gå på supern og kjøpe seg et "lowcarb soyabread"! Det var faktisk halvt om halvt med "vanlig" brød og lavkarbobrød! For et par år siden gikk vi forbi en buss(?!) som viste seg å være en lavkarborestaurant på hjul :p. Vi gikk dessverre ikke innom den da vi så den; da vi VILLE innom var den kjørt videre...:(
Er det ikke det de fleste/alle slike nettbutikker gjør? Kjøper inn fra grossist eller andre nettbutikker og videreselger? Dialife.dk gjør jo også det og de holder jo på enda og tjener sikkert endel. Jeg har ikke peiling altså, bare spør. :)
Et av de store problemene med å få til salg av feks. lavkarbo tortillas og sånt i Norge er at Mattilsynet er så maniske på dette med innhold osv. Man får ikke bare selge det sånn uten videre, det skal godkjennes av Mattilsynet og det tar ofte månedsvis. Det er jo såå skummelt å selge lavkarbo matvarer i Norge, men sukker og andre ting kan selvsagt fint selges fritt i butikkene for det er jo ikke farlig i det hele tatt.
Takk for at du vil støtte, jeg driver å jobber med å sette meg mer inn i temaene rundt matproduksjon, mye spennende som ligger her. Jeg kan legge inn en "aksje" tråd når jeg har noe mer solid å presentere, men kjempefint med tilbakemeldinger fra alle rundt temaet, takk! :)
Oi dette er spennende! Fikk du prøvd noen produkter, og hva synes du hvis du skulle sammenligne (kritisk) smak, tekstur etc. mellom et "vanlig" brød og lavkarb versjoner som ble solgt?
Takk heart, skal lage en sånn når jeg har tygd på materialet en stund og blir visere på kostkalkyler, hva som egentlig skal til for å få et nytt produkt i handelen, hvordan unngå de større egenutgiftene (la etablerte produksjons-enheter seg av produksjon av produktet?), kritisk design, matkomponenter, konservering, E-stoffer etc, etc.
Spennede, men jeg mener det er kritisk at slike produkter smaker utmerket for alle, for å få salgsbredden i et produkt (mao. ikke avhengig av en kundegruppe som bare er der når lavkarb er mere populær som kostholdstype).
Dette har jeg også lyst til å være med på. Jeg holder på å starte et aksjeselskap for øyeblikket og har opplevd at det ikke er helt uoverkommelig med alle papirene. Men kanskje er det mye mer byråkrati når det gjelder mat? Jeg savner å kunne kjøpe lavkarbo brød i butikken. Må forresten sjekke ut de rundstykkene. :)
Jeg har aldri hatt noe behov for slike lavkarboprodukter. Bortsett fra: Rent kjøtt som ikke er tilsatt alt mulig av sukker og tilsetningsstoffer.
Ellers lager jeg maten selv, jeg bruker ikke soya eller noen erstatninger for sukkerholdig mat.
Det første jeg ville gjort om jeg skulle fått videre med en slik ide, ville vært å kontakte noen som har gjort dette før, altså startet med en produktrekke og langsomt bygd den opp og fått den inn i flere butikker. Det er fryktelig mye man ikke tenker på, som fort kan være alfa og omega for eksistensgrunnlaget. Det å gå litt i lære hos noen tror jeg er smart. Man bør også undersøke markedet før man i det hele tatt går i gang. Selv om man tror at man har en glimrende forretningside, er det ikke sikkert at Ola Nordmann tror det samme. Om man ser på alle de nye produktene som hvert år lanseres i butikkhyllene, er det bare et fåtall som overlever.
Det er også viktig å ha i mente at det er drit vanskelig å komme inn i en norsk dagligvarebutikk. DN kjørte endel artikler på dette for noen år siden: de største firmaene betaler for hylleplass og eksponering ( ja da, det foregår fortsatt). For en liten, uavhengig aktør er det veldig vanskelig å gjøre det godt. Bare spør Hval Sjokoladefabrikk.
Nå mener jeg på ingen måte å være negativ, jeg ville vært superglad for slike produkter, men det er flere ting som man bør ha på stell før man i det hele tatt går ordentlig i gang. Hvis ikke kan man fort risikere å gå skikkelig på rumpa.
Heldigvis er jeg blitt litt eldre og har noen interessante prosjekter bak med så jeg har studert dette en stund. Også er jeg en pedant og vet at suksess bl.a. ligger i å ta nøye hensyn til detaljene.
Blir nok litt studietid rundt ernæring/matstoffer/råvarer etc. før jeg starter helt. Har et par bøker i bestilling.. :)
Det kan kanskje være en ide å snakke med f.eks Mat og Helse for å få litt eksponering + erfaringer de har, og www.kostreform.no er helt sikkert interesert :ja:
Uhm, all lavkarbo-maten finnes jo allerede i butikkene. De ligger som regel i svære kjøledisker og kalles gjerne for ferskvareavdelingen. Der finner du fisk, kjøtt, fjærkre og alt mulig rart... Snur man seg litt så finner man ferske grønnsaker også. ;)
Jeg går rett forbi ferdigpakket mat fortiden, og rett til ferskvareavdelingene. Der finner jeg alt jeg trenger til mitt kosthold.
Hei,
En annen ting man kunne gjøre istedenfor å starte eget firma er å legge press på de Norske matvareprodusentene til å lage lavkarbo vennlige produkt varianter.
Vet at enkelte har henvendt seg til bl.a. Fjordland med forespørsel om de kunne lage et par lavkarbo vennlig retter, uten respons. Det vi lavkarbere kunne gjøre er å øve press på produsentene – da tenker jeg organisert press, for eksempel lage et brevutkast med oppfordring på å lage noen av produktene lavkarbo vennlige – FB grupper er jo også veldig populært middle å bruke for å spre budskap øke press - med mulighet for bred pressedekning om gruppen blir populær nok. Dersom samtlige medlemmer av lavkarbo.no sendte samme oppfordringen så kanskje de så potensialet i det å lage produkter rettet mot vårt segment. Regner med at ganske mange produsenter er redd for at lavkarbo er en altfor liten gruppe til at det kan være lønnsomt å lage tilrettelagte produkter for.
Nå er det ikke lenge siden Baker Hansen begynte å selge lavkarbo rundstykker, så det er jo et håp om at det en dag vil bli solgt i vanlige dagligvare butikker, videre så er det jo en baker på Sørlandet som baker lavkarbobrød, dinmat.aftenposten.no/Temasider/Artikler/Kokkekunst/Portretter-og-intervjuer/Lavkarbobrød-til-begjær
Så spennende! Jeg kan godt invistere noen kroner i dette prosjektet.
Her jeg bor er det to damer som lager og selger fantastisk gode lefser. Alle matbutikkene her kjøper inn av dem og selger i butikken. Både Kiwi og Rema 1000. Så det er jo ikke umuligt å få inn lavkarbo produkter i de lokale butikkene hvis bare nok folk viser interesse? Kanskje noen forespørsler i lokalbutikken er nok til at butikken kjøper inn produktet?
Jeg tror dette er en utfordring. Markedet blir smalt hvis det ikke er attraktivt også for den "vanlige" befolkningen, og når du tar vekk karbo og erstatter det hovedsakelig med fett, får du et mye høyere kaloriinnhold enn i lavkarbo produkter. Det er mange som er kaloribevisste.
I tillegg har du utfordringene med kvaliteten. Det er ikke lett å få fullgod kvalitet når du dropper mel, sukker og gjær, selvsagt avhengig av hva slags mat du vil ha produsert. Jo lavere karbo innhold, jo værre er det å få fullgod smak, og hvor mange er for mye for kjøpergruppen? Jeg har f. eks kjøpt sjokoladebrownies fra Big Train (lavkarbo) som var kjempe gode, lagd med bla havremel, men det var ikke store stykket jeg kunne spise uten at det ble for mye karbo. - Men det gjorde jeg jo, når den først var der, nylagd og fin... -Jeg kjøper den ikke en gang til...
Du må tenke nøye gjennom hva slags varer som er verd å satse på. Jeg ville sagt iskrem, pasta, tortillalefser, de to siste kjøper jeg fra netrition, og er de eneste produktene jeg bestiller mer enn en gang- Uten at jeg har handlet i veldig(!) store mengder altså..
Jeg tenkte en stund på å starte import, og gjorde masse undersøkelser på dette, men det var et gedigent tapsprosjekt.
En løsning for prosjektet ditt er å starte med co- branding med eksisterende markedsaktører, i og med at du vil ha ulike typer produkter og hvis du ikke allerede har kunnskap om hvordan du lager varene..
Med tanke på Co- branding koster dette, og de du da produserer sammen med vil sannsynligvis sette krav til minste produksjon. Særlig hvis de skal være med på å utvikle oppskriften og må kjøpe inn tilleggs utstyr for produksjon. (Her har mattilsynet også en finger med) Best å finne noen små aktører.
For å starte et aksjeselskap trenger du 100 000 i egenkapital, så når du får det på beina vil jeg kjøpe ei aksje eller to jeg også ;-) For co -branding må du nok også regne med noen større investorer enn lavkarbo medlemmer vil jeg tro.
Det er jo ikke en liten jobb å legge seg ut på, har du vært i kontakt med ditt distrikts etablerersenter? Det er nyttig å slå av en prat..Innovasjon Norge er jo også en mulighet. Du kan få hjelp til å sortere tankene, søke om etablererstipend, tips om nettsider et, men dette vet du kanskje fra før?
Jeg jobber med å utvikle et næringsmiddelprodukt for tiden, og det er mye jobb, masse eu regler og krav til sammensetninger, merking etc... F. eks er det nå en ny lov om merking som nettopp har trådd i kraft, som gjør at det kun er visse påstander du har lov å bruke om produktet. Tror ikke "lav karbo" er en kategori, men f. eks "uten tilsatt sukker" "rik på proteiner" etc. Alle slike påstander skal søkes om, og det er krav til hver kategori.
Dette ble visst fryktelig langt, men jeg synes det er spennende i og med at jeg har en grunder i magen selv ;-) ;-)
Synes ideen om å gjøre noe mer ut av lavkarboprodukter er god jeg. Om det var meg ville jeg gjort det på en litt annen måte pga av de monopolkreftene som styrer matvarekjedene.
Jeg ville ha funnet kanskje 15 av de beste produktene som det er oppskrifter på her inne. Så ville jeg ha funnet en effektiv måte å produsere disse på. Så ville jeg ha forhandlet med leverandører av råvarer for å få gode priser. Så ville jeg ha jobbet frem et franchise konsept. Dette er måten Peppes,Dolly,McDonalds og flere andre kjeder er bygget opp. Dvs den enkelte restaurant får en egen eier som investerer av sine egne penger, og må betale en viss avgift av omsetn. til moderkonsernet. I bytte får de opplæring, markedsføring og ferdige produktløsninger.
Det er mulig at tiden er moden for dette i Norge nå. Det som er viktig er at produktene ikke er for dyre, om en skal få mange til å kjøpe dem. Kanskje hadde det også gått an å jobbe fram en løsning med hjemmelevering og evt utvklet produkter til butikkmarkedet etterhvert.
Personlig tror jeg ikke Norge som nasjon er klar for dette enda. Det er for mange skeptikere som har blitt opplært via det helsemyndighetene anbefaler. Jeg tror veien må være å først overbevise større masser om at dette er et godt alternativ for en sunn livsstil før det kan gjøres om til en suksessfull business.
Husk også at et firma som lavkarboforkjemper vil få både ernæringsfysiologer, leger, forskere og legemiddelindustrien på nakken. Det vil bli en hard og lang kamp for de som kaster seg ut i det. I verste fall kan man risikere at flere naturlig sunne varer blir forbudt, slik som Stevia og rød ris.
På en annen side må man jo starte et sted, og utvikling av et firma med planer om å ettervert produsere lavkarbovennlige varer er en strålende idé. Jeg tror at etableringen av et firma med slike planer må bruke tolmodighet. Begynn i det små, med fremlegging av nye forskningsrapporter, oppbygging av nettverk med kjente lavkarboforkjempere osv. Bruk tid å resurser på PR for å styrke den nasjonale moralen vedrørende tema. Klarer man først det, vil produksjon av varer virke mer gjennomførbart. Når vi har nådd dette stadiet stiller jeg gjerne opp med ekspertise for en grafisk profilering av produkter og varemerke som forhåpentligvis kan utvikle seg til en merkevare.
Norge trenger en revolusjon i matveien. Jeg skal stå klar når den er her!
Hei.
Jeg er veldig enig med hun som nevner cafèer osv. Jeg savner å kunne gå ut og spise eller gå på cafè med venner, og ikke kunne spise noe særlig.
Tenk å hatt en kjede som hadde 50% lavkarbomat og desserter. Da kunne man gått ut sammen med folk som ikke lever på lavkarbo og kost seg med god samvittighet. Menyen måtte da slevfølgelig inneholde antall KH pr.måltid osv. Man kan lage egne kjeks og kaker som spesialitet.
Dette er noe jeg virkelig kunne gitt alt for å være en del av. Jeg har tenkt å leve slik resten av livet og syntes det hadde vært utrolig gøy å få fremmet dette sunne kostholdet på en slik måte. Kan starte med 2 restauranter i 2 store byer og utvide til en landsbasert kjede.
Pearl, Manina, Lisbeth, Emily, Karikins, Carisma, Arnakristin, Monica, Nonta, Leif, Coockie, Iza takk, takk for verdifulle innspill og info, bra gjeng vi er her på forumet :D
Jeg poster her når jeg vet litt mer detaljer og får mer oversikten. Spennende område, blir sene kvelder nå! :p
Jeg syntes det er en super ide, og stiller gjerne opp! :) En av mine mange drømmer er selv å starte lavkarbo Cafe, men dette er ikke tiden, og det krever som tidligere nevnt mye arbeid...
Men et sted må man starte, og jeg har absolutt ikke noe imot å bruke penger for et lavkarbo-formål! ;)
Høres spennende ut. Har vært inne på tanken selv, men har nok ikke tid til å sette igang slike prosjekter nå. Men jeg sitter på et par domener, som muligens blir for salg etterhvert, nemlig lavkarboshop.no, og lavkarbobutikken.no
Ta kontakt hvis det kan være av interesse etterhvert.
Jeg vet hva jeg savner; å kunne gå på butikken og raske med meg noen frossenmiddager av lavkarbotypen. I en travel hverdag som aleneforelder er det tiden man ikke har nok av og det å slippe å lage middag fra bunnen av hver dag, men samtidig vite at maten man spiser ikke er full av drit, det er hva jeg ønsker meg.
Jeg savner rett og slett lavkarbofastfood, men forutsetningen for å spise den er at den ikke tilsettes kunstig drit og tilsetningstoffer. Jeg er villig til å betale mer for slik mat fordi jeg vet at den er dyrere å lage.
Å kunne gå inn på 7/11 i lunsjen når matpakke er glemt igjen hjemme og kjøpe en lunsj der er og en drøm.
Å investere i noe slik kan jeg godt finne på å gjøre.
Jeg har vært inne på et av de nettstedene som selger lavkarbo, men det var ikke aktuelt å kjøpe noe, for mange av produktene inneholdt ingredienser (søtstoff) som jeg er skeptisk til. Var nettopp i Oslo og prøvde å få tak i lavkarbo bakemiks på et av utsalgsstedene, men der var hylla tom. Jeg tror det er marked for flere lavkarboprodukter på nett.
Vi lever i en moderne tid, og man kan ikke forvente at en majoritet av befolkningen som ville ha godt av å redusere mengde karbohydrater, vil ha eller kan ta seg tid til å lage mat fra bunnen av slik mange her på LCHF etc. ser seg nødt til å gjøre.
Men produktene MÅ være så solide at mange kunder med sans for karbohydrater ofte velger disse produktene ikke bare pga. helse men også på smak, tekstur, spisbarhet, visuelt etc.
Ja, pølser var akkurat det jeg tenkte å nevne! Jeg kan ikke si jeg savner brød- og godterierstatninger, og er i grunn fornøyd med å drikke kaffen min og vannet mitt på kafé. Men jeg blir oppgitt når jeg ser at stort sett alle pølser er spedd til grensen (seks prosent, liksom. Galskap!), så da blir liksom alternativet å kjøpe superdyre pølser av rent kjøtt på Spar eller Jakobs. Det blir ikke helt casual når man må opp til Nordstrand/Kjellsås og betale hundre spenn for en pakke pølser, bare fordi man ikke ønsker å stappe seg med mekanisk utbeina kjøtt, ekle oljer og stivelse i hue og ræva ... :o.
Hmm, det har jeg da nettop vært på butikken og rasket med meg... :o En pakke løvbit og enpose ferdig salat.
Rema sin grillserie har veldig gode pølser til 25 kr pakka (3 for 2 tilbud også)
Ellers får man jo lammepølser halalslakteren, helt fri for tilsetninger.
Ta seg tid?! Det tar da sannelig kortere tid å lage en lavkarbomiddag ettersom man slipper å vente på at potetene eller risen blir ferdigkokt?! Jeg spiser ikke hurtigris da.
Jeg laget også i dag laks med grønnsaksmos og linser surret i sjyet etter laksen tilsatt rømme. Tar meg den tiden det tar å slenge den frosne laksen i microen og tine den. Mens den tiner kuttet jeg opp 1/4 liten sommerkål i strimler, 1/2 brokkoli og 1/2 liten blomkål i buketter og hev alt i en kjele med vann og satte på ovnen. La deretter laksen i stekepanna som var varm med litt smør i og stekte den noen minutter med sitronpepper på, på begge sider. Tok ut laksen og puttet en neve frosne, ferdig kokte linser i panna og mens disse lå og surret (slo av varmen) og ble varme helte jeg vannet av grønnsakene, hadde dem i begeret til stavmikseren, hadde i en rømmeklatt og sitronpepper og moste det hele med stavmikseren og hadde det på fatet med laksen. Helte så over linsene i rømmesaus til slutt. Tok det så mye som 15-20 min tro? Har man ikke såpass med tid til middag engang bør man begynne å se litt på hva man bruker tiden til synes jeg.
Det som var tiltrekkande med ferdigmat for min del var ikkje kor lang tid det tok, men at eg slapp å -gjere- noko. Venter heller ein time på mat som går rett fra fryser til steikeovn, enn å bruke eit kvarter/halvtime på å stå på kjøkenet og skjære opp diverse og hive i gryta. Lage mat er dønn kjedelig, sjølv om det tar kortare tid frå start til slutt så må eg stå der heile tida, det er meir arbeid, meir rot og meir oppvask etterpå. :o
Men løvbiff + ferdigsalat er jo ei forholdsvis grei løysing. :D
Ja, den ser jeg også! :)
Merkelig nok syntes jeg det er MYE mer stress å lage en fersk kyllingwok som tar 10min (5 min. kutting, 5 min. steking) enn å hive i en frossen fiskegrateng som tar 45 min i ovnen :p
Jeg er enig i at det som tiltrekker er å slippe å gjøre noe... Jeg er alenemor og de dagene jeg ikke har ungene er det deilig å slippe å lage middag, selv om jeg i utgangspunktet er glad i å lage mat. Jeg savner lasagne/ moussaka:p
Det er nok mange som er enig i prinsippet, og som klarer å lage sin egen middag hver dag selv med 2-4 barn og 2 jobber. Men realistisk over tid så vil flere av hverdagens måltider bli noe man velger fra ferdig- eller halvferdige produkttyper. Det er bare å se i alle fryse- og kjølediskene, ferdigmatpakker, boksmat og micro/"5 minutters" tilberedning.
Attraktivitet/salgbarhet på et produkt tror jeg kan være like mye hvor lettvint/tidsbesparende (det oppfattes) det gjør matlaging, som design, lukt og smak.
Det tror jeg også. Det ene store minuset for meg med lavkarbo er at alt (bortimot) må lages fra bunnen av, og at det innimellom hadde vært veldig deilig å bare plukke med seg noe fra frysedisken. Og da er det medregnet det faktum at jeg som regel lager store porsjoner og fryser ned. Over tid blir det likevel en "belastning", ettersom alt fra iskrem til knekkebrød må lages hjemme.
Tante steker lefser, det har ho gjort i over 30 år.. Men det ble det bom stopp på for plutselig en dag fikk ho besøk av helsetilsynet... Det var mange krav ho IKKE kunne tilfredsstille og det var nok til at ho fikk beskjed om å stenge butikken. Et av kravene som IKKE var tilfredsstilt var toalett i produksjonslokalene... Hallo, dama steker lefsene hjemme og der har de i allefall tre toalett!! I tillegg mangla det pauserom... :o Stua er 5 meter unna...
Det var ingenting å si om hygienen eller prosessen som sådan, men det var som nevnt andre teite ting som ikke kvalifiserte til videre produksjon..
Så det å lage mat selv for å selge kan man nesten bare glemme.. Men hvis man får tak i noen som allerede har løyve til tilbereding av mat så går det kanskje?? Fiskere får jo ikke lov å selge fisken sin lengere ved kai eller fra båt pga teite regler... Snart får man vel knapt tak i ferske reker.. Rett fra båten.. :sikle: :(
Jeg skal forresten selv ned til et lokalt bakeri i morgen med oppskrifta på "knutteloff" for å få dem til å videreutvikle den samt kanskje selge den.. Så fremst de liker den da.. :p
Jeg synes det var en god idé, og kjøper gjerne noen aksjer hvis/når det kommer så langt! Jeg ser absolutt potensialet! Jeg misjonerer jo som bare det, og har allerede fått en del venner og bekjente til å kutte ned på karbohydrater og øke på fettet. Og jeg regner med at jeg ikke akkurat er den eneste her som gjør det heller.
Varene blir jo ikke klare med en gang heller, og stadig flere får høre det glade budskap (LCHF). Så når varene er klare står kanskje 4,7 millioner nordmenn og banker på butikkdørene og venter på gode lavkarbo-produkter? :geip:
En fordel er det tydeligvis med å ha unger som er så kresne at ferdigretter er bare å glemme. "Blainnamat" spiser de nemlig ikke. :) De spiser forsåvidt ikke lavkarbo da, men min hjemmelagde potetmos er i alle fall bedre enn posemos som de heldigvis nekter plent å spise (nei, vi har det aldri, men de har fått det på sfo!) f.eks.
Jeg synes det er helt greitt med mat/helsetilsyn. Da trenger forbrukerene være mindre bekymret for hva som ender opp i butikker. Ifølge forskriftene jeg leste på lovdata er det kun når man selger offisielt, dvs. ikke til venner og venners bekjente at man kommer under offentlige forskrifter for matlaging. Det høres fornuftig ut i utgangspunktet.
Om tante tenker jeg at i løpet av disse 30 årene bør hun vel ha lagt av noe smått, så da er det synd hun ikke tok kontakt med noen profesjonell som kunne hjelpe henne med slike detaljer. Ofte er det bare å sette opp en lettvegg og litt annet så får man godkjent, alt ettersom hva slags produkt man lager selvfølgelig.
Og da blir 250 kr fra hver av oss på nettet her for lite. Det bør være as, men jeg vet ikke hva aksjekapitalen har som minimum nå. Det var 50 000 kr for en tid tilbake. Og hvem skal lage maten? Og blir den landsomspennende? Gidder ikke betale jeg hvis jeg ikke kan kjøpe og hvis jeg ikke får lønn for innsatsen. Synes egentlig forslaget var bra, men meget lite gjennomtenkt.
Tanken er å få med et lag med entusiamse og breddekompetanse til å bli "fan" av firmaet, ikke nødvendigvis fulllfinansiere det, men "eie litt og heie litt" kan man si :) Det er fritt om man bare vil være passiv aksjeeier eller mer aktivt med.
Et AS er i utgangspunktet 100.000 for oppstart. 250kr fra 700 personer er 175.000 kroner så det er ikke umulig hvis man trengte det, men som sagt man starter ikke dette uten å ha en basis og finansiell sunnhet.
Det er lenge igjen før noe kan presenteres, for ikke å snakke om produkter som skal utvikles. En driftig dame (chocoperfection.com) brukte 18 måneder på å teste seg frem til et sjokoladeprodukt som nå blir anbefalt av de store lowcarb-bloggene som det beste så langt.
Slike detaljer kan hjelpe i utviklingen av "våre" produkter, der kanskje det ultimate målet er å se de mest kritiske av de kritiske til mat: dvs. Barn! og tynne matelskere oftere foretrekke redusert-karbo type matprodukter istedetfor sukkerblandede næringsfattige "first price" type produkter.
Spennende og morsomt :ja: Blir kanskje med og donerer noen kroner for en aksje eller fem hvis det blir noe av i fremtiden.
men.. jeg savner faktisk ikke særlig mye i butikkene da, muligens utenom ett brød ..
og da har vi Fedon sitt brød, som er greit hvis man får behov for en skive.
Er ikke i noen tidsnød og har ikke små unger, så det går fint å lage mat hjemme, selv om jeg ser den at det ofte er behov for noe "lettlaget" som man evt bare kan varme opp, ikke alltid like moro å måtte lage hvert eneste måltid fra scratch liksom :p
men, som sagt spennende og morsomt :ja: Lykke til videre!
Lavkarbo-pizza, som flere har nevnt, tror jeg har potensiale til å bli en bestselger. Fedons variant smakte ikke godt overhodet, men jeg savner den likevel- hvis noen kunne lage lavkarbo-pizza som faktisk smakte godt, ville den garantert bli populær.
Som noen nevnte tidligere i tråden, er det mange som er kaloribevisste- tror det ville vært smart å satse på produkter som kunne appellere til et bredest mulig spekter, inkludert de som er kaloribevisste- altså produkter som ikke svømmer i fett. Det er jo enormt mange "hobby-Fedonister" i Norge, de vil utgjøre en stor del av markedet for lavkarboprodukter-produkter som inneholder en mer moderat mengde sunt fett og lite karbo vil appellere til disse, til mer seriøse lav-karbere, til og med til de som holder rådene fra Staten hellige.
Godt tenkt Ethereal, det skulle ikke forundre meg om en lavkarbobunn m. fyll ville inneholdt ~10% mindre kalorier pga. alt hvetemelet og sukkeret i vanlig bunn/fyll, tross at (sunt) fett er mer energirikt.
Da kunne man fått noe slikt med på menyen:
9. American Pizza m. biff (vanlig type)
10. "Den tynne linje" favoritt Pizza med 10% mindre kalorier og kun sunt fett"
Fedon-pizzaen inneholdt forsvinnende lite kalorier i forhold til vanlig pizza, så det har du nok helt rett i- selv med litt fetere (og mer spennende) fyll enn skinke-skivpet som toppet Fedon-pizzaen ville nok totalsummen bli lavere enn i standard pizza.
Noe annet jeg savner er saus på glass- Indian Curry, Korma, Tikka Masala, pastasaus- alternativene fra f.eks Uncle Bens er fulle av sukker etc, karrisausen jeg elsker så høyt inneholder over 10 gram sukker pr. 100 gram! Jeg ønsker meg slike sauser selv om jeg ikke spiser ris- de er jo nydelige som tilbehør til kjøtt. Og lavkarbopasta er nå temmelig lett tilgjengelig og ikke så dyrt, og ingen tomatsaus jeg lager selv kan måle seg med Al Forno-sausen du får på glass.
På ønskelisten min står også tomatbønner med minimalt med karbo. Alt du får kjøpt inneholder minst 6 gram sukker pr.100 gram, og det er tilsatt sukker, ikke det naturlige fra tomatene. Bacon og egg er jo det sterotype lavkarbo-måltid, nettopp fordi det er så ekstremt populært- mange av oss som lever på et moderat lavkarbo-kosthold og kan tillate oss litt bønner savner nok tomatbønner til.
Enda flere savner nok makrell i tomat på boks som ikke inneholder masse sukker, dette er et produkt som vil nå alle målgrupper- både hardcore lchf, Fedonister, Grete Roede-tilhengere- siden, hvis du tar vekk sukkeret, du knapt får det sunnere enn makrell i tomat, kaloriinnholdet vil være lavere enn i den vanlige variante, og selv ikke de som er ekstremt skeptiske til fett har noe i mot det supersunne fettet fra fet fisk.
Ang. lavkarbo-is, som flere har nevnt, tror jeg ikke det er noe å satse på, da Diplom-is fører en isvariant (Lettis, fås både med sjokoladesmak og klassisk vaniljesmak) uten tilsatt sukker og relativt lavt fettinnhold, som er supergod. Skal godt gjøres å konkurrere med den.
Jeg synes stort sett også at det går fint å lage maten selv, men det hender jeg har det veldig travelt, og da hadde det vært kjempefint med lavkarbo frossenmat fra frysedisken. Jeg drømmer om noen virkelig gode middager.
....eller uten egen kapital, da blir det jo enkeltmannsforetak, ikke sant? For du hadde vel ikke tenkt til at vi på lav- karbo skulle stå for egenkapitalen din vel....??Det hadde jo vært passe useriøst...
Mener det er sant det; at man IKKE kan være flere om egenkapitalen (med mindre det er meget grundig avtalt spekulantene imellom), men det utover egenkapitalen kan seff flere være med på... :o
Såå hvis noen her ønsker starte opp med egen egenkapital kjøper jeg gjerne aksjer! :ja:
Tanken er å få med et lag med entusiamse og breddekompetanse til å bli "fan" av firmaet, ikke nødvendigvis fulllfinansiere det, men "eie litt og heie litt" kan man si :) Det er fritt om man bare vil være passiv aksjeeier eller mer aktivt med.
Et AS er i utgangspunktet 100.000 for oppstart. 250kr fra 700 personer er 175.000 kroner så det er ikke umulig hvis man trengte det, men som sagt man starter ikke dette uten å ha en basis og finansiell sunnhet.
....eller uten egen kapital, da blir det jo enkeltmannsforetak, ikke sant? For du hadde vel ikke tenkt til at vi på lav- karbo skulle stå for egenkapitalen din vel....??Det hadde jo vært passe useriøst...
Nå er jeg ikke helt med, jeg startet denne tråden akkurat for å diskutere om mange nok kunne være interessert i å eie en aksje i et slikt selskap. Pr. definisjon blir jo da ikke selskapet "mitt" lenger, men "vårt". Dette kalles på engelsk for "Crowdsourcing" og er blitt ganske populært i sine forskjellige former. Bla. finnes det et engelsk fotballag som er kjøpt og eid av "fansen", som gir de innflytelse i avgjørelser (spillekjøp etc.) og plass på styremøter m.m. En annen variant er jo feks. COOP som er "litt" eid av alle som har COOP kortet sitt.
En mer normal fordeling vil i dette tilfellet kunne være 51% til hovedstifter, og 49% til de andre som vil være med på stiftingen.
Nå er jeg ikke helt med, jeg startet denne tråden akkurat for å diskutere om mange nok kunne være interessert i å eie en aksje i et slikt selskap. Pr. definisjon blir jo da ikke selskapet "mitt" lenger, men "vårt". Dette kalles på engelsk for "Crowdsourcing" og er blitt ganske populært i sine forskjellige former. Bla. finnes det et engelsk fotballag som er kjøpt og eid av "fansen", som gir de innflytelse i avgjørelser (spillekjøp etc.) og plass på styremøter m.m. En annen variant er jo feks. COOP som er "litt" eid av alle som har COOP kortet sitt.
En mer normal fordeling vil i dette tilfellet kunne være 51% til hovedstifter, og 49% til de andre som vil være med på stiftingen.
Det er bare en stifter... Men stifteren kan være så mangt. Det kan være en enkeltperson eller en organisasjon. Er det en organisasjon må det fremlegges et organisasjonsnummer. en enkeltperson må fremlegge personnummer. Så, enkelt sagt, da må du først danne en stiftelse!
Dette er sikkert plankekjøring for dem som kan dette, så bare heng i!! Er med jeg! Men jeg tror veien frem til det begynner å bli snakk om matlaging er lang.. Det er mye som må gjøres unna først..
Det er jo ok, og noe annet enn full finansiering....
Jeg er enig i at det er langt fram til matlaging, for ikke å snakke om produktene i hylla.
Jeg stiller meg ett par spørsmål som f. eks:Hva med lønn til daglig leder (deg?)og styret, og hvem har du tenkt å ha med i styret, og aktuell styreformann?Hvem skal ta seg av regnskapet?(du?) Du må jo også ha en godkjent revisor. Og du må jo bygge opp tillit blant aksjonærene både til deg og hva du kan,har du drevet firma før, og innen hva? og legge fram økonomiske rapporter og planer som viser realismen i prosjektet. Hvor mye arbeid legger du ned i det før selskapet dannes?
Her tror jeg du tar feil Kanutten. At de bruker entall i 1) betry ikke annet enn at de snakker om hva "hver stifter" trenger å gjøre for å være en stifter. I 2) ser du at de snakker om "hver av stifterene" dvs. flertall. Det er klart at flere må kunne være grunnleggere av et selskap, som regel er det jo flere partnere som starter opp sammen.
Der er vi helt enige Nonta, og jeg driver for tiden og studerer flere områder innen dette. Et viktig tema er hva andre har gjørt før, og hva som ev. gjorde at de ga seg etter kortere eller lengre tid (f.eks. "lavkarbopikene" og andre).
Takk for tilbakespill og tror du kunne vært en som er bra å ha med seg på noe slikt, alt ettersom hva som kan komme ut av dette.
Jeg er iallefall fremdeles interessert i å være med på å stifte et slikt aksjeselskap. Jeg synes det er et spennende konsept som jeg har lyst til å være med på å støtte. Jeg ønsker virkelig at det skal komme mange lavkarbokonsepter fremover. All ære til deg Biggie Small. Håper du kommer deg gjennom alle formallitetene med grunderlysten i behold. Det er ikke egentlig så fryktelig vanskelig. Men det er en god del arbeid.
Hilsen Styreformann og daglig leder i eget nystartet aksjeselskap.
Det hadde vært interessant å sett på omsetningstall til f.eks ketolysepølsene og Fedonburgeren hos BurgerKing. Har du vært på www.proff.no ? Hvis ikke kan du ta en tur der og snuse litt, ev bestille regnskap til as som du er nyskjerrig på. (men de må jo være i drift da ;-)Du kan jo også prøve å kontakte de som hadde lavkarbopikene f. eks, men jeg går ut fra at det hovedsakelig var import, og sånn sett ikke helt det samme som du tenker på.)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.